Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,271 - 4,280 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Puuki

    ”No tuo vastaus kyllä vakuutti varmaan kaikki skeptikot.”

    Ihan ykslysti vakuuttiko taihi ei. Itse luotan enemmän asiantuntijoihin  kuin

    maallikoiden mututuntumiin.

    Jätkä

    Gla:”

    Taas täällä julistetaan pikkuturbojen heikkoa kestävyyttä. Mihin tietonne perustuu, kun itse en ole kuullut mistään pikkuturboja yleisesti vaivaavasta ongelmasta? Vai levitättekö omia luulojanne tietona?”

    Minkähän takia kuorma-autoissa on toistakymmentä litraa tilavuudeltaan olevat moottorit, kun niihin voisi ihan näppärästi pistää jopa hieman tehokkaammatkin bensiinimoottorit, joita käytetään mm. F1-autoissa. kulutus satasella olisi murto-osa litramääräisesti mitattuna ja moottorin öljytilavuus – sekä paino olisivat myös murto-osa niissä yleisesti käytettävien dieseleiden mitoista.

    Auton hyötykuormakin tulisi muutaman tonnin isommaksi, jos älyäisivät vaihtaa pieniin bensaturboihin, joista irtoaisi vaikkapa tuhat hevosvoimaa! ! !

    jees h-valta

    Jätkän nyt tiesinkin aivan toivottomaksi mutta puukista taisi tulla seuraa samaan suuntaan. Se millaisia massoja siirrellään pyörien päällä määrää tietty koneen kuutiotilavuuden mutta henkilöautopuolella massa on aika vakiintunut käsite ja sinällään kun ei suuria kuormia lisämassaa sillä liikutella esim. massaa kuormattuna on kyllä helppo kehittää aika äärimmäinen moottorin koko jolla tuota suhteellisen kevyttä massaa ripeästi liikutetaan. On silti raskaan kalustonkin moottorien tilavuudet pienentyneet ja turboja niissäkin käytetään. Aivan samasta syystä kuin näissä henkilöiden kuljetukseen pääsääntöisesti tehdyissä autoissa. Eikä turbo niissä lyhennä moottorin ikää vaan lähinnä se turbo itsessään on usein lyhytikäisempi kuin itse moottori. Näitä paljon ajettuja taksikäytössä olleita pienimoottorisia autoja kyllä näkee myynnissä, esim. VW:n Caddy joissa muutaman vuoden käytön jälkeen on 350000 mittarissa. Silti niissäkään ei välttämättä kone ole loppu koska ne on kuitenkin hyvin huollettuja pääsääntöisesti.

    Rane2
    Gla Gla

    AJ: ”Jos muutkin kuin jeeves saa vastata, niin esimerkiksi bensa-Karoq (1.5 TSI 150 Hp Automatic) kuluttaa maantiellä 4.9 l/100 km, mutta tämä ei ole neliveto. Diesel-Karoqin saisi nelivetona.”

    Tuo lienee valmistajan ilmoittama kulutus, joka Mazdan tapauksessa poikkesi mitatusta 1,2 l/100 km. Karoq on niin uusi malli, ettei sitä taida olla missään vielä testattu. Tiguan 2-litraisella dieselillä nelivetona ja automaattina vie vastaavassa testissä maantiellä 79 km/h keskinopeudella  6,1 l/100 km.

    Bensakoneista nelivetoautomaattina viime vuoden testissä CRV vei 6,7 l, Tucson 6,9 l, Forester 6,4 l. Manuaalina mukana ollut Ateca vei 6,4 l ja RAV4 hybridinä 6,1 l. Tuo nyt vaan on se taso, mihin tuolla kombinaatiolla tällä hetkellä päästään.

    Peugeot 3008 1,2-litraisella bensakoneella (130 Allure) vei etuvetoisena ja manuaalina 5,8 l/100 km. Valmistajan ilmoitus on 4,3 l/100 km.

