Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,261 - 4,270 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Mazda vain on vanhakantaisella moottorilla varustettu eikä siksi tule enää nousemaan varteenotettavaksi vaihtoehdoksi edes katumaastureissa. Turboahdetut pienet moottorit pystyvät huomattavasti parempaan niin kulutus-kuin tehoarvoiltaankin. Niihin kun alkaa tulla vielä sähkö rinnalle on paketti todella edullinen pitää. Lataushybridejä vartoillessa Puretecin rinnalle.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Merkkihuolto on jossain määrin varmempi ja riskittömämpi, ja mahdollisesti auto pitää vaihtoarvonsa paremmin? Minullekin se tiesi suosittaa Yetiin vaihdettavaksi jakohihnan, jonka vaihtoväli on 150000 km (ei ollut täynnä), TAI 6 vuotta käyttöönotosta (täynnä).

    Yeti on uuden Karoqin myötä poistunut mallistosta. Karoqille lupaillaan 4×4 2.0 150 hv dieselmoottorilla (automaatti) 5.2 litran yhdistettyä kulutusta ja bensakoneelle 1.5 150 hv 5.5 litran yhdistettyä kulutusta. Siedettäviä lukuja ehkä, kun autot ovat Yetiä ripeämpiä kulkemaan, mutta jotenkin sitä odottaisi Skodalta lisää kaasumalleja ja hybrideistä ei tietoakaan.

    Mutta uusia innovaatioita on tulossa…

    https://www.luke.fi/suomalaisen-suon-mikrobit-tekevat-teollisuuspaastoista-puhdasta-energiaa/

    Puuki

    Merkkihuolto voi olla parempi tai sitten ei.

    Viimeksi kun käytin autoa merkkihuollossa, niin huoltomies ehdotti sähköjärjestelmän vikavalon  palamisen syyksi erään osan rikkoutumista ja sen vaihtoa, joka olisi kustantanut n. 350 €.  Itse ehdotin että vaihdettaisiin kokeeksi akku. No vika olikin siinä akussa ja säästyi yksi uusi korjaamoreissu ja muutama saturainen rahaakin.

    Pienet turbomootttorit on suunniteltu kestämään korkeintaan parisataatuhattakm eikä ne kestäkkään kuin korkeintaan  sen . Siinä alkaa todelliset hiilidioksidipäästöt heittää arvioiduista kun autoja pitää uusata entistä tiheämpään, ja kun vielä sähköautotkin tuottaa jo valmistusvaiheessa runsaasti päästöjä joita ei edes lasketa mukaan kok. päästöihin.

    Polle-Olle

    ”Kun Volkkarien TFSI- bensiinimoottorit on todettu virheellisiksi, lienee kyseessä joka tapauksessa tuotevastuun piiriin kuuluva tyyppivika, joka valmistajan kuuluu korjata marisematta”

    En ole hetkeen palstaa seurannut, mutta yllä olevaan kommenttiin täytyy todeta, ettei korjata marisematta. Velimiehellä oli Passat, uutena Laakkoselta ostettu. Jo autoa noudettaessa annettiin öljykannu mukaan. Ja kyllähän sitä öljyä kuluikin. Siitä huolimatta ajatteli vaihtaa taas uuteen Passattiin. Nyt Laakkosella todettiin, että autosi kuuluu ryhmään, jossa on esiintynyt runsasta öljynkulutusta aiheuttavaa vikaa. Ennen kuin kauppoja alettaisiin edes hieroa täytyisi auto asiakkaan kustannuksella testata, jotta olisko vikaa tässä yksilössä. Ja jos olisi maksaa korjaus 3000€, josta asiakkaan osuus kolmannes. Ei testattu, merkki vaihtui Volvoon.

    Jätkä

    Ei ”merkkihuollossa” sen ihmeellisempää huolta pidetä, kuin hyvässä monimerkkihuollossa.

    Kyse on vain asenteista, sekin, että tsekkauslista käydään läpi, on lähinnä rahastuksen takia. hyvä huoltomies tekee nopeammin ja paremmin huoltokirjan tärkeimmät listat läpi ja laskukin saattaa olla vain puolet ”merkkiliikkeen” kiinteästä listahinnasta.

    Pienet mopomoottorit turbolla ovat hyvin lyhytikäisiä, onhan jo pelkän turbonkin elinkaari aika lyhyt.

    Jos Puretec onkin ollut joskus uutuus, ei se enää ole kehityksen kärki. Lyhytikäinen moottori ei tule muodostumaan miksikään Legendaksi, ellei lyhytikäisyyttä siksi lueta.

    Gla Gla

    Taas täällä julistetaan pikkuturbojen heikkoa kestävyyttä. Mihin tietonne perustuu, kun itse en ole kuullut mistään pikkuturboja yleisesti vaivaavasta ongelmasta? Vai levitättekö omia luulojanne tietona?

     

     

    Puuki

    Pikkuturbojen kestävyysongelmat on tunnettuja ainakin saksalaisen autojärjestön (linkkiä en muista, mistä julkaisusta) insinöörin antamasta lausunnosta.

    Gla Gla

    No tuo vastaus kyllä vakuutti varmaan kaikki skeptikot.

    Gla Gla

    Paljonko Jees hyvä katumaasturi bensakoneella, nelivedolla ja automaattivaihteilla kuluttaa 79 km/h keskinopeudella? Mikä tuo auto on?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos muutkin kuin jeeves saa vastata, niin esimerkiksi bensa-Karoq (1.5 TSI 150 Hp Automatic) kuluttaa maantiellä 4.9 l/100 km, mutta tämä ei ole neliveto. Diesel-Karoqin saisi nelivetona.

Esillä 10 vastausta, 4,261 - 4,270 (kaikkiaan 5,990)