Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 661 - 670 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Katumaastureihinkin jää katveita peileistä huolimatta. Minulla on ajaessani sellainen periaate, että haluan mahdollisimman hyvin nähdä tien olevan esteetön. Se, etten näe esteitä, ei vielä riitä. Ja risteyksessä käännyttäessä ei peileistä ole apua, kun pitää takaviistoon nähdä, tuleeko kevyen liikenteen väylän suunnasta jalankulkijoiden lisäksi etuajo-oikeutettuja ajoneuvoja.

    Uusien autojen kehitys päästöjen suhteen menee oikeaan suuntaan, kun juuri uutisoitiin keskimääräisen lukeman olevan n. 120 g/km. Touaregisi luku lienee lähellä 300 g/km.  Sitä en osaa sanoa, paljonko kehityksestä perustuu labrakokeiden optimointiin ja paljonko siitä koituu ympäristön ja kuluttajan hyödyksi. Kun vuotuinen ajosuorite on kasvussa, mutta autokannan päästöjen kehitys  laskussa, ei tilanteeseen voi olla tyytyväinen. Meille onkin jo tulossa lisää velvoitteita päästöjen alentamiseksi ja se tarkoittaa lisää kustannuksia.

    Jokainen voi ja jokaisen pitää tinkiä päästöistään a. kaluston valinnalla, b. liikkumistarpeen minimoimisella ja c. kulkumuodon valinnalla. Et ottanut kantaa tähän liittyvään kysymykseeni, mutta jos kuittaat asian sillä, ettei tinkivara juurikaan ole, sama koskee kai maailman jokaista ihmistä. Antaa siis päästöjen vaan kasvaa.

    Puuki

    Esim. Thaimaan lentoihin vertaamisella voi suhteuttaa henkiläauton co2-päästöjen määrää. Onhan sillä yhdenkin auton päästöillä merkitystä, mutta kokonaisuuden kannalta ei ole merkitystä jonkun pykälän suurempi päästölukema, koska moni eri tekijä vaikuttaa kokonaispäästöihin. Esim. itselläni tulee nykyään ajettua sen verran vähän kilometrejä vuosittain, että jollain pienipäästöistä autoa paljon ajavalla vuosipäästöt voi olla suuremmat.

    Saastuttavimpia autoja on vanhat dieselmoottoriset autot ilman päästösuodattimia eikä ne pahimmat päästöt ole edes hiilidioksidia.

    Teollisuuskin maksaa co2-päästöistään päästömaksua ja saman tekee autoilija, tosin moninkertaisena päästöoikeuden hintaan nähden.  Jotain suhteellisuuden tajua on kuitenkin hyvä saada  päästöasiaankin, niin tärkeä asia  kuin se ilmaston kannalta sitten lieneekin.

     

    jees h-valta

    Ehdottomasti Puukin linjoilla. Suhteellisuudentajua nimenomaan. Kannatan lämpimästi kyllä niiden jopa järkyttävästi (ihan nenuunkin tuntuvana) ja terveydellekkin haitallisesti pienhiukkasia syytävien vanhojen, ilman mitään suodatusta lykkivien dieselien pikaista romutusta. Bensa-auton perässä nykyään sentään melkein aina jo voi kotvan ajaakkin koska katteja on ollut jo kauan. Ilmastomme lämpeneminen on alkanut jääkauden jälkeisestä sulamisesta emmekä tiedä onko seuraava suunta jälleen uusi jääkausi vai jatkuuko lämpeneminen tuhoisasti. Aika näyttää mutta epäilen että vaikuttavat tekijät löytyvät pääosin muusta kuin ihmisen tekemisistä tahi tekemättä jättämisistä. Nythän sodat mullistavat ilmakehää myös paikoitellen ja senkään vaikutuksista emme näiden viimeisten kaikkein pahimpien pommitusten osalta tiedä. Mutta se tiedetään jo maalaisjärjellä että pölyä niissä nousee yläilmakehään ja sekin vaikuttaa jotain. Saattaa olla jopa myönteistä, kuten tulivuorenpurkaustenkin päästöt. Lyhyellä aikavälillä.

    Gla Gla

    En nyt ihan ymmärrä, mihin viittaaatte suhteellisuudentajun säilyttämisellä. Onko päästöjä rajoitettu liikaa vai mistä on kyse?

    Meidän on turha keskustella siitä, mistä ilmastonmuutos johtuu. Ainoa asia tähän liittyen mitä meidän pitää tehdä on yrittää vähentää sekä uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä, että co2-päästöjä riippumatta siitä, onko ilmastonmuutos ihmisen syytä vai ei.

