Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,281 - 4,290 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Tuo on jätkältä vain ja ainoastaan typerää liioittelua. On hiukan eri tyypin ajoa formulakisat kuin tavisliikenne. Kierrokset lähinnä koneen tappaa ja niitähän formulan mylly kiertää aika huikeasti. Taas normiauton moottori ei pääse edes lähellekkään kierroslukumittarin punaista aluetta edes. Kukaan kait niin tyhmä ole että huudattaa konetta täysillä kierroksilla. Automaattilootalla tuo ei ainakaan juurikaan luonaa. Kyllä sieltä isompaa vaihdetta menee sisään sitä tahtia. Pösössä eritoten vääntöä kyllä hyödynnetään maksimaalisesti. Sehän paiskii vaihteita sisään jo tosi alhaalta, lähes tyhjäkäynniltä. Tuo varmasti pitää paikkaansa että autojen ikä lyhenee ja saakin lyhetä. Mitä sitä vanhakantaisella romulla ajaa kun uusia tehdään jatkuvasti. Turvallisempiahan nuo ovat ja eritoten mukavampia ajella.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Jokainen voi toki kysyä itseltään, kuinka suuri merkitys jollakin litran tai kahden kulutuserolla oikeasti on, kun  kysymyksessä on vain muutama satanen vuodessa.”

    Niin, 25 tkm vuotuisella ajomäärällä litra bensan hinnalla 1,45 e/l tekee 362,5 €. Kaksi litraa on tietysti tuplat eli 725 €. Hyvän raivurin saa metsätaloudenharjoittaja halvemmalla, mutta harvempi meistä huvikseen noita tuohon tahtiin vaihtaa eli jotain merkitystä asialla useimmille varmaan on. Minulle ainakin. Turhasta ei kukaan tietenkään halua maksaa, vaikka kyse olisi pienestäkin summasta. Suuresta kulutuksesta ei kuitekaan ole mitään hyötyä. Jos valitsee auton, jossa on suuri kulutus, pitää mielestäni sille saada jotain lisäarvoa. Metsätalouteen liittyen toimintaa tehostettua vähintään vastaavalla summalla. Ja kun hyvin tiedämme, kulutuksen merkitys tulee vain kasvamaan. Nyt uutena ostettavan auton kulutus vaikuttaa koko sen elinkaaren ajan. 1,5 litraa tekee 350 tkm matkalle bensan nykyisellä hinnalla 7612,5 € + muut päästöistä aiheutuvat verot.

    Toinen juttu on se, että Visakallonkin puheet autokannan nuorentamisen merkityksestä saa nyt ihan uuden käänteen. Uusimman Tekniikan Maailman pääkirjoituksen mukaan lehden testeissä mitatut kulutukset on pienentyneet reilussa 10 vuodessa maantieajossa 20-25% ja kaupunkiajossa 5-8%. Tavallisen auton 7 litran kulutuksesta 20% = 1,5 l eli jos 1-2 litran kulutuksella ei ole merkitystä, ei sitä myöskään ole 10 vuoden kehityksen tuloksella. Tätäkö halusit sanoa?

    Gla Gla

    Jätkä: ””Paras keino ottaa lisää tehoja moottorista, on lisätä kuutiotuumia”.  (Vanha jenkkiläinen sanonta)”

    Sanonta on peräisin ajalta, jolloin ilmastonmuutoksesta ei tiedetty mitään ja moottorit oli lähinnä legopalikoiden tasoa nykyiseen aikaan verrattuna. Harrastelijakin puhuu kiihdytyspumpusta, vaikka kaasuttimet on korvattu suihkuilla ja ruiskuilla yli neljännesvuosista sitten.

    Jenkkilässä on varmaan edelleen monia muitakin sanontoja tai näkökulmia varsinkin politiikassa (esim. Trumpin näkemys päästöjen vähentämisen tarpeesta), mutta paremmuuden ratkaisee se, miten paremmuus määritellään. Siten on mielestäni täysin kestämätöntä tarkastella asiaa vain yhdellä tavalla.

    Jätkä: ”Tuosta voisi umpiluisinkin autihminen päätellä, että kun koneesta puristetaan suhteellisen suuria tehoja, sen kestävyys heikkenee.”

    Jees sen jo sanoi, mutta yhtään lähemmäs reaalimaailmaa ei päästy formulavertauksillakaan.

     

    Gla Gla

    Harrastelija: ”Nuo kulutusmittaukset ovat tehty ei-normaalilla ajotavalla.”

