Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,331 - 4,340 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Wanhajätkä: ”Tottakai liiottelen niinkuin tekin.”

    Minä koitan pysyä totuudessa, joskus raivostuttavuuteen saakka (vai mitä Visakallo?), mutta aina joku vaihtoehtoisen totuuden kertojiakin uskoo ja taas mennään.

    ”Kyllähän se on selväksi käynyt että isohko kuutiotilavuudeltaan oleva moottori jaksaa tehdä töitä pidempään. Ne tosiautot on poikkeuksesta löytyneet Japanista. Ehdottomana huippuna on ollut Toyota.”

    Mallisarjassa isompi on yleensä tehokkaampi ja tehokkaampaa ei tarvitse rasittaa kuten pienempää. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, ettei kyse ehkä olekaan iskutilavuudesta?

    ”Omaa valintaa on kuitenkin kuitenkin turha hehkuttaa. Ollaan vaan hiljaa ja tyytyväisiä, eihän sitä kannata kateelliselle naapurille kertoa kuinka miellyttävällä ja kaikinpuolin loistavalla autolla ajelen…..ostaa perhana vielä samanlaisen ja joudun taas vaihtaan erilaiseen….”

    Sinähän se täällä levität naapureilta kuulemaasi juttua taloudellisten pikkuturbojen lyhyestä käyttöiästä.

    Jätkä

    Koskaan aikaisemmin en ole törmännyt väitteeseen, että : Kun otetaan moottorit, jotka ovat saman tehoisia, mutta toinen on vaikkapa litrainen ja toinen kaksilitrainen, ne olisivat muka yhtä kestäviä maailmaa vastaan.

    Jos tuo pitäisi paikkansa, niin ei kai sakemannitkaan olisi asentaneet Leopard-taistelupanssarivaunuunsa 45 litraista moottoria, kun kolmilitraisellakin vaunu liikkuisi samaa vauhtia?

    Jos joku väittää, että bensiinimoottori ei sovellu raskaampiin ajoihin, niin muistuttaisin, että ennen kuorma-autot kulkivat bensiinimoottoreilla, vaikka lavalla oli kuormaa yli virallisen kantavuuden.

    jees h-valta

    Riippuu kait jätkä siitä millaista maailmaa vastaan sen litraisen tahi kaksilitraisen pitää kestää. Kyllä autonvalmistaja tietää minkä kokoinen moottori sopii minkäkin korin painon siirtelyyn. Ei meidän siitä tarvitse murehtia. Ja kun täällä on verrattu kodinkoneiden nykyhuonoon kestoon niin pitää omasta kokemuksesta päätellä että sekin on tuulesta temmattua höpinää. Ei meillä ainakaan ole useisiin vuosiin mennyt yhtäkään kodinkonetta kun ostamme hyvälaatuisia koneita. Niissähän mielestäni tietotekniikka vain parantaa kestävyyttä. Piirikorttikäskytys näyttää olevan huomattavasti pitkäikäisempi kuin vanha kelloraksuttajaparka. Päivittäin kyllä käytetään. VAI onko tuokin taas käyttäjistään kiinni?

    Gla Gla

    Ensin käsiteltiin kuormurit, sitten formulat ja nyt on vuorossa panssarivaunut. Seuraavaksi kai lentokoneet, ellei laivat tai junat ole aiemmin vuorossa.

    Yhden ja kahden litran koneiden vertailusta Jätkä laittaa faktaa peliin. Ellei sen puutteessa jouduta tyytymään oman mielikuvituksen muokkaamaan mutuun ilman minkäänlaista käsitystä komponenttien mitoituksesta.

     

    Puuki

    Muistan että aikoinaan ennen turbojen yleistymistä henkilöautoissa oli nyrkkisääntönä, että autot kesti ilman moottoriremonttia suunnilleen saman verran kuin niiden litratilavuus osoitti ; 1 l koneella ajettiin keskimäärin n. 100 000 km ja 2 l:n koneella n. 200 000 jne. Jotain perää siinä varmasti oli vaikka kestävyys riippuu monesta muustakin asiasta kuin moottorin sylinteritilavuudesta. Itsekin ajoin 0.9 l riisikupilla yli 170 000 km ilman isompia remontteja.

    Pienimoottoristen ongelmana on kuluttaa normaalia kovemmalla rasituksella paljon ennemmän polttoainetta kuin ns. ohjearvot kertoo.  Se lyhentää, päästöjen lisääntymisen lisäksi, moottorin kestävyyttä.

    Gla Gla

    Kyllä, aika paljon ennen turbojen yleistymistä tuollaisista nyrkkisäännöistä puhuttiin. Olisiko ollut 40-50 vuotta sitten. Mitään tekemistä ei nykyaikana tuollaisilla säännöillä olekaan, mutta sitkeästi ne alitajunnassa työtään tekevät.

    Miten Puuki perustelet pienimoottoristen ohjearvoihin verrattuna suuren kulutuksen kovalla rasituksella? Ja mistä ohjearvoista ylipäätään puhut? Valmistajan ilmoittamista normikulutuksistako?

    Ja tarkoitatko, että suuri kulutus heikentää moottorin kestävyyttä vai mitä kommenttisi loppuosalla tahdot sanoa?

     

    Puuki

    Pienet moottorit lämpiää tavallista enemmän kun joutuvat koville. Turboahdin varsinkin käy kuumana eikä moottorit kestä välttämättä niin  hyvin kuin pitäisi. Päästöt lisääntyy samalla niistä normikulutuslukemilla saaduista arvoista.

    Jos halua riittää selvittää väitteiden todenperäisyyttä pikkukoneiden kestävyysongelmista, niin löytyy varmaan googlettamalla.

    Visakallo Visakallo

    Auton todellisen kutuksen mittaukseen on vain yksi ainoa keino, jota Gla varmasti käyttääkin, eli kirjata ostetut litrat ja ajetut kilometrit ylös.  Sillä saadaan näkyviin mm. kesä- ja talvikulutuksen ero, ja se, lisääntyykö kulutus auton iän myötä, yms.

    jees h-valta

    Mielestäni auton tietokantaa voi käyttää kyllä aivan yhtä hyvällä menestyksellä tuohon. Ei se kyllä niin paljoa voi heittää todellisesta. Pitää kait todeta ettei ainakaan ranskalaisautoteollisuus ole kovin huonolla onnistumisajatuksella liikkeellä kun meinaavat suomessakin kolminkertaistaa markkinaosuutensa lähivuosien aikana. Aika ihmeellisiä nuo ajatusrakennelmat muutenkin ovat täällä palstoilla kun henkilöautosta kuvitellaan jotain ihmeellistä kaikkeen sopivaa vetoalustaa. Minä en asennuta edes vetokoukkua ettei vaan vahingossakaan tule mieleen repiä sitä liikenteessä. Sanoisko että aika vaatimatonta metsätalouden harjoitusta jos sitä perheen ykkösautoa pitää käyttää kaikenmaailman kuraprunnien koluamiseen.

    Puuki

    Kuka on sanonut että henkilöautolla ajetaan metsäajot tarvikkeineen ? Siihen sopii paremmin traktorit.

    Mutta se, että autolla ei edes pysty peräkärryä vetämään , kertoo  heikosta vetokyvystä muutenkin.

Esillä 10 vastausta, 4,331 - 4,340 (kaikkiaan 5,990)