Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 971 - 980 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Jees: ”Toinen tarve on siirtyä valtateitä ja paikallisteitä tehokkaasti ja mahdollisimman turvallisesti pisteeltä-a pisteelle-b.”

    Mita tarkoitat tehokkaalla siirtymisellä?

    Entä miten mahdollismman turvallinen siirtyminen sopii yhteen kuluneiden renkaiden ja ylinopeuksien kanssa? Kolmannen kerran pyydän sinun vastaamaan kysymykseeni nopeuden ja turvallisuuden suhteesta.

     

    Visakallo Visakallo

    Jesse tuolla edellä arveli meikäläisen metsätalouden iskukyvyn heikkoutta syyksi pienen auton hankintaan. Kaikki on tietysti suhteellista, mutta on ne meidän puut sen verran myyntiin kasvaneet, ettei ole tarvinut kymmenen vuotta vanhoja autoja nettistä etsiskellä. Nyt kun Jesse saat sen haapanyyntirulettisi kunnolla käyntiin ja ikääkin alkaa sinullekin tulla, niin osta hyvä mies ihan uusi auto. Kyllä niillä ajaminen on mukavinta mitä mies voi housut jalassa tehdä!

    Gla Gla

    Jees: ”Pitää sen perusteella antaa Glalle tunnustus että se etummainen Toyo näytti sentään jo isolta autolta kun sen takana oli suoraan sanottuna pikkuauto eli se CX3.”

    Minulle ei ole auton koosta puhuttaessa väliä, näyttääkö auto isolta vai pieneltä. Minua kiinnostaa se, että sisätilat ovat riittävät ja ulkomitat oikeassa suhteessa sisätiloihin. Isoista ulkomitoista on pelkkää haittaa. Siksi kun esim. yli 480 pitkään, 180 leveään ja 170 korkeaan autoon on tehty pienempi tavaratila kuin Skoda Fabia farkkuun (ulkomitat hiukan pienemmät kuin CX3:ssa), ei tuollaiseen päätymisessä auton tilavuutta voi pitää olennaisena kriteerinä. Tai ainakaan valinta ei ole tuolta osin kovin onnistunut.

    Jees: ”Neljänneksi tarviin hiukan pahempaan ”dyynäykseenkin” autoa ja siihen en malta yleiskäytön autoa käyttää. Siksi avolava.”

    Voitko avata tätä hiukan lisää, millaiseen käyttöön avolavaa käytät?

     

    jees h-valta

    Visakallolle ensin, ostan heti uuden kun olen vaurastunut tosiaan h-haavoilla niin paljon että saan tasoltaan samanlaisen eli ison ja laadukkaan citymaasturin. Eli uhraan silloin siihen 70-80000. Nyt vain ei uuden japsikotteron muovien formaldehydi innosta. Nyt tosiaan saan samalla rahalla jo hiukan muutakin kuin kevytpeltiä ja natinamuovia. Tällähaavaa minun tasovaatimukseni täyttyy loistavasti tuolla sentään reilusti alle kymmenvuotisen cittarin laatutasolla. Joka sekin ylittää reilusti tasoltaan uuden pienen auton. Tuntuu että hiukan on tiukalla tuo arkirealismin pipo eräillä jos auton näkökään ei mitään vaikuta. Minulle kyllä sekin vaikuttaa. Pitää sitä jonniinmoinen ”katu-uskottavuuskin” olla. Näin päätteli myös eräs iso ”jussi” tästä kyliltä kun ei malttanut hävittää Chevroletin avolavaansa vaikka se lähes toimettomana maakaakin hänen pihassaan. Autoja on talossa kyllä moneen lähtöön. Ja Glalle, kyllä Touaregin taavaratilaan mahtuu niin maan pir…i tavaraa ja penkkien muunnolla vielä erittäin käytännöllisesti. Eikä tarvitse vielä takaikkunanäkymää peittää kuten näissä farkuissa usein tuolla liikenteessä näkee. Avolavan käyttö on yleensä kaikkia mitä tarvitaan niin ympärivuotisessa talon puilla lämmityksessä kuin metsän tarvikkeiden kuskailua moneen lähtöön. Avolavalle tulee usein heiteltyä niin hakkuun tyvipätkiä kuin montaa muutakin palavaa ja helposti mukaan heiteltävää. Pysyy siellä pressun alla huomattavasti helpommin kuin traktorin pankkokärrissä. On myös työnantajan kaas suullinen soppari että tuhoan myös taloon tulevat trukkilavat. Syksyisin esim. lämmitys hoituu käyttövesineen pelkästään sillä. Pääsee todella vähällä kun silppuaa kahdessa minuutissa moottorisahalla trukkilavan niin parin-kolmen päivän lämmitys ja etenkin käyttövesi on siinä. Nuukeli osataan täälläkin olla ja hyöty pitää ottaa sieltä mistä se tosi helpolla irtoaa. Avolavan käyttöaste on kyllä erittäin hyvä.

