Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 561 - 570 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Enpä kyllä tiedä millä rengasmerkillä ajelivat siellä mutta käsittääkseni Japanissa on semmoinen rengasfirma kuin Bridgestone joka on jo pitkään tehnyt kitkoja.
    Lähetetty: 11 h, 26 min sitten
    Lähettäjä: Rane

    Eipä ole näkynyt rengastesteissä Bridgestonen NOPEAN AJON kitkrankaita, joten siinä on vissi ero, onko renkaat tehty samanlaisiin oloihin, kuin suomessa on, vai vastaaviin keleihin, mitä keskieuroopassa on.

    Epäilen, että lähes kaikki kitkoja kokeilleet ja hylänneet ovat saaneet tuntuman vain ns. nopean ajon kitkoihin, joilla ei paljoa ole virkaa suomen talvessa.

    Ero on varmasti ainakin yhtä suuri kuin parhaiden nastarenkaiden ja kehnoimpien kiinalaisten nastarenkaiden välillä.

    Visakallo Visakallo

    Kaikkein tehokkainta olisi meillä Suomessakin, ettei vakuutusyhtiöt korvaisi aiheuttajan vahinkoja, jos toikkaroi liukkaalla kelillä kesärenkailla.
    Voiko mitään hölmönpää juuri kuvitella ihmisen tekevän.

    lastunraapija

    Noista autokaupan mainoksista olen saanut kahteen kertaan havainnon. Kun asunto oli myyty ja pankkitilillä oli rahaa ennen uuden asunnon ostoa, tipahteli postiluukkuun automainoksia. Kun rahat häipyivät uuden asunnon ostossa, loppuivat mainokset kohtapikaa. Selvästikin pankeista jotenkin tihkuu tietoa mainostajille.

    Visakallo Visakallo

    Kun auto alkaa lähestyä kahden vuoden ikää, alkaa ensimmäinen mainospommitus.
    Seuraava, vielä tehokkaampi alkaa, kun kolme ikävuotta alkaa täyttyä.
    Tiedot maahantuojille ja autoliikkeille myy ajoneuvohallintokeskus.

    Gla Gla

    Varmaan totta, kun minulle mainoksia lähettää pääasiassa vain liike, jossa olen autoani huollattanut. Yli kymmenen vuotiaan auton omistajaa ei taideta yleisesti ottaen pitää potentiaalisena asiakkaana, vaikka vaihto muutaman vuoden sisään tuleekin ajankohtaiseksi. No, mainoksilta välttymisestä en ole pahoillani.

    Katumaasturia metsäautoteitä ajatellen hankkivan kannattaa lukaista uusin Tekniikan Maailma. Vertailutestissä olivat Honda CRV, Hyundai Tucson, Seat Ateca, Subaru Forester ja Toyota Rav4. Viimeinen oli hybridi, muut pelkällä bensakoneella ja Seatia lukuunottamatta automaatilla varustettuja malleja. Varsinaisia maastoajokokeita ei yhtä sorapintaista mäkikoetta lukuunottamatta tehty, mutta voimansiirron ominaisuuksia selvitettiin rullien päällä. Katumaasturin olemuksen ja hinnan omaavalta autolta on mielestäni lupa edellyttää kohtuullista etenemiskykyä, mutta tässä luokassa on ostajan syytä olla hereillä ja tiedostaa se, ettei välttämättä saa kelvollisia ominaisuuksia. Luultavasti liikennevaloista nuo ampaisee liukkalla pinnalla liikkeelle kaksivetoista nopeammin eli automyyjien on helppo auttaa autokuumeesta kärsivää potilasta, mutta tätä vaativampaan suoritukseen ei kaikki mallit pysty. Lyhyen koeajon perusteella saatu vaikutelma voi tuottaa pettymyksen, kun takapyörät ei todellisuudessa vedäkään. Ja Jessen kokemuksiin peilaten kannattaa muistaa sekin, ettei korkea kori kalliissakaan autossa paranna ajettavuutta.

