Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 431 - 440 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Ja kun ainakin Norja, Saksa ja joku muukin Euroopan maa suunnittelevat polttomoottoreista luopumista, jatkuva muutos autoilun suhteen on käynnissä. Ainoa, miten kuluttaja voi tulevaan varautua, on hankkia jatkossa mahdollisimman vähän kuluttavia autoja.

    Puuki

    Autojen valmistajat on osittain siirtymässä pienimoottorisisten
    autojen valmistuksesta takaisin isompi moottorisiin.
    Esim. 1,4 l moottorit ei olekaan niin ympäristöystävällisiä kuin
    on kuviteltu ja niiden tilalle tulee 1,6 l mallit. Pikkuturbot on
    melko paljon päästöjä aiheuttavia.
    Sähköautojen akkujen valmistuskin kuluttaa aika paljon luonnonvaroja ja kuormittaa ympäristöä enemmän kuin
    norm. auton valmistus.

    Oikeastihan henkilöautojen Co2- päästöt on melko pieniä
    ajoneuvoveroihin nähden. Tonnin päästömaksun hinta on tällä hetkellä n. 7 € ja keskimääräisellä 15 tkm/v ajolla henkilöautolla syntyy päästöjä n. 21 € edestä vuodessa, jos päästöt on esim. 195 g / km .
    Itselläni on 2 l bensaturbo koneella auto ja sen päästöt on tuota luokkaa. Ajoneuvoveroa menee kuitenkin n. 240 €/v.

    Hiluxmetsuri

    Sähköistyminen etenee sekä täyssähkön että etenkin bensahybridien muodossa. Vanhat ajoneuvot toki säilyvät käytössä pitkään, mutta ehkä hallituksessa pohditaan kerrankin sitä, että autokannan uusiutumisella saadaan aikaiseksi sekä päästövähennyksiä, energiatehokkuutta että ihan vaan virkeyttä autokauppaankin.

    Ihmetyttää lähinnä joidenkin metsä-ja polttoaineyhtiöiden into kulkea trendiä vastaan biopolttoaineinvestoinneilla. Kalliilla investoinneilla tehdään huonolla hyötysuhteella materiaalikäyttöön kelpaavasta puusta polttoainetta poltettavaksi huonolla hyötysuhteella vanhanaikaisessa moottorissa. Minä en sijoittaisi rahojani noihin yhtiöihin.

    Puuki

    Jatkuvasti kehitetään uutta tuolla biopolttoaine puolellakin.
    Jostain luin vasta, että suomalainen tutkija oli keksinyt
    tehokkaan menetelmän tehdä puuperäistä päästötöntä polttoainetta jatkokäsittelemällä puukaasua. Artikkelissa puhuttiin elektrolyysin avulla valmistettavan moottoripolttoaineeksi hyvin sopivaa polttoainetta.
    Sitä en muista sen tarkemmin, että oliko saatu polttoaine vetyä vai jotain muuta kaasua (?).

    Bioöljykin varmaan oman käyttöympäristönsä löytää ; ainakin traktoreissa, työkoneissa ja laivoissa sitä käytettäneen paljonkin
    vaikka dieselin käyttö henkilöautoissa väheneekin.

    torppari

    kertokeeppa jotta kellä on se paras aato joka on iha oma…itellä wolokkari ja warmasti oma ja maksettu..vettää eistä ja ovista ja ikkunoesta…se on se paras.. kulukoo etteen ja taa..wua jos vekseli vetoseen

    jees h-valta

    Kyllä se ”volokkari” on itelläkin paras auto tähänastisista ollut. Eipä ole edes aikonut tielle jättää ja tänäkin kesänä on noin seitsemän-kahdeksantuhatta mökkeilykilometriä tullut tikattua. Viimeisin reissu antoi vielä kosolti ylimääräisiä pisteitä katumaasturin maavarasta. Lahden moottoritiellä siellä pimeillä osuuksilla oli aika ikävä yllätys.
    Kun autoja oli parkissa molemmin puolin tietä ja siinä nopeudessa tilanteet valoilla tulee aika yllättäen. Yksi kaista eteenpäin oli kuitenkin vapaan oloinen ja suuntasin siihen. Vasta ihan muutaman kymmenen metrin päässä tajusin että tiellä on jotain rojua. Pysähtymään ei enää olisi saanut joten koitin suunnata niin että se korkein jäisi mahdollisimman keskelle auton pohjaa. Joku neliön muotoinen noin metri kanttiinsa ja ehkä reilu kymmenen senttiä tien pinnasta. Ja senkin alla joitain isompia ilmeisesti rakennuslevyjä. Jonkun peräkärrykuorma oli ilmeisesti purkautunut silloisessa hiukan myrskyisessä kelissä tielle. Jatkoin matkaa kun mitään isompaa rytinää ei alta kuulunut. Jonkun matalampien yli meni renkaatkin kyllä. Sitten jännäsimme pääsemmekö edes lähimmälle eli Vierumäen liittymän jälkeiseen matkailijoiden keitaalle. Päästiin ja kun mitään ei tuntunut ohjauksessakan jatkoimme mökille suoraan. Aamullakaan ei päivänvalossa mitään näkyvää vauriota.
    Joskus moottoritielläkin on iso maavara poikaa.

    Visakallo Visakallo

    Meikäläisen seuraava auto taitaa olla Mazda CX-3.
    Niissä on ihan oikeat moottorit eikä nykyajan pienet kahvirännälit.
    Tämän ikäiselle, ajoittain selkävaivaiselle ukolle crossoverin korkeus on myös ihan sopiva.

    torppari

    pittää vielä kehuva ommoo aatoo jotta muavara on reilu 30 senttiä wua vettää eistä ovista ja ikkunoesta ja hyvi kulettaa…tehhoo pannussa toesta sattoo heppoo ja huippunoppeos on jotta en ou uskaltanu kokkeilla ku on tuo polliisii peleko..aena on perille joutuna ku herree aekanaa

    jees h-valta

    Puuntakusen ei kannata selkävaivaisena japsiauton penkkiin kavuta. Kyllä saksalaiset osaa istuimen tehdä ja erittäin hyvän tekeekin. Vedämme aika usein ilman pausseja 3,5-4 tuntia vähän ruuhkasta riippuen ja selkä sekä muukin ruoto kestää erinomaisesti väsymättä tuon ajan. Istuin myös taannoin uuden Opelin penkkiin ja sekin oli kyllä loistava ja sähkösäädöillä aivan perusmallista lähtien. Koskaan en ole vielä yhdessäkään japsissa hyvää penkkiä istua löytänyt.

    Visakallo Visakallo

    Et ole tainnut Jesse näissä vähän uudemmissa japseissa istuakaan.
    Kokeile niin tiedät.

Esillä 10 vastausta, 431 - 440 (kaikkiaan 5,990)