Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 651 - 660 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Mielestäni 80000:n katumaasturin laadukkuus ja varustelupärjää ja jopa ylittää Volvo V-60 henkilöauton ja myös vallan kelvollisesti myös ajo-ominaisuuksissa.

    Gla Gla

    Olisikin ihme, jos 80 000 euron auto ei pärjäisi laadukkuudessa (miten laatu sitten määritelläänkään) ja varustelussa 40 000 euron autolle. Tuolla hintaerolla olisin ostanut kaksi sellaista autoa, jolla nyt olen ajanut yli 300 tkm. Ja jos laitetaan kymppitonni lisää hintaa Volvoon,  saadaan neliveto ja katumaasturin maavara. Vieläkin jää pöydälle keskituloisen vuosipalkan verran rahaa Touaregiin verrattuna.

    Jokainen arvostaa asioita omalla tavallaan ja laittaa rahansa mihin itse haluaa. Faktoja ei kuitenkaan kannata kääntää nurin, siinä huijaa lähinnä itseään.

     

    jees h-valta

    Tarpeita autoilussa on monenkaltaisia ja on parempi että on yksi todella kelvollinen ja monikäyttöinen kuin monta huonoa. Toki avolava-auto on hyvä tietyllä tapaa minullakin mutta kyllä se on vain se joka ehkä jopa jää pois kalustostani ensin. Kun samaan kykenee kyllä aika pitkälti ison tavaratilan maasturi. Sinne mahtuu niin raivuri kuin muutkin metsärensselit. Toki on enemmän suojausta kuin avolavan huoleton mutta aina taivasalla oleva tila. Ja kun se ei ole nelikko tulee kevään pehmeissä ongelmia. Ajojen tarpeellisuus nyt kyllä vaatii kalustolta jotain mutta eri kuinka pitkälle tekee johtopäätöksiä pelkästään piiperryksen näkökulmasta tahi tarpeen ja hyödyllisyyden näkökulmasta. Kun emme täällä kylmässä pohjolassa tätä maailmaa ole tuhoamassa tällä henkilömäärällä on aivan turha edes spekuloida onko kaikki ajo tarpeen äärilaitaa vaiko ei. Täällä kuitenkin välimatkat ovat pitkiä ja liikkumisen tarpeita vastaa parhaiten jokaluokan tiestöllä juuri nk. citymaasturi.

     

    jees h-valta

    En aivan käsittänyt Glan Volvo V60:n vertausta. Kun uudehkon käytetynkin hinta painii 65000:n korvilla. Kaiketi aika lähellä ollaan näiden vertailujen hinnan ja varustetason kaas. Riippuen hiukan uuden varustelustakin. Ja mitä tulee tarpeisiin olen tässä seuraillut kun H-vallassa yksi eläkeläispari käy lähinnä vain kauppareissuja XC90:n kaas joka lienee yli sadantonnin uutena. Ei ainakaan muuta kuin ok-talo ja sen tontti heillä. Kellä varaa on se kulkekoon ilman ettei ole onneton.

    Puuki

    Maasturit ei ole parempia ajettavuudeltaan kuin esim. V-60 Volvo . Korkeampi maavara ja hyvä näkyvyys on niissä se etu, mutta ajettavuutta se  heikentää jonkin verran. Kävin koeajamassa useampaakin eri citymaasturia viimeksi kun olin autoa vaihtamassa eikä niiden ajettavuus ollut samalla tasolla Volvon kanssa. Ei ole edes kalliimman hintaluokan bmw:n ajettavuus aivan yhtä hyvä kesäkeleillä kuin henkiläautomaisemman Volvon.

    Jos toisessa ominaisuudessa voittaa , niin toisessa häviää vastaavasti . Kyllä se niin tuppaa vaan olemaan.

    Tuosta co2 päästöasiasta vielä sen verran, että sillä ei juuri ole ilmaston kannalta merkitystä  pääseekö co2:a muutama sata kiloa /vuosi enemmän tai vähemmän autostasi. Siitähän maksetaan veroa paljon päästömaksua enemmän. Valtio käyttäköön sen ylimääräisen rahan vaikka bioenergia tukiin vähentämään fosiilisten polttoaineiden käyttöä.

    Muuten; yhden henkilön Thaimaan matka aiheuttaa saman hiilipäästön kuin  15 000 km ajaminen n. 200 g/km päästävällä  henkilöautolla.

