Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,221 - 4,230 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • MaalaisSeppo

    Yli 200 km/h nopeudella sähköauton toimintamatka supistuu alle neljäsosaan. Latauspisteitä pitäisi olla melko taajassa. Pitkä matka veisi lopulta enemmän aikaa suurella nopeudella kuin kohtuullisella, kun otetaan huomioon välilataukset.

    Diesel-autolla tankkausväli on niin pitkä, ettei turhaan täydy pysähdellä. Pitkää tankkausväliä käytti eräskin tuttava diesel auton oston perusteena. Itse tankkaan n. 1000 km välein.

    Puuki

    Tiestö on mennyt entistä huonompaan kuntoon. Voi osin johtua sateisista ilmoista ja suolan käytöstä kun nollan kahtapuolen kelejä on paljon. Enemmän saisi laittaa autoilusta kerättyjä veroja teiden kunnostukseen ja ylläpitoon.

    Jokin karvalakkimallin maasturi on kohta sopivin kulkuneuvo Suomen teille. Tai hevonen ja rattaat.

    Romutuspalkkiokin  lisäsi valtion verotuloja. Sama kokonaisvaikutus voisi olla autoveron poistamisellakin. Alv:a kertyisi kuitenkin entistä enemmän ja polttoaineverojakin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos hallitus pitää lupauksensa dieselin hinnan korotuksesta ja kaasulle konvertoinnin tukemisesta, homma voisi alkaa kannattaa, jos kaasun hinta pysyy maltillisena. Nyt sen hinnaksi mainostetaan 5-6 euroa per 100 km joka menee aika lähelle dieselin kustannuksia eli tällä hetkellä taloudellisia kannustimia vaihtoon ei ole. Hintaerolla 1-2 euroa per sata km konvertoinnin takaisinmaksu kestää liian kauan, ainakin meikäläisen kilometrimäärillä.

    Planter Planter

    Tällä ajoneuvolla pärjää ihan hyvin ja tulee istutuksetkin tehtyä samalla kulkupelillä.

    HUKKA3 HUKKAKAURAMOPO MCCCULLOCH

    jees h-valta

    Suomessakin ainakin BMW:n jälleenmyyntiverkosto alkaa maksaa ”tapporahaa” vanhoille dieselautoille. 2000 euroa hyvitetään tietyn vuosimallivälin autoista. Autoliikkeet silti itse päättävät romuttavatko vai mitä tekevät näille muutenkin ehtoopuolen pirsseille. Muistaakseni lähemmäs kymmenen vuotta vanhoista oli kyse. Ja vaihtaa pitää uuteen BMW:n vähäpäästöiseen. Hieno avaus ja kertoo aika nopeasta kehityksestä ja varsinkin sen haluista. Tietää nimittäin että kilpailu ajaa muut perässä samankaltaisiin avauksiin.

    harrastelija harrastelija

    Viimeksi tarjottiin -12 nallista vielä 20 k€. On se vaan sopivan kokoinen pikkudiesel niin mainio auto ajettavaksi. Seuraava on ehkä sitten jonkin vuoden päästä 4-veto hybridi, koska lumisia metsäteitä on vielä aikomus kulkea, samoin pitkiä maantiematkoja. kaupunkilaiset tirruuttakoon katuja myöten kauppakeskuksiinsa.

    Täysi sähköauto arveluttaa; lataus 375 V ja 172 A  rykästään akkuihin kahvinjuonti aikana! Onhan se nykyautoissa starttimoottorin virta suurempi, mutta voltteja ei ole tappavaa määrää.

    Tolopainen Tolopainen

    Veikkaan, että ei bemarimyyjien pihat täyty vanhoista dieseleistä. Niitä on aika vähän, jotka vaihtavat parin tonnin romun uuteen bemariin, vaikka hyvittäisivät kolme tonttua.

    jees h-valta

    Senverran käytännön kokemuspohjaa että viimeksi kun romutusbuumia mentiin tietyllä hyvityksellä oli tapaus H-vallassa että uusi Skoda kaipasi vanhaa romua kaupanteon väliin kun sellaisesta hyvityksestä oli sovittu. Se löytyi vanhasta peltoautosta joka vielä oli rekisterissä mutta tietty seisonnassa. 200:n euron kaupalla saavutettiin se palkkio (olikohan silloin jotain parin tonnin luokkaa, vaiko vain tonni) ja se hinattiin sitten Rinta-Joupin pihaan. Nythän se sama liike lupaa jopa itse hommata sen hyvitysromun. Että kyllä näillä pienilläkin hyvityksillä kukoistaa uskomaton yritteliäisyys. Ja yrittänyttä ei nk. laiteta.

    Jätkä Jätkä

    Trafin listalla 20 :nen eniten tänä vuonna rekisteröityjen uusien autojen listalla on yleisin merkki Toyota viidellä eri versiollaan, toiseksi eniten on Skodaa neljällä versiolla, Volvo on samoissa lukemissa ja Volkkarillakin kolme mallia listalla.

    Mielenkiintoiseksi listan tekee se, että yksikään Ranskis ei ole yltänyt listalle, mutta eihän se, että Harjanvarrelle on myyty kolme Pösöä tänä vuonna, vielä listalle edellytäkkään.

    jees h-valta

    Noita listoja löytyy. Aika mielenkiintoinen lista oli sekin kun vertailtiin ruostuneimpia autoja Saksan tilastoissa katsastuksilla.  Siellä esim. Volvo edusti aika mallikkaasti ja löytyihän sieltä Mazdakin 6:llaan. Ja Mercedeskin esiintyi tietyllä M-sarjan vuosivälillään ihan mallikkaasti. Siellä ei ranskalaisautoja paljoa esiintynyt. Renaultin yksi vuosimalli Sceniciä ja aika vähäisellä määrällä kuitenkin.

Esillä 10 vastausta, 4,221 - 4,230 (kaikkiaan 5,990)