Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,321 - 4,330 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• Jätkä

Kuinkahan iso pitää moottorin olla, että se Jeessin mielestä ei ole pikkukinneri, kun Volkkarin kolmilitrainen on vielä pikkukinneri. Raja taitaa vaan olla siinä, että jos sattuu oma auto olla 1,2 litrainen, niin se ei ole pikkukinneri, mutta kaikki muut alle 5 litraiset niitä ovat?

wanhajätkä

Oikea auto on vasta sisäänajettu 180 kilometrillä. Kyllä ne litran korppusahat on nähty oli ne sitten tehty ranskassa tai saksassa tai missä vaan. Jos lohko on viidenmillin aineesta ni ei ne kestä ees sitä viittä vuotta.

Ei se minun keksintö ole tuo viis vuotta. Nämä kinnerimiehethän on mulle kertoneet että viisvuotinen joutaa paalata. Vertaampa vaan nuita kinnereitä pesukoneisiin tai jääkaappiin mitä nykyisin on myynnissä. Kertakäyttökamppeita. Kortti on menny mykäksi eikä kannata korjata koska uuden saa halvemmalla. Siinä teidän egologisuus….uutta putkeen vai mitens.

Oikean auton korjaukset alkaa vasta 350 000-500 000 kilometrin jälkeen, Siihen asti riittää ku uusitaan jarrupaloja ja vaihellaan öljyjä. Näin autoilla joilla tehdään töitä. Tietenkin siinä markettipyörityksessä riittäs mopoki

harrastelija harrastelija

Moottorin koko riippuu käytön tarpeesta. Takavuosina vedin 1,6 l pikkudieselillä asuntovaunua. Kyllä siinä vastamäet tunsi ja ajaminen oli ”pikkukinnerillä” sinnittelyä. Kaupunkiautona joku litranen kinneri on riittävä. Ja mitatkin ovat sopivia markettien pieniin ruutuihin.

Mutta nykypäivään; VOLVO XC60 D5 dieselillä  oli erään lehden mukaan paras auto! Tosin Volvo on ilmoittanut lopettavansa pikkudieselien valmistuksen. Seuraavaksi täytyy alkaa vertailemaan 4-vetoja roikkahybrideinä. Tarkoitus olisi liikkua myös hiekkateillä.

Gla Gla

”Nämä kinnerimiehethän on mulle kertoneet että viisvuotinen joutaa paalata.”

Montako ovat paalanneet vai onko sinua vain vedetty kuin pässiä narussa?

”Oikean auton korjaukset alkaa vasta 350 000-500 000 kilometrin jälkeen, Siihen asti riittää ku uusitaan jarrupaloja ja vaihellaan öljyjä.”

Mainitse aluksi vaikka kolme tuollaista automallia, joita on tällä hetkellä uutena saatavissa.

wanhajätkä

Mallimerkinnäthän muuttuu mutta suruksenne kotimaa on Japani….oli se malli koottu Tthaimaassa tai Etelä-Afrikassa. Ei sen väliä. Merkeistä mainitsisin esimerkkinä Toyota, Subaru ja Nissan. Muista  kestävistä mulla ei ole kokemuksia enkä väitä niistä tietäväni. Olen kuitenkin kokenut monenlaisia muitakin. On mulla ollut kuitenkin kymmeniä autoja. Enimmäkseen uutena ostettuja.  En sano että nuo ois parhaita. Parasta ei ole vielä tehty eikä nykysuuntauksella tulla ikinä tekemään edes vanhemman veroisia. Energia kulutukseltaan saman veroisia pihtisynnytyksestä sulattoon…

Visakallo Visakallo

Taisin jo pudota kärryiltä noissa Jessen autonpitokaavailuissa. Jos oikein muistan, Pököttiä piti ensin pitää kolme vuotta, kun esitin kahta vuotta. Seuraavaksi se piti vaihtaa sähköautoon. Nyt Pököttiä ollaankin pitämässä jo kymmenenkin vuotta!

Gla Gla

Jätkä: ”Mikäs pikkukinneri Volkkarilla on ollut ”varmaan kymmenen vuotta”.”

Wanhajätkä puhui aiemmin pikkuturbosta, ei niinkään auton koosta.

VAG:n 1,4-litrainen TSI tuli markkinoille 2006-2007, jolloin moni kohotteli kulmakarvoja pienen iskutilavuuden takia. Moottori oli saatavissa useissa eri malleissa, aluksi kai Golfissa, mutta pian myös esim. Passatissa. Skodaan ja Audiinkin tuo jossain vaiheessa tuli vaihtoehdoksi.

”Jos vaikka onkin, puhutaan eri moottorista kuin joistakin ranskanpullista.”

