Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 871 - 880 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Nimetön

    Eikö siinä Lonksvaakenin konstruktiossa oo jonkulainen kytkin, aina kaksi vaihdetta päällä ja kytkin lyö vedon päälle jompaan kumpaan jos vaan  tietokone osaa ennakoida onko kyseessä kiihdytys vai jarrutus.

    6 m3 6 m3
    Jätkä

    Jeessi: -Ei vaan säästän polttoainetta kun en käytä. Automaattilooralla se sitäpaitsi ennenpitkää hajottaa laatikon. Jatkuvaa turhia vaihtoja pieniinkin mäkiin varsinkin kuormalla ja silloinhan sitä polttoainetta ja vaihdelaatikkoa tapetaan. Kytkimestä puhumattakaan.”

    -Minkähänlaisesta oppaasta on peräisin Jeessin käsitykset automaattilaatikon toiminta – ja ohjelmalogiikasta. Jos Jeessin auto jatkuvasti vaihtelee turhaan pieniinkin ylämäkiin, niin vikaa on joko autossa tai kuskissa. Veikkaan jälkimmäistä, vaikka Volkkarilla onkin olleet askit ihan kuralla jo kymmenen vuoden ajan.

    Tärkeintä automaattilootan suhteen on, että siellä on oikeanlaiset öljyt ja sitä on oikea määrä.

    Jos on kaasupolkimen kanssa tarkka kuljettaja, pystyy ajamaan ilman vakkaria pienemmällä polttoaineen kulutuksella, mutta Jeessi ei takuulla kuulu siihen sarjaan.

    Puuki

    Suomessakin kannattaisi autoverotusta muuttaa asiakasystävällisempään suuntaan.  Nyt kun autoteollisuuskin on jo tulossa merkittäväksi vientituotteeksi, vois olla aika muuttaa ainaisen lypsylehmän asemaa verokohtelussa. Verotulothan saattaisi nousta, jos tehtäisiin auton ostosta ja käytöstä edullisempaa täälläkin.

     

    jees h-valta

    Voe herttileidi näitä suursuomiautoasiantuntijoita. Millähän Tolopainen luistattelee liikennevaloissa sitä automuattiaan. Ja jätkä, tuo asia on testattua ja koeteltua kun kerran pitkää taakia ajellaan että polttoaineen kulutus lisääntyy vakkarilla ajaessa, olen sitä alkuun tälläkin autolla käyttänyt. Esim. Hämeenlinna-Riihimäki väliin mahtuu pitkiä loivasti nousevia mäkiä kilometritolkulla. Siinä turha pieneen vaihtelu kostautuu kun on kyse ISOSTA koneesta ja kohtalaisen hörppäävästä sellaisesta. Kun ilman vakkaria pääsee noin 11,4 litraa/satasella tahtiin niin hyvinkin menee yli 13,00 vakkarilla. Ja toisekseen käy edelleen sen laatikon ja kytkimen päälle enemmän turha vaihtelu. Kyllä osaan energiataloudellisen ajon koska muuta en oikeastaan ikänäkään ole edes opetellut. Se ei silti tarkoita nuss….ta tien päällä. Vaan tehokasta matkan tekoa ilman turhia kiihdyttelyjä ja jarrutteluja. Eli ihanne olisi kun saisi koko matkan antaa palaa 120km/h lasissa. Silloin motti kiertää ihannekierroksia. Tosin ilmanvastus hiukan jo alkaa ottaa omaansa siinä nopeudessa. Mutta tankillisella käydään kaakonreissut eli samalle St-1:lle palataan suoraan reissusta. Kunhan ajetaan ilman vakionopeuden säätöä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Aivan oikein Tolopainen: ainut tilanne. jossa vakionopeudensäädin voi aiheuttaa ongelmia, on juuri tuo mainitsemasi. Talvikelissä sitä ei kannata käyttää mäkisessä ja mutkaisessa maastossa, koska automaattilaatikko voi vaihtaa ylämäessä pienemmälle ja samalla vakkari kaasuttaa säilyttääkseen määrätyn nopeuden. Tämä voi johtaa sivuluisuun liukkaalla, erityisesti suuritehoisella autolla. Vaihtelevanopeuksinen esim. taajama-ajo ei ole muutenkaan se ajotilanne, johon vakkaria suositellaan, vaan tasaiseen maantieajoon esim. moottoritiellä.

    Olen ajanut nyt parisataa tuhatta km vakkareilla Foordilla ja Skodalla ilman ongelmia, enkä ole kuullut että automaattilaatikko ja vakkari yhdessä aiheuttaisivat ongelmia muillekaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Ensin ostetaan sellainen auto, joka kuluttaa valtavasti polttoainetta kaikkeen muuhun kuin liikkumiseen ja sitten yritetään taloudellisuusajoa. Laita diesel, niin voit ajaa vakkari päällä ja kulutus on n. 5l/100km ja voi käyttää sellaisia nopeuksia, että kukaan ei aja ohi.

    jees h-valta

    Ja jätkällekkin pieni tarkennus. Vakionopeuden säädin tarkoittaa sitä mitä sen nimikin kertoo: Se vakioi nopeuden ja silloin tekniikka ja elektroniikka laitetaan tietotekniikalla toteuttamaan kuljettajan toivetta. Silloin auto ei laske nopeutta vaan heittää aina pienempää pykälää tarpeen mukaan kehiin. Ja pienemmällä tietysti moottori kiertää enemmän ja oktaaneita kuluu. Bensiinimoottori teettää vaihtamisen tarvetta enemmän kuin diesel huonomman väännön vuoksi. Sitten taas kun pitää lähteä automaattilooralla tehot ja vääntö saadaan maksimoitua yhteen ja auto liikkuu silloin kun pitää ja kiihdytyksestä päästään nopeasti jälleen tasaiseen matkantekoon jolloin polttoaineen kulutus taas vakiintuu. Perässä pitkään ajo taas teettää tressiä niin autolle kuin kuskillekkin kun pitää alvariinsa varoa edellä ajavan toilauksia. Jarrupaloja ja bensaa kuluu mutta ei matka.

    jees h-valta

    Näitä bensa-dieselkeskusteluja on täällä jo käyty etten viitsis alkaa niitä uudelleen. Maksakaa te kiisselistit niitä haittaverojanne nöyrästi vaan mutta älkää tuputtako huonoa polttoainetta sellaiselle joka ei sitä halua.

    jees h-valta

    A.J. yksinkertaaisesti käyttää vakkaria siellä missä sitä pitääkin ja silloin ei polttoaineen kulumista ylimääräisenä tulekkaan. Minulla moottoritieajoa tulee vain Lahdesta Vierumäelle joten siinä välillä on aivan sama jos käyttää tahi on käyttämättä. silloin mennään kuitenkin säästelemättä.

Esillä 10 vastausta, 871 - 880 (kaikkiaan 5,990)