Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Automerkin menestymiseksi MM-tasolla WRC – sarjassa tarvitaan oikeasti vain yhtä asiaa. Se on raha. kun on millä mällätä, saa sellaisen auton kuin haluaa ja saa myös sellaiset kuljettajat kuin haluaa.

    Auton merkkikään ei ole ratkaiseva, kunhan se on sopivan kokoinen ja täyttää sarjan vaatimat ehdot ennen valmistamista kisapirssiksi.
    Valmissa kilpa-autossa ei ole muuta yhteistä tuotantoautoon kuin muoto etäisesti ja logo.

    Esim Latvala on ojanpohjia kolutessaan ”napsautellut” tukivarsia poikki varsin usein. Sellainen kisapirssin tukivarsi maksaa enemmän kuin autokaupassa myytävänä oleva Polo.

    Kyllä nuo pikataipaleetkin on tarkoitettu ajettavaksi tietä pitkin, eikä Isä-Latvalan tyyliin sisäkurvin pyörät aina ojassa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kitkarenkailla pärjää talvella, jo vuodesta 1990. Ei kolareita.

    jees h-valta

    Olisi hurja kansantaloudellinen säästö jos nastarenkaat kiellettäisiin ja hirvet tapettaisiin kaikki. Silloin kitkarenkaat olisi oivat auton ”jalkineet”. Järjestys tietty niin päin että ensin hirvet ja sitten vasta nastat pois.

    Gla Gla

    Puun takaa: ”Tieliikennelakiin on ehdotettu muutosta, että talvirenkaat pitäisi jatkossa vaihtaa vain säätilan eikä päivämäärän mukaan.
    Jos talvi ei tule, kesärenkailla voisi ajaa ympäri vuoden.
    Vastuu autoilijalle tulisi suuremmaksi, vaikka viime kädessä arvion tekisi poliisi.”

    Ruotsissahan on olemassa vinterväglag ja se taidetaan jokseenkin sellaisenaan meille kopioida. Hommassa on tosin koukku, josta aiheutui tappiota ainakin sille vinterväglagin aikana ojaan ajaneeseen L200-kuskille, joka ei saanut vakuutuksesta korvauksia M+S-renkaista huolimatta: ”De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S”

    Kyseessä oli auton alkuperäisasennuksena olleet renkaat. Ruotsissa (ainakin tuolloin) renkaat piti erikseen hyväksyttää talvikäyttöön. M+S merkintä ei riittänyt, eikä kyseisiä M+S-merkinnällä varustettuja renkaita ollut hyväksytetty. Tuollaisissa autoissahan noita mud and snow-renkaita usein ensiasennuksena käytetään, mutta merkintä ei ole tae täkäläisittäin ajateltuna talvikäyttöön kelpaavista renkaista. Hiukan tavanomaista karkeaman kuvion omaava rengashan on kuin kelkka jäisellä tiellä, kun oikean talvirenkaan lamellirakenne puuttuu.

    Pakkoruotsia:

    http://www.transport
    styrelsen.se/vinterdack

    jees h-valta

    Aivan hyvä uudistushan tuo olisi. Kyllä tuo asfaltin hakkaaminen turhilla nastoilla on ylen huonoa kansantaloutta. Olen avolavallani ajanut maastokuvioisilla kesät talvet ja esim. lumipito parempi kuin Hakkapeliitoilla hiukan vanhentuneena. Ei kai se sallittua taida olla mutta kun katsastus sopivasti Maaliskuussa niin homma toimii hyvin.

    Rane

    Kitkarenkailla pärjäämisen mahdollistaa se että nastarenkailla ajavat karhentavat jäätä ja polannetta.Jos kaikilla olisi kitkat niin tiet kiillottuisivat niin etteivät lamellit saisi oikein otetta.

    Jätkä

    Kitkarenkailla pärjäämisen mahdollistaa se että nastarenkailla ajavat karhentavat jäätä ja polannetta.Jos kaikilla olisi kitkat niin tiet kiillottuisivat niin etteivät lamellit saisi oikein otetta.
    Lähetetty: 40 min sitten
    Lähettäjä: Rane

    Olet varmaan ajanut monet talvet pohjolan oloihin suunnitelluilla kitkarenkailla?

    Rane

    Kyllä.Hiluxissa on ollut kaksi Nokian kitkarengassarjaa.

    Jätkä

    Kyllä.Hiluxissa on ollut kaksi Nokian kitkarengassarjaa.
    Lähetetty: 7 min sitten
    Lähettäjä: Rane

    Ja olet ajellut vain nastarenkaiden jälkiä pitkin?

    Rane

    No joo,nastarenkaiden käyttökiellosta on ihan tutkittua tietoa Japanin Hokkaidon saarelta jossa nastat kiellettiin 90-luvulla.Olosuhteet ovat suurinpiirtein samat kuin Suomessa.
    Sivuluisusta johtuneet onnettomuudet lisääntyivät valtateillä 1,7-kertaisiksi.Katuverkolla 2,8-kertaisiksi.
    ”Liukkaus johtui lumen pakkautumisesta polanteeksi kun nastarenkaiden osuus oli alentunut niin pieneksi että nastojen lumen pintaa karhentava vaikutus vaikutus hävisi.”
    Tähän reagoitiin niin että talvikunnossapitoa lisättiin (mm.suolaus).
    Kustannukset nousivat 13-kertaisiksi,130 miljoonasta jenistä 1,7 miljardiin jeniin.

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 5,990)