Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 601 - 610 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Kyllähän tuo Porchen Cayenne minullekkin kelpaisi matka-ajoon mutta kun niistäkin edullisemmat tuoreet ovat kaikki dieselmyllyllä ja sellaista en huoli. Bensakoneilla olevat alkaa olla nykyisen autoni ikäluokkaa joten vaihto ei järkevää. Taidan jatkaa VW:lla koska on jo monta kiperääkin tilannetta sen avuilla selvitty turvallisesti eteenpäin.
    Noilla pitkillä reisuilla vain aina silloin tällöin sattuu ja tapahtuu.

    pihkatappi pihkatappi

    Edellisen etuvetoisen bensa farkun kanssa kilometrikustannus oli tuplat nykyiseen pikkuisen isompaan diesel farmariin verrattuna ja dieselvero kuoleutuu jo 10000 km:n ajolla. Itsellä kilometrejä tulee vajaa 20000 ja en ole huomannut mitään muuta dieselistä johtuvaa ongelmaa, kuin sen että pakkasella käynnistyksen jälkeen kestää kauan että auto on lämmin. Nyt kun käyn hakkuulla, verotuksen kilometrikorvaukset kattavat polttoainekulut kirkkaasti, eli matkakulut eivät ole nakertamassa vähäisiä päiväansioita.

    Jätkä Jätkä

    Usein lasketaan vain sitä bensiinin ja dieselin hinnaneroa ja jätetään laskelmista pois kulutuksen erot, jotka voivat olla ihan mielettömän suuret.

    Meillä on ollut useita Volkkarin Jetta-malleja. Yksi oli diesel, muut bensavehkeitä. Bensa-Jetta kulutti bensaa keskimäärin kaksi kertaa enemmän kuin diesel, kaiken lisäksi diesel-jetta oli lähes tunnoton ”polkemiselle”.

    Nuoriso kaahaili sillä joskus kesäaikaan yökaudet ja koskaan ei kulutus noussut yli viiden litran satasella, yleensä oli neljän paikkeilla.

    Vebastohan noihin nykydieseleihin pitäisi laittaa, jos niillä joutuu kylmästä lähtemään, ei riitä hukkaenergiaa kabiiniin.

     

    jees h-valta

    Ja sehän kuluttaa sitä samaa dieseliä se wepasto ja siten lisää talven kulutuslukemia huomattavasti ja jälleen huonontaa koko vanhakantaisen moottorikonstruktion mielekkyyttä. Mielellään sitä kyllä nyt tyrkytetään kuten huomasin kun autoa huollossa käytin. Kas kun kohta ne jää autoliikkeiden koristeeksi nämä mallikappaleet eli esittelyautot nk. Mutta kyllä sieltä listoilta löytyi Tiguaniinkin 2,0ltr:n turbobensiiniä joka vie varsin sutjakasti sitä koppaa etiäppäin. Tilaus vain kestää nyt puolivuotta joten jäi vielä harkintaan. Uutta mallia odotellessa jospa hiukan vaikka sähköavulla varustettua hybridiä.

     

    Jätkä Jätkä

    Polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä diesel palaa yhtä puhtaasti kuin öljylämmityskattilan polttimessa. Sillä on ajastimella mahdollista lämmittää auton moottori ja sisätila, jolloin ajoon voi lähteä jo lämmitetyllä moottorilla.

    Webasto lisää kulutusta silloin, kun sitä käytetään ajon aikana – jopa 0,5 litraa satasella, joten kun auton moottori kuluttaa neljä litraa satasella, se kuluttaa webaston kanssa 4,5 litraa.

    Vastaavan kokoinen bensa-auto kuluttaa 8 – 12 litraa satasella.

    Nimetön

    Näihän se on niinku Jätkä sanoo Webastosta ja sen lisäksi pitää olla auton lämmityslaitteessa sähkövastus niin lämmintä alkaa hönkiin melkoheti käynnistyksen jälkeen.

    Huonolta näytti tuo Tiguanin 2 l kiihtyvyys, varmaankin vääntö puuttuu koneesta.

    jees h-valta

    Vähän on roimia kulutuksia jos verrataan esim. sitä Jettan bensiinin kulunkia niin ei se kyllä noita jätkän lukemia kuluta. Jos vertaan tuossa omassa autoluokassa on kulutus näyttänyt olevan erotuksella 2-2,5 litraa. Jos isoa autoa esim. lisälämmittää vielä niin erokin pienenee edelleen. Saa siinä nk. käyttövoimaveron eroa kokoon parsia paaaaljolla ajomäärällä. Nythän uudet bensiinimoottorit VW:lläkin on varsin pihejä kun sylinterien lepuutusjärjestelmää käytetään.

     

    Jätkä Jätkä

    Jos ja kun bensaversio hotkaisee 4 litraa enemmän satasella, tekee se 1,5 €:n mukaan 6 euroa enemmän satasella polttoainekuluja.

    Käyttövoimavero tulee suunnilleen maksuun 10 000 km:n mukaan 600 €.

    Isoruokaisella bensa-autollakin päästömaksut ovat melkoiset, joten siitä lisälaskua bensa-autoilijalle.

    Olen tosin pannut diesel-audin kiertoon ja jäljellä on bensavehkeitä ja dieselkäyttöinen asuntoauto, jonka voisin vaihtaa bensa-autoonkin, vaikkakin olen myöntynyt sen seisottamisella pudottamaan vuotuisia kustannuksia.

    jees h-valta

    Minulla se on alle puolet dieselin vastaavaan. Kyllä minulla on sille 550,00 euron erolle käyttöä bensamittarilla. Teen sillä erotuksella viisi mökkireissua kaakkoon joten aika vähän hyötyä olisi nuhapumpusta nokivasarasta. Aika nopsaan se menee hiukkassuodattimen siivoamisen huoltokuluissa.

    Jätkä Jätkä

    Uskon, että bensiinimittarilla tarvitset isoja seteleitä, et vaan näy tietävän, että nykydieselit eivät ole nuhapumppuja. Kaksilitraisella dieselillä viedään melko isoakin – jo kuorma-autoksi rekattua pirssiä sangen rivakasti.

Esillä 10 vastausta, 601 - 610 (kaikkiaan 5,990)