Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 961 - 970 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Mitähän Tolopainen niillä ”metsärahoilla” mahtaa tarkoittaa? Riippuu tietysti metsän pinta-alasta, mutta kyllä minä ainakin olen ostanut monta autoa ja paljon muutakin puunmyynnistä saamillani rahoilla. Kun on elämäntyönään määrätietoisesti kehittänyt metsätalouttaan elinkeinona, ja saanut sen taloudellisen tuoton siihen kuntoon kuin se Suomen oloissa on mahdollista, katson aivan järkeväksi hieman nauttia työni tuloksista mm. nuuhkimalla uuden auton tuoksua.  Siellä ylä- tai alakerrassa on sitten aikanaan taas ihan eri menopelit.

    harrastelija harrastelija

    Jätkä: $ Onko joitakin muita syitä, miksi metsätaloutta pitäisi harjoittaa niin, että siitä on tuloja? $

    On; työ, harrastus ja tunne !

    Työnä metsätyö on sopivalla kelillä ja ei-pakonomaisena suorastaan neutintoa! Se on työtä, jossa tuloksensa näkee välittömästi. Näin eläkkeelläkin tekee mieli siepata m.saha käteen, kun näkee sopivasti harvennusta vailla olevan kohteen.

    Harrastuksena esim. hirven metsästys koiran kanssa vaatii autolta huomattavasti enemmän kuin pelkän metsätyön vuoksi. Hyvin usein on tilanteita, jossa koira on hirven kanssa menossa vilkkaasti liikennöidyn tien suuntaan. Siinä ei ehdi tien kuntoa paljon ihmettelemään, kun on ehdittävä suorinta tietä väliin ja estämään mahdollista vahinkoa.

    Sitten tuo tunne metsän omistuksesta. Veikkaan, että hyvin suuri joukko esim. perintömetsän omistajista pitää metsäänsä siihen kohdistuvan tunteen vuoksi. Pelkästään metsässä käydessään se antaa omistajalleen mielenrauhaa.

    Tolopainen Tolopainen

    Kuka mistäkin rahansa hankkii, ei ole ollut tarvetta kovin paljon metsiä myydä,  kasvakoot korkoa korolle, kun sitä ei vielä veroteta. Muutamia harvennushakkuita on kohta taas pakko tehdä. Yksi hehtaarin aukko tuli kerran tehtyä ja sekin kaduttaa, mutta ehdin kasvattaa siihenkin paremman metsän tilalle.

    rame

    Auto joka soveltuu hyvin matkustustamiseen ja auto joka soveltuu hyvin metsurin työkäyttöön rankoissakin olosuhteissa, ne ovat kaksi eri kulkuneuvoa.

    Tiekelpoisuus, työkalut, puhtaus ym. muutamia esimerkkejä, itellä ei ainakaan onnistu noiden yhdistäminen kun helmat paukkuu ja oksat raapii.

    Tiet kun muuttuu keväisin sulamisvesien aikaan ojiksi niin sinne ei ole normi citymaasturilla mitään asiaa heinäkuussakaan.

    Citymaasturi kyllä oiva peli molempiin tarkoituksiin kun olosuhteet sen sallivat.

    jees h-valta

    Tuolta edellisen sivun Glan vertailusta tuli hupa tilanne tänään mieleen. Oli Kullaan hautuumaan kiviaidan vieressä tiensuuntaisesti peräkkäin Mazdan CX3 ja sen edessä Toyota farkkuna, ihan varma en ole oliko Corolla kun matu oli niin lähellä sitä etten nähnyt perän merkintää ohi ajaessani. Pitää sen perusteella antaa Glalle tunnustus että se etummainen Toyo näytti sentään jo isolta autolta kun sen takana oli suoraan sanottuna pikkuauto eli se CX3. En nyt halua moittia visakalloa vaan tietysti onnittelen uuden tilauksesta mutta jotenkin tuli kyllä mieleen ettei ole metsätalous tainnut huimassa iskussa olla viimevuosina. Kyllä se kolmossarjan crossover on hel…in pieni.

     

    Visakallo Visakallo

    Koolla ei ole merkitystä silloin kun se on riittävä. Niin kuin aikaisemmin kerroinkin, CX3 on nyt meidän elämäntilanteeseemme sopiva. Nuorempana oli isompiakin autoja, koska niille oli silloin tarvetta. Ajan vuodessa vain alle 25.000 km, ja sekin on suurimmaksi osaksi neljän tyhjän istuinpaikan ja tyhjän peräkontin kuljettamista. Jos jotain isompaa tarvitsee joskus kuljettaa, on peräkärry sitä varten.

    eero heikki eero heikki

    Huomeiltana on Hymynvälke opetuslähössä,on muuten komia ori ja Suomenhevonen.

    Jätkä

    Voihan se olla niinkin, että kun on se yksi osa jäänyt ihan mitättömään kokoon, niin tuntuu tietenkin sitä hipelöidessään isossa autossa koroketyynyllä istuen, että yltää näkemään tuulilasin alareunasta tielle edes vähän, silloin auton täytyy olla iso, pitkä, korkea ja leveä, sekä tosi voimakas moottorinen.

    Metsämiehen autoista puheenollen, ihmetyttää se, että on joku hankkinut kaksi metsäautoa, joilla rymytään romukuorman kansa kaikki metsätiet, eikä sitten ole lainkaan sellaista kulkuneuvoa, jolla olisi nautinto ajella pitkiäkin matkoja ja perille päästyäkin olisivat vaattet ja matkatavarat siistissä kunnossa.

    jees h-valta

    Jätkän kommentista kylä käsitän aika vähän muuta kuin että maaton on hiukan munaton mutta itse aiheeseen eli auton ominaispiirteisiin: Tarve omalla metsätaipaleella on että kykenen menemään metsään tehtyä, vähintään pengertietä, ei sen pahempaa. Siihen kelpaa citymaasturi. Toinen tarve on siirtyä valtateitä ja paikallisteitä tehokkaasti ja mahdollisimman turvallisesti pisteeltä-a pisteelle-b. Kolmas tarpeen laatu on etten halua ajaa pikkuautolla koska en niistä pidä ja enkä koe oloani niissä turvalliseksi. Neljänneksi tarviin hiukan pahempaan ”dyynäykseenkin” autoa ja siihen en malta yleiskäytön autoa käyttää. Siksi avolava. Ja viidenneksi, en juuri vaivaa päätäni muulla koska minun toimintatapani hyväksytään omassa lähipiirissä ja verottaja hyväksyy myös jotain, eli riittävästi. Metsä-ja palkkatyö tuovat tähän kaikkeen mahdollisuuden ja en siksi koe joutuvani edes tinkimään mistään toteuttaakseni näissä tarpeeni ja kieltämättä myös hiukan haaveeni. Metsään satsataan myös kuten että nytkin uudistustyöt ovat taimetusta vaille suoritettu ja jopa pikkasen uusia palstojakin katselen. Tuosta jätkän romukuormasta en tajunnut mitään ja en sellaisia edes kuljettele. Tarpeeseen autot ja tarpeeseen tavarat. Näin se menee.

    Tolopainen Tolopainen

    Voisitko mitenkään keksiä käyttöä sille ylimääräiselle 2k€:lle, joka jäisi, jos ajaisit ajosi turbodieselillä. Tuollainen isokoppanen automaatti ei ole mikään turvallinen ja siksi et käytä vakionopeudensäädintä, kun pelkäät noita kiihdytyksiä, joita kehittymätön vanha systeemi tekee.

Esillä 10 vastausta, 961 - 970 (kaikkiaan 5,990)