Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 551 - 560 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Rane

    Myös VTT on selvitetty asiaa Juha Luoman ja Mikko Malmivaaran tutkimuksessa v.2015.
    Tässäkin tutkimuksessa mainitaan nastojen jäistä tienpintaa karhentava vaikutus.
    Tutkimuksen mukaan jäisellä tiellä kitkarenkailla ajetut kuolemaan johtaneet onnettomuudet olisivat vähentyneet 83% jos olisi käytetty nastoja.
    Myös oli arvioitu että jos kaikki ajaisivat kitkoilla kuolemaan johtavat onnettomuudet lisääntyisivät yhdeksällä (kpl /vuosi).

    Jätkä

    No joo,nastarenkaiden käyttökiellosta on ihan tutkittua tietoa Japanin Hokkaidon saarelta jossa nastat kiellettiin 90-luvulla.Olosuhteet ovat suurinpiirtein samat kuin Suomessa.
    Sivuluisusta johtuneet onnettomuudet lisääntyivät valtateillä 1,7-kertaisiksi.Katuverkolla 2,8-kertaisiksi.
    ”Liukkaus johtui lumen pakkautumisesta polanteeksi kun nastarenkaiden osuus oli alentunut niin pieneksi että nastojen lumen pintaa karhentava vaikutus vaikutus hävisi.”
    Tähän reagoitiin niin että talvikunnossapitoa lisättiin (mm.suolaus).
    Kustannukset nousivat 13-kertaisiksi,130 miljoonasta jenistä 1,7 miljardiin jeniin.
    Lähetetty: 34 min sitten
    Lähettäjä: Rane

    Niillä tietenkin oli siellä Hokkaidolla Nokian kitkat, taikka pohjoisen oloihin suunnitelllut kitka, eikä ns. nopean ajon kitkat?

    Visakallo Visakallo

    Kovin aktiivisesti ovat autoliikkeet aivan viime aikoina lähestyneet. Tänään posti toi jo kymmenennen eri automerkin esitteen!
    Autoliikeillä ja maahantuojilla on näin loppuvuodesta tarve saada erilaisilla erikoistarjouksilla tavaraa liikkeelle.

    Puuki

    Kitkarenkailla ei tee juuri mitään pahimmilla jääkeleillä.
    Painavampiin pakettiautoihin sopivat paremmin kuin
    tavallisiin henkilöautoihin.

    jees h-valta

    On se kummaa ettei enää mitään hallinnan rippuakaan jäljellä auton kanssa touhutessa. Minä aion edelleen ensi viikonloppuna lähteä kaakonkulmille kesärengasteisella VW:llä. En ole moniin vuosiin vaihtanut talvirenkaita ennen pakollista kautta.

    Rane

    Enpä kyllä tiedä millä rengasmerkillä ajelivat siellä mutta käsittääkseni Japanissa on semmoinen rengasfirma kuin Bridgestone joka on jo pitkään tehnyt kitkoja.

    Rane

    Ja Jessellä se kadonnut hallinta palaisi jos vaihtaisi ajoissa talvirenkaat.

    Gla Gla

    Jees: ”Minä aion edelleen ensi viikonloppuna lähteä kaakonkulmille kesärengasteisella VW:llä. En ole moniin vuosiin vaihtanut talvirenkaita ennen pakollista kautta.”

    Neliveto ei paranna yhtään kitkaa. Pidonkin määrä on tasan sama kaksi- ja nelivetoisessa siinä vaiheessa, kun nostaa jalan kaasupolkimelta.

    Itsekin olen monena vuotena vaihtanut talvirenkaat joulukuun alussa, mutta nyt vaihdoin jo lokakuun puolella. Toimin kelin mukaan, en kalenterin. Ja kun laki antaa tällaiseen mahdollisuuden ja ilmeisesti poliisillakin on terve suhtautumistapa asiaan, rengasmääräysten rukkaaminen onkin minusta täysin joutavaa puuhastelua.

    Visakallo Visakallo

    Näkyi talvi jälleen kerran yllättäneen pääkaupunkiseudun autoilijat.
    Yli 100 kolaria yhdessä päivässä!

    jees h-valta

    Tiedetään ettei kitka lisäänny nelivedolla mutta parin kerran pienen luiskahduksen kokemuksella ei nuo luistonestotkaan ihan turhia ole.
    Alkusyksystä kun auto oli ylitäyteen lastattu eli painopiste oli korkealla (ilmalämpöpumppu sun muuta norm.mökkikrääsää) Vierumäen ylösnousu moottoritieltä oli märkä ja auto otti ylimääräisen sivuttaisnutkahduksen mutta liike oli alle puolimetriä sivuttain kun joku nappasi luiston pois. Viime talvena pari kertaa myös kävi samantyylisiä noissa pohjois-satakunnan asfalttikiharoissa liukkauden myötä myös. Toki niissä rajansa on ja tiedossa on mutta aika hyvin pärjää kun on hereillä ja liukkaat kohdat ajaa hiukan himmaillen. Päätiet on nytkin sulia ja kuivia pääosin.

Esillä 10 vastausta, 551 - 560 (kaikkiaan 5,990)