Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,101 - 4,110 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    ???????????

    Visakallo Visakallo

    Aika monta automerkkiä jää sitten Rööriltä ostamatta, jos Laakkosen kanssa ei voi asioida.

    Jätkä

    Tuskin Laakkosella on yksinoikeutta mihinkään merkkiin?

    Metät kunnossa!

    Paras olla täysin tuomitsematta mitään toimijaa…..itsellä toki aikanaan TDIV6-Passatin koneremontista pyysivät Laakkosella 7 k€ ja paikallisella korjaamolla nokka-akselit vaihtuivat 4 k€ hintaan.

    On toki toisenlaisiakin tarinoita ja tässä muutaman viikon vanha juttu työkaverin kohdalla. Auto jo 7 v iässä, mutta 23 kk kaupoista ja motti sökö – kauppakirjassa 24 kk moottoritakuu. Laakkonen hoiti – saa myydä kaverille seuraavankin auton.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Liikenneministeriössä kaavaillaan auton romutuspalkkion uudelleen käyttöönottoa.”

    Liittyykö tuo Bernerin ryhmän ongelmiin, kun eilen piti olla esitys valmiina, mutta yksimielisyyttä ei löydy?

    Visakallo: ”Autojen keski-ikä on noussut meillä jo 13 vuoteen, eli on vanhimmasta päästä koko Euroopassa.”

    Minusta pitäisi lakata tuijottamasta tuota lukua ja sen sijaan keskittyä vertailuissa arvioimaan maiden autokantoja. Jos turvallisuutta arvioidaan, tuskin Espanjan ja Ranskan pikkuautot ovat meitä parempia. Päästöjen arviointi on taas tätäkin vaikeampaa, kun tehtaan ilmoittamien arvojen perusteella se on mahdotonta ja käyttö on kaupunkivaltaisissa maissa todennäköisesti erilaista kuin täällä. Lisäksi pitää tietysti huomioida se, mitä autojen ennenaikainen romuttaminen vaikuttaa. Yhden laskelman mukaan vanhan auton korvaaminen uudella pitäisi aiheuttaa 25% kulutuksen laskun, jotta elinkaaren lyhentäminen olisi energiataloudellisesti järkevää. Oman autoni kulutus omissa ajoissa pitäisi tällöin pudota lähes 2 l/100 km ja se on suurimmalla osalla vastaavia autoja utopiaa, ellei bensakonetta korvata dieselillä. Uusien autojen myynti Suomessa heikentää myös kauppatasetta, kun vain harva ostaa Uudessakaupungissa valmistetun auton.

    Gla Gla

    Jees: ”Kyllähän vanhat dieselikärsyttäjät pitäisi pikimmiten saada pois liikenteestä. ”

    Mikä on vanha?

    Jees: ”Tälläkin viikonlopulla on jo ollut kyseenalainen ”ilo” sellaisen perässä ajella hirveässä katkussa. Kunnes tuli ohitustilaisuus.”

    Sellaisia ongelmajätelaitoksia on mielestäni harvassa, että perässä ajaessaan katkua huomaisin. Toki viallisia ja viritettyjä jonkun verran tapaa, mutta yleensä nekin katkuavat vain kiihdytyksissä.

    Jees: ”Eipä ihme jos alkaa vaaranpaikkoja tulla kun on pakko joko päästä ohi tai tukehtua katkuun.”

    Voihan rajoituksen ylittävää tavoitenopeuttaan noinkin selittää. Itse kuitenkin arvostan sitä, että on ainakin itselleen rehellinen.

    Harkitsitko ohituspäätöstä tehdessäsi sellaista vaihtoehtoa, että jättäisit sopivasti turvaväliä?

    Jees: ”Voisi hyvin noin 3500-4000 maksaa jos vaihtaa uuteen vähäpäästöiseen. Jopa viisituhattakin koska yhteiskunnan kokonaisetu vaatii saada nuo pahimmat saastuttajat pois liikenteestä.”

