Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 891 - 900 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Onhan tuolla Jeessillä kaikenlaisia luuloja ja myös käsitys. että kukaan muu ei ole koskaan ajanut automaatilla – ainakaan omallaan. Voin kuitenkin oikaista häntä kertomalla, että minullakin on ollut kaksi automaattia, toinen jopa VAG- konsernin tekeleessä ja ajomäärätkin ovat ihan merkittävät.

    Tomaatin käyttöön liittyy oikeastaan sellainenkin tieto, että se yleensä lukitsee suurimman vaihteen sellaiseksi, että sillä ajettaessa ei tapahdu luistoa. Sen tuntee ajaessaankin, jos jotain ymmärtää.

    Automaattilaatikko on tietokoneen ohjaama värkki, joka toimii niin, että moottori työskentelee aina edullisimmalla kierrosalueella, eikä se, että isossa mäessä vaihde muuttuu pienemmäksi muuta hyötysuhdetta oleellisesti. Ainoa kulutuksen lisäys tapahtuu periaatteessa siinä, että kun Jeessi linkuttaa alitehoisella moottorilla kohti itää, hän kelaa mahdollisimman kovan vauhdin, että auto jaksaa mopon moottorilla kiskoa koko rohjon mäen päälle.

    Jos Jeessin autossa olisi ajotietokone ja jos hän osaisi sitä käyttää, hän olisi saattanut havaita siitä, että esim nopeuksien 80 ja 120 välillä on suorastaan valtava kulutusero, joka ei paikkaannu sillä, että pitää kaasupolkimen vakaasti samassa asennossa. Joko ajotietokone mittaa pirusti pieleen, taikka vastus moottorille lisääntyy.

    Diesel on kylläkin polttomoottoreihin toistaiseksi paras mahdollinen polttoaine johtuen siitä yksinkertaisesta syystä, että se sisältää huomattavan paljon energiaa ja se pystytään käyttämään myös melko puhtailla pakokaasuilla, jos tahtoa on.

    jees h-valta

    Glalle tässä välissä etten ajele sport-asetuksella. Ja mielestäni Corollan 6-7 litran kulutus on paljon noin pienen kippanan liikuttamiseen. En lainkaan ihmettele omani kulutusta kuten painon jo mainitsitkin. Autoilu ei ole yksistään talousmielessä kulutusjuttu vaan kokonaispaketti jossa olen onnistunut hyvin. Taattua matkaa laadukkaasti ja sujuvasti ilman erillisiä remontteja. Huollon yhteydessä voi hoitaa pienet jutut. Edellinen (BMW) oli diesel ja siitä kerkesi turbo hajota ennen vaihtoa ja olihan sen nokiarvot hirveää tuhtausta aina katsastukselle. Järjetöntä että vuoden noet olisi pitänyt karistaa muutamassa tunnissa ajamalla lusa pohjassa ympäri kyliä. Ei kiitos! Nykyään kuuluu sama koohotus jatkuvan hiukkassuodattimien kaas. Milloin jättää tielle tahi auto on pari-kolme päivää rempassa. Edelleen ei kiitos!

    jees h-valta

    Jos jätkän mielestä V-6 on henkilöautoon alitehoinen benskone on hänen mielipiteensä aika kevyttä kauraa. Ja mitä tulee auton kulutukseen 80-120 nopeuksilla pitää paikkansa että hiukan nousee 120:n nopeudessa juuri ilmanvastuksen vuoksi jonka toki tietokone kertoo. Mutta ei se niin hurja ero ole että se veisi syteen tahi saveen pitkän matkan kulutuksen. Ehkä koko reissuun noin 1-1,5 litraa/sadalle. Eihän tuolla nykypäivänä kuitenkaan matkaa pääse suurtakaan pätkää lujempaa ajamaan. Aina näitä jätkiä siellä tulee perävalot edella vastaan kun ne kyttää tietokoneelta hetkittäiskulutusta. Ja pakokaasujen ”puhtauden” jo kerroinkin.

    Planter Planter

    Autovalikoima on niin suuri, että jokainen löytää mieleisensä. Siinä on se etu, ettei tarvitse käyttää aikaa joutavanpäiväiseen kinaamiseen asiasta,  ajan voi käyttää johonkin hyödyllisempään.

     

    jees h-valta

    Planter, aivan oikein, ja rööri tuolla edellisellä sivulla voisi lakata puuttumasta asioihin jos ei muuta sanottavaa ole kuin yrittää vitt….a. Siihenkin tarvitaan kykyjä je ne sinulta puuttuu.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Jos on omistanut huonon saksalaisen auton, tilanne ei parane, jos vaihtaa vielä huonomman. Volkkari on huijannut päästöissä, ei ole epäilystäkään, että huijaa kaikessa muussakin.