    Tarkoititko minun mainitsemiani? Ne nimenomaan on tehty normaalilla ajotavalla, vieläpä samaa reittiä käyttäen. Toki olosuhteet (keli) hiukan vaihtelee, joten 100% vertailukelpoisia ne ei ole. Riittävällä tarkkuudella kuitenkin.

     

    Harrastelija: ”Nuo 79 km/h nopeudella sopivalla vaihteella ajelut eivät ole normaalia ajotapaa.”

    79 km/h on keskinopeus, mikä toteutuu tavallisessa maantieajossa tavallisella ajotavalla rajoitusten vaihdellessa 60…100 km/h.

     

    Visakallo Visakallo

    Glalle vastaan, että tarkoitin juuri sitä mitä kirjoitinkin, eli jokaisella on omat vuotuiset kilometrimäärät joten kulutuserokin vaihtelee. Mikä on täysin perusteltua Gla:lle, ei taas välttämättä ole sitä jollekin toiselle.

    Visakallo Visakallo

    Ranskan syyttäjänlaitoksen mukaan myös ranskalainen autovalmistaja PSA on syyllistynyt vilppiin dieselautojen päästötesteissä. PSA on Peugeot’n ja Citroenin valmistaja. Yhtiö kiistää väitteet jyrkästi.

    Le Monde -sanomalehden käsiinsä samaan syyttäjänlaitoksen valmisteleman dokumentin mukaan PSA asensi päästötesteissä käytettävän huijausohjelmiston lähes kahteen miljoonaan dieselautoon vuosina 2009–2015. Ohjelmiston avulla auton typpioksidipäästöt näyttävät laboratorio-oloissa huomattavasti pienemmiltä kuin todellisissa ajo-olosuhteissa tien päällä. Jos PSA todetaan syylliseksi, huijauksesta voitaisiin määrätä sille jopa viiden miljardin euron sakko, Le Monde kertoo.

    Uutinen sysäsi PSA:n osakkeen laskuun. Yhtiön viestintäosasto kiisti uutisen välittömästi.

    ”PSA kiistää syyllistyneensä minkäänlaiseen huijaukseen ja vakuuttaa, että sen teknologiaratkaisut ovat asianmukaisia”, yhtiö tiedotti uutistoimisto Reutersin mukaan.

    PSA on neljäs autovalmistaja, jonka osallisuutta päästötestien manipulointiin Ranskan syyttäjänlaitos tutkii. Tutkinnassa ovat myös Volkswagen, Renault sekä Fiat Chrysler. Eri autovalmistajia koskevia tutkintoja on käynnissä myös muissa maissa.
    HS

    oksapuu

    Heh…

    Hevosmiesten tietotoimiston mukaan kovan kilpailun takia olisi markkinoille tulossa hybridi Honda CR-V. Pitääpä seurata tilannetta, onhan noita tuossa ”markilla” puolenkymmentä huilannut 🙂 …

    jees h-valta

    PSA:n olisi korkea aika myös luopua pikaisesti kokonaan dieselkoneellisista autoista. Kyllä he osaavat tehdä niin hyvän bensiinimoottorin ettei sitä erota dieselistä edes väännöstä. Ja kulutus on niin kohtuullinen ettei dieselillä mainittavaa säästöä autoilun vuosikuluihin tee. Nopeasti vain sähköä rinnalle niin hyvää tulee.

    Jätkä

    On opittu tekemään kunnon moottori, jossa esim NOX- päästöt ovat lähes olemattomia ja kasvihuonepäästöt murto-osa vastaavilla ominaisuuksilla varustettuihin bensiiniautojen päästäistä.

    Huima ero syntyy etenkin silloin, kun autolla ajetaan hieman isommalla kuormalla tai hieman reippaammin. Dieselmoottorilla autot kulkevat kovemmallakin kuormalla monin verroin pienemmällä polttoainemäärällä kuin pienet bensturbot.

    Kun pistetään autot viemään kunnon lastia metsätietä pitkin, jossa käytetään vain pieniä vaihteita, voi ajotietokoneen näytöllä nähdä, kuinka hirveästi bensavehje kuluttaa sellaisessa ajossa, varsin jos vertaa dieselin kulutukseen.

    Raivaaja

    Honda jättää dieselit kokonaan tarjonnasta pois. 2018 puolivälissä tulee hyprid honda cr-v kahdella sähkömoottorilla. Tämä Tuulilasin sivulta luettua.

Esillä 10 vastausta, 4,281 - 4,290 (kaikkiaan 5,990)