     

    Metsuri motokuski

    Auto pitää vaihtaa niin usein että katsastuskonttorille ei tarvii mennä. Olkoon merkki mikä tahansa. Ja ottaahan se naapuriakin päähän kun uusi auto on jatkuvasti pihassa, Luulee että se on ihan varoisaan kun autoa jatkuvasti vaihtaa.

    jees h-valta

    Puukin linjoilla. Minä taas en Thaimaan reissuja tee joten saan tuprutella co2:ta juuri tuonverran aivan huoleti. Ja kun siitä saa maksaakkin aivan reilun veron olen jopa tukemassa köyhtyvää valtiotamme. Jolla ei ole enää varaa kuin ostaa lisää ilmastoa tuhoavaa suihkuhävittäjäarsenaalia.

    Gla Gla

    Mikä V60-vertauksessa oli käsittämätöntä? Volvon sivujen mukaan malliston hinnat on 37 ja 67 k€:n välissä, pääosin 40 tonnin pintaan. Nelivetoisena korotetulla maavaralla lähtöhinta on 41 k€, mutta kallein malli jää juuri alle 60 k€:n. Varmaan hintalappu nousee nopeasti, jos lisävarusteita alkaa laittaa. Mielestäni tuon hintaluokan autoon ei kyllä paljon pitäisi ylimääräistä tarvita vetokoukun yms. normaalin lisäksi.

    Jokainen tosiaan ajaa millä haluaa, mutta keskustelut tarpeesta on asia erikseen.

    Yhden auton päästöillä ei tosiaan ole väliä, mutta kenellä meistä on se auto, jonka päästöillä ei ole väliä?

    Siihenkään ansaan ei pidä astua, että suomalaisen kuluttajan päästöillä olisi vähemmän merkitystä kuin amerikkalaisen tai kiinalaisen. Vai onko suomalaisen Touaregin pakoputkesta tuleva co2 jollain tavalla erilaista kuin muualla? Samoin autoilun päästöjen vähättely Thaimaan lentoon vertaamalla ei vaikuta mitään autoilun päästöihin tai tarpeeseen minimoida niitä. Puukin kommenttiin tarkennus, että edelleen katumaasturista näkee eteen ja sivulle hyvin, mutta taakse ja takaviistoon etua henkilöautoon verrattuna ei ole. Onko tosiaan niin, että noihin suuntiin ei katsella, kun jatkuvasti katumaasturin näkyvyyttä ylistetään?

    Auton vaihto katsastuksen välttelemiseksi on hauska ajatus. Laitetaanko jopparit katsastamaan kolmevuotiaat autot, jotta ne olisi taas kauppatavaraa kahden vuoden ajan vai viedäänkö suoraan paaliin? Ei tuossa tilanteessa auton vaihto enää naapuria heilauta. Tottahan naapurikin autoa vaihtaa, jos kerta auto pitää noin usein vaihtaa. Minä kyllä ajattelen aivan päinvastoin. Ajan autoni loppuun saakka. Kenties naapuria harmittaa vielä enemmän se, etten haaskaa rahojani autokauppaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Takuuhuollettu auto on aina hyväksytty katsastuksessa, koska sehän on aivan turha viedä katsastukseen sellaista autoa, jossa takuu on voimassa. Jos ei menis katsastuksesta läpi korjaamolla rikottaisiin äänivalli.

    jees h-valta

    Peilit on niihin katumaastureihin keksitty jo vaikka käsitän kyllä corolla-kuskia jos ei ole sitä huomannut. Myös peruutustutka kuuluu aika yleisenä jo varustelistalle. Mitä päästöihin tulee se kait on eniten juuri niitä asioita joista ei paljon voi itse tinkiä eikä tarviikkaan kun liikkua pitää ja autoja onneksi tehdään vieläkin monen kokoisia ja näköisiä jokaisen omaan tarpeeseen sopivaksi. Olemme kuitenkin liikennepäästöissä hyvällä mallilla ja parempaan jatkuvasti menty. Sähköauto tuonee vielä lisää raikkaita tuulahduksia mutta ei jos sitä tuotetaan samoilla kivihiilivuorilla kuin noiden Helsingin pipertäjienkin kerrostalokopit.

Esillä 10 vastausta, 651 - 660 (kaikkiaan 5,990)