    Auton kulutuksen merkitystä ei pidä paeta sen taakse, että ajosuorite vaihtelee. Toki pienipäästöisellä autolla voi saada enemmän vahinkoa aikaan isolla ajomäärällä kuin suuripäästöisellä autolla pienellä ajomäärällä. Mutta olennaista ei olekaan se, paljonko minä tai sinä kulutamme johonkin toiseen verrattuna. Olennaista on kuluttaa mahdollisimman vähän riippumatta siitä, paljonko joku muu kuluttaa. Aina löytyy joku, joka kuluttaa enemmän ja jos sillä verukkeella väistetään vastuu omasta kulutuksesta, lapsikin ymmärtää, mihin se johtaa. Autokuumeisella aikuisella se voi kyllä tehdä tiukkaa.

    Sama pätee ajattelutapaan, jossa autojen päästöillä ei ole merkitystä, koska se on vain osatekijä kokonaispäästöissä. Ei sellaista tekijää olekaan, jolla yksinään olisi ratkaiseva vaikutus, joten tuota logiikkaa soveltamalla mihinkään osa-alueeseen ei ole tarvetta puuttua.

     

    jees h-valta

    Glan lokiikka kulkee siis niin että niukka,niukempi ja niukin. Aika kammottavaa kärsimysnäytelmää tuollainen elämä. Sitähän kait pitäisi silloin lähteä lähinnä Linkolan linjalle. Eihän tuota ihannetta muuhun voi verrata.

    Tolopainen Tolopainen

    Metsänomistajan kuuluisi ehdottomasti ajaa palstalle häkäpönttöautolla. Eli elcaminolla kuten pääministerillä. Auto olisi hiilineutraali ja erittäin halpa käyttää. Käynnistyslämmityksen voisi hoitaa etäohjaimella kuten webastossa.

    Visakallo Visakallo

    Kyllähän noiden katumaastureiden ja maastureiden kanssa tahtoo niin käydä, että kun sellaisen hankkii, niin seuraavakin on yleensä sellainen. Katumaasturi valittiin aikoinaan vuoden turhakkeeksi, mutta siitäkös sen suosio räjähti ja menestys vain jatkuu. Mitä enemmän ikää tulee, sitä mukavammalta korkea auto ainkin minusta tuntuu.

    pitkät neulaset pitkät neulaset

    Lottojen vienti, potkupallokilpailuun ajo, elokuviin, ongelle, purkki maitoa,

    pillurallin ajo, penikoitten vienti reeneihin…. Onko vähän turhia ajoja?

    Pitäskö kantaa vastuuta ihan oikeasti maapallon särkemisestä?

    Perämoottorit,moottorikelkat,moottoripyörät,ruohonleikkurit,jyrsimet…

    Kilpa-ajot, matkailu… höpö hommia.

    Pitäskö katsoa työntekijä naapurista ettei tarvi ajaa jostain sivusta?

    Pitäskö metsätkin olla 10 km päässä kotiportilta?

    Pitäskö uusissa autoissa olla kilometritakuu esim. 500000 km?

     

     

     

     

    kiipiä

    Neulasella ajatuksia joihin yhdyn. Tietenkin on ihmisiä joilla kaikki pitää toimia konevoimalla tyyliin minulletässänytheti jotka liittyvät enemmän tai vähemmän vapaa-aikaan. Kyllä itsekin käytän autoa ja moottorisaha mutta siinä ne ovatkin – toki mönkkäriä olen haaveillut kaveriksi ranka/enskahommiin mutta hintavana jäänyt hankkimatta. Ajohommat olen saanut vielä veljenpojan kautta traktorityönä.

    Myös tuo sähköautovouhotus tuntuu vielä aika kaukaiselta. Latausinfra vie vuosia että se kattaa järkevät alueet enkä tiedä miten siellä autossa tarkenee talvella (webasto?). Ja se maailman pelastuminen – jollakin sähkö on tuotettava. Onko se aurinko-,bio-,fossiili-,tuuli-, vai ydinvoimaa?

     

     

    jees h-valta

    Alan välittömästi kantaa vastuuta maapallon särkemisestä kun vain joku tieteellisesti tuon riittävän selkeästi osoittaa. Mutta kun jääkaudesta on aina lämmetty ja taas kylmetytty on vaikea uskoa ettei taaskin kävisi ennen pitkää niin. Saamme jääkarhuja sänkykaveriksi ja mukaviahan ne, ei siinä mitään. Meidän tieteellinen tasomme vain on, sanoisko että lapsen töppösissä, ei vielä edes kengissä.

     

Esillä 10 vastausta, 661 - 670 (kaikkiaan 5,990)