    Mitä ihmeen karstanpolttoja dieselissä tarvitaan katsastusta varten, ne automatiikka hoitaa itsekseen, ei tarvita mitään karstanpolttoajoa.  Kun ajaa vanhoilla romuilla kuvittelee, että uusissa on samoja ongelmia Toregin päästöt ovat kolminkertaiset verrattuna pieneen dieseliin. Pienikin diesel lähtee kiihtymään nopeammin kuin turboton bensakone, joilla ei viitsi edees ajaa, kun on tottunut siihen, että nopeus kasvaa heti kun painaa kaasupoljinta, ei tarvi vaihtaa pienemmälle vaihteelle.

    Jätkä

    On varmaa, että Mersunkin hankintahinta ja käyttökustannukset nousevat lukemiin, joiden mukaisia summia ei ole mahdollista tai edes järkevää maksella. Jos vaikka jollakulla hyvätuloisella olisikin varaa hankkia kyseinen katumaasturi, niin totuus taitaa kuitenkin olla, että järkeä sellaisen hankinnassa ei ole.

    Kun auto ei anna korkean hinnan vastikkeeksi mitään sellaista, mitä ei löydä tuntuvasti edullisemmasta autosta, niin lienee tavan tallaajien viisainta pitäytyä normaalihintaisessa ja pienemmillä muuttuvilla kustannuksilla toimivassa automallissa ja – merkissä.

    jees h-valta

    Kyllä nuo kiihtyvyydet on mitattua tietoa ja voin sanoa että alle kymmenessä sekassa sataseen mennään turbottomanakin. Ei nyt tule mieleen turbodieseliä joka tuota paljon parempaan pystyisi. Ja kun lähdetään kiihdytyksiin todellisilla matkanopeuksilla on pienitehoinen diisseli aivan kevytkauraa. Turbosi tahi ei. Ja muistutan että ajelin bemaria tosiaan turbolla että tiedän kyllä virkuksi lähtijäksi mutta ei pärjää nykyiselle. 2000-luvun autoista puhun. Nykyautoissa on tullut diisseleihin nuo hiukkassuodattimet jotka alvariinsa ongelma suomen ilmastossa. Pojalla on ja nurkissa ajo teettää juuri sitä samaa että nokea tulee liikaa.

    Gla Gla

    Jätkä: ”Kun auto ei anna korkean hinnan vastikkeeksi mitään sellaista, mitä ei löydä tuntuvasti edullisemmasta autosta, niin lienee tavan tallaajien viisainta pitäytyä normaalihintaisessa ja pienemmillä muuttuvilla kustannuksilla toimivassa automallissa ja – merkissä.”

    Näin minäkin asian olen ajatellut. Metsäkäytön ulkopuolella en pysty millään perustelemaan itselleni uutta Corolla farkkua tms. kalliimpaa/hienompaa autoa. Mitään lisäarvoa en elämääni siitä saisi. Kun metsäkäytön vaatimukset nostaa auton hintaa, pitää rahalle saada metsätaloudesta vastinetta, muuten investointi on kannattamaton.

    Kalliin auton kohdalla täytyy muistaa, että käyttökulut juoksee jatkuvasti, ei vain metsäajossa. Jessenkin mökkimatkan polttoaineet maksaa 40 €/kerta enemmän kuin jollain tavallisella henkilöautolla. Ja jos tuo säilyy keskikulutuksen erona muissakin ajoissa, 25 tkm vuosittaisella ajomäärällä Jesse kantaa rahaa bensakauppialle vajaat 2000 € enemmän kuin jos ajaisi tavallisella autolla. Minun on kovin vaikeata käsittää, miten metsätalous tuollaisen autovalinnan myötä tuolla tavoin tehostuisi.

    Eri asia on sitten, jos vain haluaa tuollaisen auton tarpeesta riippumatta, eikä kytke asiaa millään tavalla metsätalouteen. Mutta tuskinpa Jessekään metsätaloudesta hankkimilla rahoillaan autoa on rahoittanut. Eihän parin hehtaarin energiahakkuusta saa edes vuoden käyttökulujen erotusta tavalliseen autoon verrattuna raavittua kasaan.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Ei pidä paikkaansa menee yli 12s, sinun v6 häviää lähes 2s, pienelle 1,6 dieselille. Ja ohituskiihtyvyys on huonompi, on paljon helpompi kiihdyttää kun on tonni turhaa romua vähemmän.

Esillä 10 vastausta, 891 - 900 (kaikkiaan 5,990)