    On totta, että pahimmat saastuttajat ei maksa läheskään aiheuttamiansa haittoja. Toisaalta ei valtio haittoja korvaakaan, joten tuollaisia rahoja ei valtiolla uuden auton ostajalle ole tarjota. Tälläkin hetkellä velkaannumme huikeaa vauhtia. Talouskasvun merkeistä huolimatta asiaa ei saa unohtaa.

    Jees: ”Tulipa kaupan edessä ”ihailtua” koreanpoikain laatuakin. Kiian kahdeksn vuotta vanha koppa oli helmastaan lähes puhki. Korkeintaan yksi katsastus enää armonaikaa ja sitten alkaa peltiparsinta aika voimallisesti. Noh, on kait sitten takuun kestänyt ja sitten sievästi heti mädäntynyt.”

    Koritakuu on merkistä riippumatta pelkkä vitsi. Todella harva auto takuuajan loppupuolella täyttää takuun ehtoja, joten korvatakaan ei tarvitse. Toisaalta kun itse aiot vaihtaa parin vuoden kuluttua uuteen, 8-vuotiaan peltien kunto lienee sinun autolle asettamien kriteerien häntäpäässä.

    Itse olen kiinnittänyt liikenteessä huomiota vain Mazdojen, Fordien ja Mersujen korien heikkoon kuntoon.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tulisi ehkä romutuspalkkioon verrattuna halvemmaksi jos tuettaisiin verotuksen kautta hybridien ja täyssähköautojen hankintaa sekä myös vanhan autokannan konvertointia biokaasukäyttöiseksi.

    Jätkä

    Koritakuu edellyttää huolto-ohjelman mukaista suojausta ja sen kunnon tarkistamista vähintään kerran vuodessa.

    Mersulla koritakuu on kolmekymmentä vuotta ja nopeasti voisimme päätellä, että kolmekymmentä ruosteeneston tarkastus / käsittelykertaa maksaa merkkiliikkeen toimesta tehtynä niin paljon, että jos sen rahan tallettaisi vuosittain edes pankin karttuvalle säästötilille, olisi kolmessakymmenessä vuodessa tilillä enemmän kuin koko auton sen hetkinen myyntiarvo.

    Myös KIA:n omistaja voi hyvinkin laiminlyödä ruosteenesto-ohjelman noudattamisen, kuten esim Jeessi nuukuuksissaan / rahapulassaan varmasti tekee, eli Pösö on vaihtohetkellä – ellei kukassa, niin ainakin nupulla.

    Gla Gla

    Ilman jälkikäsittelyä useimmat autot ovat ruostumisen osalta hyvässä alussa kolmevuotiaana. En kuitenkaan ole kuullut yhdestäkään autosta, minkä takuuehdoissa edellytettäisiin käsittelyä. Vain havaittujen vaurioiden korjaamista ja ainakaan minulla ei ole yhdessäkään huollossa mainitaa tällaisesta vaatimuksesta, vaikka kaikki huollot reilun 300 tkm ajalta on tehty merkkiliikkeessä. Viimeisimmässä huollossa tuli merkintä koritarkastuksessa havaitusta ruosteesta. Ei tosin ihan ajallaan tullut tuo merkintä, paljon aiemmin olisi asian voinut kirjata. Mutta eipä ole takuutakaan voimassa, joten saman tekevää.

    Koritarkastus, huolto-ohjelman mukaiset huollot ja säännöllinen korin hoito siis riittää. Mutta ei tarvita 30 vuotta, kun noin 10 vuoden kohdalla alkaa joissain malleissa korjaus olla ajankohtainen. Tuonkaan ikäisistä vain harva täyttää takuun ehdot, kun huoltoja ei ole tehty, ainakaan ajallaan.

    Visakallo Visakallo

    Uutiset polttomoottorin kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja:

    http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005333899.html?ref=rss

    Jos Suomen autokantaa ei aleta nuorentaa, meillä on nykyisiä uusia autoja vielä 2040 -luvullakin liikenteessä.

Esillä 10 vastausta, 4,101 - 4,110 (kaikkiaan 5,990)