    jees h-valta

    Selvennykseksi vielä että tarkoitan tuolla reilusti alle kymmenen vuoden tasolla seuraavaa citymaasturia enkä nyt olevaa. Nyt on ylikin kymmenen vuotta vanha vaikka laatua löytyy siitäkin. Ja jos yritän selventää sitä tehokasta ja turvallista siirtymää se tarkoittaa juuri sitä kuin sanoin, eli todella nuo isot citymaasturit ovat ajo-ominaisuuksiltaan sentasoisia että ne mahdollistavat juuri sen eli tehoisan menon ja iso massa luo turvaa. Kuten useat turvatyynytkin. Hirvieläimet lähinnä ensisijaisena mielessä. Ja se että nyt ajan vielä vanhat talvirenkaat loppuun on mielestäni viisasta koska jatkuvasti lähes saa takoa sulia asfalttiteitä. Eilen viimeksi. Kun ja jos talvi tästä oikeasti vakiintuu on rengastus uusiin paikallaan. Pidot on nytkin riittävät ja nastojakin on hyvin jäljellä. Tosi jäisiä mäkiä tuli kiipeiltyä tälläkin viikonlopulla Pohjois-Satakunnassa. Ei pientäkään ongelmaa. Tuskin olisin ilman pitkää kävelyä pärjännyt pikkuauton pelkällä etuvedolla. Teräsjäisellä pinnalla nelikko kyllä korostuu hyvin.

    Tolopainen Tolopainen

    Olet varmaan ainut metsänomistaja, joka pienii trukkilavoja polttopuuksi. En alkaisi, minullakin on muutama lava nurkissa pyörimässä nekin saa hakea ilmaiseksi.

    jees h-valta

    Kuten sanoin, osataan sitä hyödyntää nuukelisti täälläkin. Ja trukkilava on vielä polttoaineena tosi kuumaa kamaa. Olen siis ainutlaatuinen, KIITOS!

    jees h-valta

    Eikä se mitään kiihdytyksiä tee vakionopeussäätimellä tämä nykyinenkään vaan toimii juuri kuten pitääkin. Mutta se ei vain tyydytä minua se toiminta yleensäkään. En ajaisi yhtään enempää vakkarilla vaikka heti nuorentaisin. Ja sille kahdelle tonnille löytyy mm. rako siinä että maksat käyttövomaverona jo tonnin heti päältä pois/vuosi. Itse maksan nyt jotain päälle neljäsataa joten aika paljon bensaa mahtuu tuohonkin väliin jo. Mutta verottajan kaas kyllä samaa mieltä, huonosta polttoaineesta kuuluukin maksaa saastuttamisveroa.

    Tolopainen Tolopainen

    Maksan käyttövoimaveroa farkusta 401€ ja maasturista 80€, ei noista tonnia saa mitenkään. Kyllä ne johonkin vähennyksiin saa tungettua, laitan verot valtion maksettavaksi.

    Metsuri motokuski

    Teillä on liian pienet moottorit vakkarille. Mulla on 3,2 litran diesel ja rapia 200 hv niin vakkari toimii mainiosti. On tasainen kyyti isompaankin mäkeen eikä tule ylinopeussakkoja kun vakkarilla ajelee.

Esillä 10 vastausta, 971 - 980 (kaikkiaan 5,990)