Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 831 - 840 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Tolopainen ja kumpp. tuolla edellisellä sivulla epäilevät ohitusten kovin vähän vaikuttavan matkan tekoon. Ei pidä paikkaansa kun meilläkin matkaa täältä Lounais-Suomesta tuonne Kaakkois-Suomeen reippaasti yli kolmesataa kilometriä per suunta. Jos joudut juuttumaan esim. yhdellä sadan kilometrin taipaleella jonoon tahi jonkun tientukon taakse esim. kolme-neljkymmentäkin kilometriä mikä ei ole ollenkaan harvinaista vilkkaan liikenteen aikaan, tekee matkan kestoon jo helposti vartin-puolituntia. Ja jos noita on paljon koko matkalla ei aivan paljon tunnistakaan jäädä auki matkan keston erossa. En ainakaan minä halua asua tienpäällä vaan selvitä sieltä mahdollisimman nopeasti pois. Niitä harmillisia ”perskärpäsiä” välttää kun ajaa muun liikenteen tahtiin. Joka yleensä tarkoittaa enemmän kuin jätkän kuusi ylimääräiskilsaa rajoituksen päälle. Poliisikin on julkisesti tunnustanut että kymmenkunta kilsaa rajoituksen päälle on vielä sakkovapaata mestaa. Itse en sentään ole korttia kertaakaan menettänyt että se noista egoista jätkä.

    Puuki

    Taisi ylinopeuksien sakotus muuttua entistä tiukemmaksi ihan hiljattain. Sakot rapsahtaa entistä pienemmästä nopeuden ylityksestä.

    Timppa

    Mukavaa, ettei yleensä satuta samalle tielle Jessen kanssa.

    jees h-valta

    Ei se paljon pitäisi vaikuttaa kun poliisikin ottaa huomioon autojen 2-3km/h-virheen ensin päältä pois. Sitten tulee se nk. kymmenen prosentin ylityssääntö. Joka ei tietty ole aivan yksioikoinen vaan hiukan liikenteen vilkkauskin huomioidaan. Pienissä taajamanopeuksissa pitää ottaa tarkemmin. Kasikympistä ylöspäin aivan kelpo ohje. Ja tolpille ei tietty ole pakko painaa ihan silleen. Mutta ei myöskään alinopeutta jota paljon tapahtuu. Hiukan yli saa sillekkin mennä. Ettei tosiaan ”perskärpäset” tule pellille.

    jees h-valta

    Ja Timppa, taitaa sitten olla niin että mukavuudentunne yhdistää molempien suhteen. Eikä nämä mielipiteeni tosiaan tarkoita ylenpalttista kaahaamista vaan sujuvaa liikennöintiä jossa ominaisuudessa toivoisi enemmän näitä kanssakulkijoita kohtaavan. Muiden huomiointia ennenkaikkea.

    Jätkä

    Jeessi:

    Ei se paljon pitäisi vaikuttaa kun poliisikin ottaa huomioon autojen 2-3km/h-virheen ensin päältä pois. Sitten tulee se nk. kymmenen prosentin ylityssääntö. Joka ei tietty ole aivan yksioikoinen vaan hiukan liikenteen vilkkauskin huomioidaan. Pienissä taajamanopeuksissa pitää ottaa tarkemmin. Kasikympistä ylöspäin aivan kelpo ohje. Ja tolpille ei tietty ole pakko painaa ihan silleen. Mutta ei myöskään alinopeutta jota paljon tapahtuu. Hiukan yli saa sillekkin mennä. Ettei tosiaan ”perskärpäset” tule pellille.”

    Omituiset käsitykset tässäkin asiassa. Ei poliisit suinkaan vähennä Jeesin mittarivirhettä ensin tutkan näyttämästä, vaa se kolmen kilometrin vähennyst on siksi, että tutka saattaa sen verran valehdella, eli se on varmuusmarginaali. Nykyiset säännöt alkavat sitten kolmen kilometrin ylinopeudesta rankaisemaan ja tällöin saattaa todellinen ylinopeus olla jo yli 5 km/ h.