Ranskanpullia on perinteisesti ollut monissa merkeissä. Esim. Nissan on käyttänyt pitkään ranskalaista 1,5-litran moottoria. Pieni sekin on, kun verrataan vastaaviin perinteisiin moottoreihin.

Wanhajätkä: ”Mallimerkinnäthän muuttuu mutta suruksenne kotimaa on Japani….oli se malli koottu Tthaimaassa tai Etelä-Afrikassa. ”

Aina olen omistanut japanilaisen auton, mutta yhdelläkään ei tuollaisia määriä ilman remontteja ole ajettu. Tällä hetkellä on mittarissa yli 300 tkm ja siihenkin mahtuu pyöränlaakerin vaihtoa, korin vesivuotoa yms. vikaa. Kohtalaisen hyvin autot on pelannut, mutta täyttä liioittelua olisi sanoa öljynvaihtoja ja jarrupalojen vaihtoa lukuunottamatta korjausten alkavan vasta 350 tkm jälkeen. Johan jarrulevytkin vaihtuu nykyään lähes palojen kulumisen tahdissa ainakin, jos auton haluaa pitää turvallisessa kunnossa. Tahtoo vaan monelta omistajalta unohtua matkan varrella tapahtuneet jutut. Itselläni kun on kaikki kuitit mapissa, on helppo muistia virkistää ja huomata, mitä kaikkea ei ihan heti  reilun 10 vuoden ajalta muistunut mieleen.

Henkilöautojen lisäksi King Capillakin on tullut ajettua sen verran, että tuntumaa siihen on. Mallit oli onneksi edeltäviä 2000-luvun alun malliin verrattuna, josta koneita kohtasi täystuho isommalla taajuudella kuin VAG:n tsi-koneista ketjuja. Ja ruoste on noissa oma lukunsa, kovasti näyttää kukkivalta autokanta. Eikä voimansiirtokaan ilman ongelmia selvinnyt. Työkavereilta meni Nissanista ja Toyotasta ainakin automaattista napalukkoa ja vaihteistoa. Tarkkoja kilsoja en tiedä, mutta ennen määrittelemääsi vikojen esiintymisaikaa ongelmat alkoi.

jees h-valta

Visakallolle sanoisin että tuskinpa hänkään kovin vakavasti suunnittelee autonsa pidon tarkkoja vuosia joten kaikki on juuri uuteen autoon vaihtaneella varsin hyviä vaihtoehtoja. Sanoisin että on helppo valita kun kuitenkin kaikki nuo vuosimäärät ovat mahdollisia ja vielä jopa aika huolettomiakin. Wanhajätkällä ja jätkällä on nimen tapaan samat dementian elkeet mutta sehän on luonnollistakin jos toinen on vielä wanhakin jätkä.

wanhajätkä

Joo, wanhanjätkän kori kyllä joutas vaihtoon kun tätä joudutaan remppaan liian usein leikkauksin. Mulla ei kuitenkaan oo luotu sitä älykorttia mikä säänvaihteluihin sortus.

Tottakai liiottelen niinkuin tekin. E

ihän tämä tinka pysy muuten elossa. En ole tarkoittanut korin kokoa vaan nimenomaan moottoria. Aina näkyy sortuvan omiin juttuihinsa. Ei ne jarrut tosiaan kuulu moottoriin.

Jos yrityksessä on kymmenkunta autoa muodostuu kuitenkin käsitys kuluista ja toimintavarmuudesta. On niin monenlaista kuskia ja ajetaan ”firman autoa”…..käsittely ei ole mitenkään hellää. Kyllä siinä jyvät erottuu akanoista. Tokihan kaikista on löytynyt niitä maanantaiversioita jotka aiheutti hilsettä.

Kyllähän se on selväksi käynyt että isohko kuutiotilavuudeltaan oleva moottori jaksaa tehdä töitä pidempään. Ne tosiautot on poikkeuksesta löytyneet Japanista. Ehdottomana huippuna on ollut Toyota.

Kuten sanoin kaikki on tietysti omasta mieltymyksestä kiinni ja sen mukaan kannattakin mennä….maksomitämakso. Omaa valintaa on kuitenkin kuitenkin turha hehkuttaa. Ollaan vaan hiljaa ja tyytyväisiä, eihän sitä kannata kateelliselle naapurille kertoa kuinka miellyttävällä ja kaikinpuolin loistavalla autolla ajelen…..ostaa perhana vielä samanlaisen ja joudun taas vaihtaan erilaiseen….vaikka oishan tuo ollu kyllä mulle makee…

Visakallo Visakallo

Kyllä minä Jesse autonpidossa olen ihan yhtä tylsä kuin metsänhoidossakin, eli ennakkosuunnittelun mukaan edetään. En kaipaa elämääni lisäjännitystä mistään rutiiniasioista.

Esillä 10 vastausta, 4,321 - 4,330 (kaikkiaan 5,990)