Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 571 - 580 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Ok, kunnossa kaiken ikää ja auto iän ja tarpeen mukaan!
    Yleensähän tuo katumaasturi myös hyvin tilava johka mahtuu vaikka mitä. Vaikka se raivaussaha. Monikäyttöisyys saa jopa lapsiperheitä ostamaan jne. Itse olen mm. vienyt kaakonkulmille 315 rumpuputkea 1,85m:n pätkissä sisällä yhden ojan tukkimistarpeiksi ja nyt seuraava pätkä jo viekin kulmatolpalle asti. Silti kaikki muutkin härpäkkeet mahtuu mukaan. Tositilava!

    Gla Gla

    Ainakin tuon testin autoista vain yhdessä eli Hondassa oli tavaratilaa riittävästi, n. 500 litraa. Muissa oli n. 350-400 litraa, mikä on pikkuautoluokkaa. Corollan kokoluokan farkuissa aletaan nykyään olla yleisesti jo n. 500 litrassa. Monikäyttöisyydessäkään ei eroja farkkujen ja katumaasturien kesken ole, molemmissa penkit kaatuu samalla tavoin.

    Istuinpaikat mainittiin testissä kaikissa riittävän tilaviksi. Eroja oli, mutta jalka- ja pääntila ei ollut liian pieni yhdessäkään. Osaan sopi takapenkille 3 henkeä huonommin kuin toisiin, mutta tässä suhteessa ei eroja tavallisiin henkilöautoihin ole.

    Leveyttä alkaa olla jo kaupunkiajoa ajatellen melko paljon. 185 cm tai enemmänkin tuntuu parkkihalleissa ja talliin ajettaessa, kun vielä jokin aika sitten 10 cm kapeammat oli normaaleja, eikä siitäkään ole kauan, kun jossain päin maailmaa ja siten autojen suunnittelua ohjanneesta alle 170 cm standardista luovuttiin.

    Gla Gla

    Itse muuten olen ottanut rumpuputket suoraan tehtaalta kuorma-autolla toimitettuna metsään. Turha niitä on oman auton sisätiloissa toiselle puolelle Suomea raahata varsinkaan, kun 315 putki ei paikallisessa rautakaupassakaan mitään maksa. Pätkissä joutuu vaan laittamaan turhia muhveja.

    jees h-valta

    Aivan oikein, muhveja hiukan tarvitaan vaikka jokaisessa putkessa jo yksi valmiinakin. Se rautakauppa ei tuo maksutta sitä möksän kulmalle. Ja ne ilkiöt rosmoaa tavarstakin enemmän kuin tämä meitin putkipuoti. Kyllä otan minäkin yleensä lähituntumalla rumpuputkia tarvitessani avolavan jolla saan kokonaisen menemään metsään. Mutta tuolla toispuolen suomea jo rautakaupan löytäminen oma juttunsa. Ja yleensä ei ainakaan mitään, kuten santaakaan saa kuin monta kertaa hoputtamalla. Siellä alkaa tuo itäkulttuuri jo vaikuttamaan.
    En muuten käsitä että auto pitäisi talliin saada, miksi ihmeessä?

    Gla Gla

    Ei talliin tarvitsekaan ajaa, jos ei koe sille tarvetta. Jää siinä sentään lumen harjaus tekemättä, kun katukuvaa katsomalla se noissa 1,7 m korkuisissa autoissa näyttää olevan yllättävän työläs homma tehtäväksi ainakin, jos ajossa olevien autojen katolla olevan lumen määrästä voi jotain päätellä. Mutta vaikka ajaisi vain kahden auton väliin parkkipaikalle, ei leveydestä ole kuin haittaa.