    Ei ole mitään kymmenen prosentin toleranssia missään nopeudessa. EI OLE.

    Timppa

    Jesse.  Tuolla edellä yritin nätisti kertoa, että liikenteessä pitää olla pelivaraa, jos jotain yllättävää sattuu.  Siksi ei pidä liikkua riskirajoilla.  Insinöörin koulutuskin sen kertoo.

    Tuolla edellä kuvaamassani tapauksessa, jossa auto kääntyi suoraan eteeni, olisi tullut ruumiita, jos olisin noudattanut Jessen 10 %:n sääntöä.  Ajoin suurin piirtein satasta vaikka tie oli suora ja liikenne hiljaista.  Niin lähellä kolari oli.  Olisin ajanut pienen auton kylkeen suoraan.  Luultavasti kaikki sen matkustajat olisivat kuolleet

    pihkatappi pihkatappi

    Ajan usein vakionopeuden säätimellä 80-alueella 87 km/h ja satasen alueella 108 km/h , ei poliisit ole valoja edes vilkuttaneet, ilmeisesti pitäisi nyt noita vakionopeuksia laskea hieman. Ohitettavia tietysti on jonkinverran ja noissa tilanteissa jotkut ohitettavat vielä nykyäänkin lisäävät nopeutta ja sitten on hetkittäinen nopeus voinut olla vaikka 140 km/h, eihän ohitukseen voi usein kilometriäkään käyttää. Minulla on tapana laskea nopeutta toisen ohittaessa, jos näyttää että ohitukseen ei ole hirveästi tilaa. Jotkut tekevät juuri päinvastoin ja he ilmeisesti toivovat että pääsevät näkemään ulosajoja tai nokkakolareita, meitä on niin erilaisia ihmisiä täällä Suomessakin. Pääasia tietysti on että oman pään sisässä asiat ovat liikenteessä kunnossa, kyllä ohituksen voi useinmiten keskeyttääkin turvallisesti, jos ohitettava ei halua että hänet ohitetaan. Keskisuomalaisessa oli aikoinaan juttu kun joku vanha patu oli estänyt toisen ohituksen useita kertoja, niin että lopulta ohitusta yrittävä ajoi ojaan, vanha patu tuomittiin sakkoihin liikenteen vaarantamisesta, minusta ajokortti olisi pitänyt ottaa lopullisesti pois.

    jees h-valta

    Selvennän vielä poliisin mainitsemaa kymmenen kilometrin lausumaa. (siitähän hiukan kritiikkiä tuli kun sellaisia ei tietenkään kuuluisi taviskansan miettiä) Eli jos oman auton mittari näyttää kymmenen kilsaa yli rajoituksen ei huolia ole. Kun se oma mittari valehtelee sen 2-3km/h. Ja sitten tulee vielä tuo jätkän mainitsema tutkavirheen korjaus. Joten ketä ajelee kovin tunnollisesti sitä rajoitusta auton mittarissa pitäen ei tarvitse ihmetellä ohihinkuavien määrää. Ja sitä sakotustoleranssia kyllä on vaikka jätkä muuta väittää. Senverran sitä on tullut ”testattua”. Myös tolpilla on toleranssi josta sakotetaan vasta niin korkealla että oma mittari saa melkein kymmenen näyttää yli. Sekin on NIIN monesti testattua. Jos jää yhdenkin pykälän alle toleranssin tulee vain huomautus. Näin se vain menee. Pihkatappi on aika hyvin oivaltanut olennaisen.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos tietää oman autonsa mittarivirheen, voi sitä käyttää hyväksi. V.säätimen jos laittaa osoittamaan 5 km yli auton nopeusmittarin näyttämän, niin todellinen nopeus on korkeintaan pikkasen yli sallitun; ei tule sakkoja.

Esillä 10 vastausta, 831 - 840 (kaikkiaan 5,990)