     

    Gla Gla

    Pykälää pienemmässä luokassa Mazda CX3 nelivetoisena dieselinä ja automaattina vei 5,3 l/100 km. Vapaastihengittävällä bensakoneella etuvetoisena 5,1 l/100 km. Tuosta luokasta Vitara vapaastihengittävällä bensakoneella vie nelivetoisena 5,7 l/100 km. Hyvä lukema Pösöön verrattuna, joten ei yksi ropeli pakoputkessa ole edellytys kilpailukykyisille lukemille.

    Jätkän puheet kuorma-autoista, kun kyse on henkilöautojen pikkuturboista, menee tosiaan aika kauas ja vahvistaa käsitystä siitä, ettei mielipide perustu muuhun kuin puhtaaseen arvaukseen. Puuki taas luottaa asiantuntijaan, josta emme tiedä yhtään mitään puhumattakaan siitä, mihin ko. asiantuntijan mielipide perustuu. Noita asiantuntijoita on joka alalla. Metsässäkin, jossa ei olla päästy yksimielisyyteen siitä, miten metsää kannattaa kasvattaa tai onko metsätalous ilmastonmuutoksen kannalta hyvä vai huono juttu.

     

    Visakallo Visakallo

    Jokainen voi toki kysyä itseltään, kuinka suuri merkitys jollakin litran tai kahden kulutuserolla oikeasti on, kun  kysymyksessä on vain muutama satanen vuodessa.

    Jätkä

    Vanha viisaus, jota ei ole voitu kumota, on kuitenkin, että ”Paras keino ottaa lisää tehoja moottorista, on lisätä kuutiotuumia”.  (Vanha jenkkiläinen sanonta)

    harrastelija harrastelija

    Nuo kulutusmittaukset ovat tehty ei-normaalilla ajotavalla. Volvolla oli kaupunkiajon kulutuskilpailu V70-mallin pienellä koneella. Kaupunkilenkillä sain mitatun kulutuksen 4,3 l/100 km – jäin toiseksi, kun varovaisempi ajaja sai 4,2 l/100 km. Ikinä en aja normaalisti kaupungissa isolla vaihteella lähes tyhjäkäyntivauhdilla.

    Nuo 79 km/h nopeudella sopivalla vaihteella ajelut eivät ole normaalia ajotapaa. Jos verrataan bensa- ja dieselkoneita, niin vaihtelevalla ajotavalla bensan kiihdytyspumppu painaa polttoainetta heti runsaasti. Tekniikka (lähinnä puristussuhde) antaa dieselille paremman väännön ja hyörtysuhteen bensakoneeseen verrattuna. F1:llä ei taida tukkikuorma paljon liikahtaa vaikka hevosia on yhtä oaljon kuin diesel-tukkirekassa.

    Jätkä

    Ei raskaampikaan kuorma katso, minkälainen voimanlähde sitä kiskoo.

    Haluan vain muistuttaa, että F1-autoissa on koneen koko rajoitettu 1,6 litraan ja tehoja on pumpattu turboilla ja hybridin avulla. Kuitenkaan samalla moottorilla ei kovin montaa kisaa ajeta, vaikka rahaa ja tietoa on käytetty mielettömät määrät metallien ja pinnoitteiden suhteen.

    Tuosta voisi umpiluisinkin autihminen päätellä, että kun koneesta puristetaan suhteellisen suuria tehoja, sen kestävyys heikkenee.

    Sama lainalaisuus koskee myös kenkälaatikon kokoisia moottoreita. kun jopa alle litraisista koneista on turbojen avulla puristettu pitkästi yli sata Kilowattia, eikä sisuskaluissa ole käytetty mitään sellaisia materiaaleja kuin noissa kilpa-autojen moottoreissa, ei teho/paino-suhteen nostaminen ennusta kovin pitkää käyttöikää niillekään.

    Tietenkin, jos suunnataan vain nopeaan kiertoon autojen kanssa, on pikkuisten, halpojen autojen valmistus  – ja paalaaminen ennen ensimmäistä katsastusta, oikea suunta. Siinä yhtälössä pitäisi kylläkin myös autoverottajan olla samassa juonessa mukana.

Esillä 10 vastausta, 4,271 - 4,280 (kaikkiaan 5,990)