    Kai sinulla muuten on suhteet putkitoimittajaan sen verran kunnossa, että kun 6 m rumpu maksaa 64 € alv 24% + kaukokiidon rahtia pari kymppiä, on 300 kilsaa/suunta mökkeilyn kannalta saman tekevää, jääkö tuosta 20 € enemmän vai vähemmän maksettavaksi kuin pätkissä auton sisällä kuskattuna. Tietty jos kyse olikin urakasta yli jääneestä putkesta, jonka sosialisoit itsellesi, vajaan satasen siinä säästät. Ehkä Juha tuollaiselle hommalle siunauksen antaa.

    Jätkä

    Rumpuputkien kuljetuksessa on kyllä peräkärry ehdoton. Siinä kun ottaa maksimi etuylityksen ja peräylityksen, niin lippu vain kuorman perään ja menoksi.
    Tehdas on menomatkalla ja sieltä kakkoslaatua saa – jos haluaa melkein kiitoskaupalla.

    Myös salaojaputkea ole kätevästi kuskaillut täysissä rullissa peräkärryllä.

    Kyllä autolle pitää edes katto olla, talvipakkasellakin on lähtötilanteessakin ikkunatkin kirkkaat aina.

    jees h-valta

    Vähän tekee raskaaksi hiilijalanjäljen jos autokin tarvitsee vielä ylimääräisen katon päälleen. Nuo Glan hinnat on kyllä jostain muusta kuin 315mm:n rumpuputkesta kotoisin. Mutta alle satasen kyllä nykyään mutta alv-0% lähinnä. Ja tehtaita ei enää Satakunnasta juuri löydy kun KWH-Pipe meni Uponor-fuusioon ja tuotanto Ulvilasta loppui. Jotain halppisputkia on maastulissa kyllä esiintynyt mutta joku villi 250 läheltä koko ja kuormankannosta ei tietoakaan. Ja samaa luokkaa nuo Jitankin putket.

    Jätkä

    Kylläpä se hiilijalka jättää jälkiä, vaikka taivas olisi kattona, kun auton lasit ovat jääkylmät ja pitää sulattaa bensiinin tuottamalla lämmöllä, taikka auton päältä sulattamalla muuttaa lumi vedeksi.

    Lisäksi lumilinko pitää laittaa, että saa auton paikan pysymään puhtaana lumesta.

    Jeessin kannattaisi ajatella hiilijalkojaan silloin kun vääntää jenkkirohjonsa käyntiin. Toki se talvella on niin suuritöinen homma kaikkine lavalta lumenlapiointeineen ym, että taitaa jäädä lähinnä kesäajan puuhasteluksi.

    jees h-valta

    Vaikka jenkki vanha on niin lavakate sentään on vakiovaruste.
    Lähtee kuin ”palmun alta” kesät talvet ja käytössä. Ei sitä ole mitään syytä sääliä kun sitä ei saa hajalle pirullakaan. Kotipihlajan alla sen koti ja suojaa riittämiin paitsi siltä että linnut massaa sen marjoilla aina syksyisin uusiin väreihin.
    Väitän muuten että se isokulutuksinen mutta kestävä auto ei ole yhtään sen suurempi ympäristön tuho kuin nuo kertakäyttötuotteetkaan. Jos tuote kestää alkuperäiskuosissaan 25 vuotta ja edelleen ajokunnossa ties kuinka pitkälle ei siinä nuo alle kymmenen vuoden sekundapaperipeltiset ja mopon moottoriset kuitenkaan kierrätykselle paljon iloa tuo kun niissä ei ole kuin ongelmallista elektroniikkajätettä. Haaskataan vielä niitä arvokkaampia luonnonvaroja jopa alkuaineita noissa pilipalipeleissä.
    Tämä on muuten vasta toinen avolava koko metsäuran aikana. Eli noin kymmenen vuotta per/jenkki.

    torppari

    voeskoon nuo metä omistajat skannata omista aatoestaa rekisteriotteen tuonne kuvviin ja perrään huolto/korjaas laskut nii oes tokumenttiä nii näkis jotta mikä on hyvä ja paras

Esillä 10 vastausta, 571 - 580 (kaikkiaan 5,990)