    Visakallo Visakallo

    Herra Googlen kautta tulee myös automainoksia netin aloitussivun reunoille.
    Ei mennyt kuin vuorokausi siitä, kun googletin yhden automerkin sivuja, niin saman merkin mainokset alkoivat jo ilmestyä näkyviin.

    Puuki

    Mistä johtuu nelivetoisen parempi pito esim. liikennevaloista
    lähtiessä, jos/kun se lähtee paremmin liikkeelle kuin kaksivetoinen?
    Renkaiden pidon paraneminen liittyy kitkan lisääntymiseen.
    Kiihdytettäessä auton painopiste siirtyy taaksepäin ja nelivedolla
    takapyörien pito paranee.

    Jos nelivedossa ei ole napalukkoja, niin ei aina toimi kunnolla
    liukkailla paikoilla. Harvoissa citymaastureissa taitaa olla oikea
    toimiva neliveto.

    Metsika

    ”Jos nelivedossa ei ole napalukkoja, niin ei aina toimi kunnolla
    liukkailla paikoilla. Harvoissa citymaastureissa taitaa olla oikea
    toimiva neliveto.”

    Ja mitenköhän ne napalukot liukkaalla ajoon vaikuttaa? Tai siis vaikuttaa tietty kun napalukot on auki niin auto on takavetoinen. Napalukko vaan kytkee vetoakselin napaan kiinni, eikä sillä ole mitään tekemistä nelivedon etenemiskyvyn kanssa. Tasauspyörästön lukot sitten saa autosta jo oikeasti nelivetoisen.

    Citymaastureissa tosiaan neliveto on enemmän tai vähemmän elektroniikan ohjaamaa eikä näistä juuri oikeita lukkoja löydy. Eikä kyllä ole tarvekkaan, kun maastoajoon noita kuitenkaan ole tarkoitettu

    jees h-valta

    Glan huomiot oikeansuuntaisia mutta ei niitä hyviä puolia sitten mainitsekkaan. Esim. korkealta näkee paremmin esim. autoletkassa.
    Korkeammassa todennäköisyys selvitä hirvikolarissa parempi. Kyllä se nelivetokin hiukan paremmin potkii vaikka ei kaikki neljä pyörää yhtaikaa tienpintaa tasaisesti vedätäkkään. Autosta sisään-ja ulos helpompaa jne.

    Gla Gla

    En luetellut hyviä puolia, koska en ala yleistää autojen ominaisuuksia tuollaisen ryhmittelyn perusteella. Olennaista on se, että testien perusteella ostajan on syytä olla tarkkana sen suhteen, millaisia ominaisuuksia voimansiirron osalta tarvitsee ja millaisia nuo autot tarjoavat. Testissä Toyotan hybridi ei liikahtanutkaan, kun etupyörät olivat rullien päällä, Seatin kytkin alkoi mäkilähdössä haista palaneelle jne.

    Varmasti on hyviäkin toteutuksia metsäautotiellä rämpimistä ajatellen, mutta suurin osa katumaastureista ei ole siihen soveltuvia. Ei, vaikka maasturilta näyttääkin.

    Korkeasta autosta varmaan näkee autoletkassa paremmin kuin matalasta, mutta vastaavasti Corollasta näkee letkassa Touaregin eteen huonommin eli liikenteen kannalta tämä on nollasummapeliä. Kuka sitten tämän kisan voittajaksi haluaa selviytyä, pitää katumaasturia tässä suhteessa hyvänä. Itse pidän riittävän ajoetäisyyden jonossa ajaessani, enkä piittaa koko asiasta.

    Kolariturvallisuus on automallikohtainen juttu, eikä perustu autojen luokitteluun. Ja eikös me juuri todettu, ettei auton korkeus ole olennainen juttu autoon nousun kannalta, kun pidetään itsemme kunnossa.

Esillä 10 vastausta, 561 - 570 (kaikkiaan 5,990)