Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,471 - 4,480 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Voi, voi toloppa, 115g/km on kyllä vähemmän kuin 119. Riippuu tietysti mitä raja-arvoja käytetään. Mutta valmistajan ilmoitus on tähän asti riittänyt.

    Jätkä

    14 000 kymmenessä vuodessa on vain kolme tonnia vähemmän kuin 17 000 kymmenessä vuodessa.

    Tuon erotuksen ajaa ihan normaalissa käytössä nopeasti dieselillä, kun ottaa huomioon, että kulutus on vähintään kaksi litraa vähemmän satasella, tuntuvasti halvempi litrahinta ja kaupantekijäksi saa paljon paremman väännön moottorista, joka kestää 2 -3 kertaa enemmän kilometrejä kuin vastaava bensavehje.

    Valheella väitetään olevan lyhyet jäljet ja Jeessin Pököttimen kulutukseksi on ILMOITETTU 5,0 – 5,5 litraa.  TODETTU 6,6 litraa.

    Ilmoitetut CO2-päästöt ovat 115 – 127, mutta kun totuus on yli litran enemmän, oikea lukema liikkuu n. 150 g/km

    Varsinainen ympäristöuhka!

    jees h-valta

    Se mitä Trafi käyttää on juuri tuo 115 kuten muillakin valmistajilla eli pienin. Noita maalailuja on turha esittää, niilläkään ei ole nk. ”seksuaalista merkitystä”.  Ja asian pointti on nyt sitten valaistava, tai ainakin yritettävä valaista uudelleen, eli diesel vastaan nk. päästöttömät, ero vuotuisissa kuluissa on niin suuri että kaikki hiukankin autoilun kuluja ajattelevat osaavat kyllä tuosta vetää johtopäätökset aika nopeaan. Eli dieselauto lähtee vaihtoon (paaliin) ja tilalle haetaan vähintään hybridi. Ei sieltä saksasta ole odotettavissa mitään ylijäämädieselien maahantuontiryntäystä. Samassa ”veneessähän” tässä ollaan. Eli vuosikuluilla tapetaan yksi pahiten päästöllisistä moottoreista ja siirrytään puhtaampaan aikakauteen. JUURI SEN AIEMMIN MAINITSEMANI KYMMENEN VUODEN AIKANA.

    Tolopainen Tolopainen

    Minun dieselit ei ainakaan lähde vaihtoon, vaikka taivaalta sataisi vanhoja ämmiä ja parireet perässä.

    Tolopainen Tolopainen

    Aika heikosti näyttävät sähköautot pitävän hintansa, jos alenema on  lähes euron kilometri. Vanhalla dieselillä arvo ei alene juuri lainkaan ja uuden alenee alle 20c/kilometrillä. Jos valitaan hinta/laatusuhteeltaan markkinoiden parhaimistoa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ei dieseliä tarvitse välttämättä paalata: konvertoi sen kaasulle, niin typpipäästöt ja pienhiukkaset poistuvat lähes kokonaan – pakoputkesta tulee vain hiilidioksidia ja vesihöyryä.

    jees h-valta

    Tolopan uskontoa ei todella varmasti horjuuteta. Hänhän uskoo ettei meistä ketään myy kalikkaakaan tänä syksynä vaikka ei mistään mitään tiedäkkään. Usko on kova mutta ei se aina parasta hottia takaa sekään. Joten dieseluskontosi voi saada joka tapuksessa kolauksen kun sinulla ei puuta myymättömänä ole edes sitäkään onnetonta viskuria pitää. Ja tuo A.Jalkasen kuvitelma näistä biohömpistä perustuu hiukan samantasoiseen uskonnon vaalintaan. Vihertävyysaate sumentaa nk. arkirealismin. Noilla litkuilla ei ole tulevaisuutta monestakin syystä. Niistä syistä tärkein on ettei ketään hyödy niistä riittävästi taloudellisesti että niillä kannattaisi alkaa lotrata. Ne vähemmätkin tekniset muutokset syövät sen aatteen pohjat. Vanhaa autoa ei kannata itseasiassa rakennella tänä päivänä ollenkaan muuta kuin puhtaasti harrastemielessä. Autokanta kun halpenee sitä mukaa kun sähkön käyttö yleistyy. Veroillakaan sitä ei voi tappaa kun viheraate on silloin yhtälailla tapettu samaa kyytiä. Kävimme juuri viikonloppuna ajelemassa Rinta-Joupin pihan kautta ja siellä olisi aika hienosti uudelleen entrattu ameriikan Ford ja aivan vakiohinnalla ikäisekseen myynnissä vaikka on kokonaan ylimaalattu, massattu, ja lisävarusteltu tosi kivan näköiseksi. Tämän kaiken on entinen tehnyt täysin ilmaiseksi. Mitään hän ei ole siitä hyötynyt auton vaihtaessaan arvatenkin johonkin tavanomaisempaan ja pienempiruokaiseen.

    harrastelija harrastelija

    AJ: ”Ei dieseliä tarvitse välttämättä paalata: konvertoi sen kaasulle, niin typpipäästöt ja pienhiukkaset poistuvat lähes kokonaan – pakoputkesta tulee vain hiilidioksidia ja vesihöyryä.”

    Minkälainen kustannus on muuttaa diesel kaasuautoksi? Entä bensakone? Eräs koulukaveri oli liikkeellä nestekaasu-autolla mottona: ” ei tippaakaan bensaa”! 1990-luvulla peloteltiin, ettei käytettyä dieselautoa saa kaupaksi. Vaihdoin dieselmoottorin bensiinimoottoriksi – ja ongelmat alkoivat!

    jees h-valta

    Noita tapauksia on niin monenlaisia joten sen enempää kantaa harrastelijan bensiiniongelmiin mutta minulla kyllä aina on bensiiniauton ongelmat olleet huomattavasti halvempia kuin dieselmoottoristen. Ja aina talvella huomattavasti helpompia autoja. Lämpeää nopeasti ja liikkuu huomattavasti ripeämmin. Koskaan en ole yhteenkään autoon yleensäkään tehnyt moottorille mitään vaikka joukossa on ollut jopa 400000 km:ia ajettujakin, bensiinimoottorilla. Dieselin ongelmat alkoivat kun turbo hajosi tuossa jo 250000:n alla. Ajettiinhan sillä sitten vielä noin 100000 mutta harmeja piisasi kuten katsastuksen nokiarvot. Kun kuitenkaan ei ajo ollut kuin harvakseltaan pitkänmatkan ajoa. Vaikka oli BMW:n muka hyvä moottori. Samaisella valmistajalla oli 1,6:n bensamoottorillakin huomattavasti vähämurheisempi. Ja mielestäni aivan virkku kulkupeli ilman turboakin. Nyt ainut auto dieselmoottorilla on vanha matkailuauto ja sen laitoin seisontavakuutukseen ja käytän mökillä vain lisämajoitustilana. Eihän sellaista vanhaa paskaa dieseliä viitsi liikennekäytössä yrittääkkään pitää. Jo käyntiin ”räjäytys” pimentää auringon mökkimaisemasta vielä naapuriltakin. Lukee siinäkin turbo mutta tiedä sitten mikä sotko on.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Näin livenä Lada 4×4 urban maasturin. Varmaan hauska auto.

    Kaasuautoista lisää biokaasuauto.fi, cnghouse.fi. Muutos vaatii muutaman tuhat euroa ja muutoskatsastuksen. Kaasusäiliö vie tilaa takakontista, jos sitä ei saa asennettua vararenkaan tilalle tavaratilan alle.

Esillä 10 vastausta, 4,471 - 4,480 (kaikkiaan 5,990)