Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 981 - 990 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Aivan lähmailla samoilla ollaan vaan bensiininä. Yhtään ylinopeussakkoa en saa enempää vaikka en vakkarilla ajakkaan. Voisi tolpilla käydä jopa päinvastoin. Yhden sakon sain viime keväänä tolpalta 70:n alueelta. Senkin syystä että joku pirulainen oli edeltävän merkin kääntänyt senverran pellolle päin ettei näkynyt. Silti juuri ja juuri yli sakotusrajan. Tuon olisi voinut riitauttaakkin mutta en rupea pikkurahoista meuhaamaan. Ehkä joku muu oli koska merkki oli laitettu oikeaan suuntaan kesän mittaan.

    Gla Gla

    Jees: ”Tuntuu että hiukan on tiukalla tuo arkirealismin pipo eräillä jos auton näkökään ei mitään vaikuta. Minulle kyllä sekin vaikuttaa.”

    Ulkonäkö vaikuttaa, muttei se, näyttääkö auto isolta vai pieneltä.

    Jees: ” Ja Glalle, kyllä Touaregin taavaratilaan mahtuu niin maan pir…i tavaraa ja penkkien muunnolla vielä erittäin käytännöllisesti.”

    Hyvä on, jos sinulle riittää pikkuautoluokan tavaratilan koko. Pystyperäisessä Golfissa on vain 10% vähemmän litroja ikkunoiden tasaan laskettuna kuin sinulla.

    Jees: ”Avolavan käyttö on yleensä kaikkia mitä tarvitaan niin ympärivuotisessa talon puilla lämmityksessä kuin metsän tarvikkeiden kuskailua… On myös työnantajan kaas suullinen soppari että tuhoan myös taloon tulevat trukkilavat. Avolavan käyttöaste on kyllä erittäin hyvä.”

    Aiemmin sanoit, että avolava kuuluu metsätalouden kalustoon. Tietääkö verottaja, mihin autoasi oikeasti käytät? Käsittääkseni autoa on hyvin vaikea saada metsätalouden kalustoon kuuluvaksi isommallakin hehtaarimäärällä, eikä polttopuiden kuskaaminen varmaankaan näiden kriteerien täyttymisessä auta.

    Itselläni polttopuut kulkee peräkärryssä hienosti. Toistaiseksi tien/ajouran vierestä on puuta poltettavaksi saakka riittänyt niin, että isoimmat oksakohdat voi jättää suosiolla väliin.

    Jees: ”isot citymaasturit ovat ajo-ominaisuuksiltaan sentasoisia että ne mahdollistavat juuri sen eli tehoisan menon ja iso massa luo turvaa.”

    Väitän, että auton takia ei minulla matkojen keskinopeudet ole tippaakaan alempia kuin sinulla. Erona etenemisen tehokkuudessa on vain kustannukset, kun sinulla bensaa palaa 70% enemmän kuin minulla.

    Massa luo turvaa sinulle, mutta liikenneturvallisuuteen sillä ei välttämättä ole positiivista vaikutusta. Turvatyynyjä ja ajonhallintalaitteita on ollut jo taviksissakin yleisesti reilut 10 vuotta. Mutta entä nopeuden merkitys, etkö vieläkään halua kommentoida sitä?

    Jees: ”Ja se että nyt ajan vielä vanhat talvirenkaat loppuun on mielestäni viisasta koska jatkuvasti lähes saa takoa sulia asfalttiteitä… Tosi jäisiä mäkiä tuli kiipeiltyä tälläkin viikonlopulla Pohjois-Satakunnassa.

    Asiantuntijoiden mukaan vaihtelevat kelit ovat vaarallisimpia.

    Jees: ”Eikä se mitään kiihdytyksiä tee vakionopeussäätimellä tämä nykyinenkään vaan toimii juuri kuten pitääkin.”

    Ei toimiva cruise kiihdytäkään, mutta vetäviin pyöriin kohdistuvan voiman määrä vaihtelee, vaikka nopeus säilyykin. Siksi esim. mutkaisella tiellä liukkaalla kelillä ei ole suositeltavaa cruisea käyttää. Normaalistihan kuski keventää hiukan kaasua esim. kurveissa, jolloin renkaiden sivuttaispito paranee. Cruise ei tällaista osaa tehdä, vaan vie auton lähemmäs riskirajaa.

    jees h-valta

    Ei tämä 1,5 km:n matkan trukkilavojen haku vaikuta metsätalouden kalustoon sitä eikä tätä. Ei autolla kyllä paljon muuta ajeta kuin metsään ja takaisin-välillä. Että silleen suunta oikea. Tankillakin pitää kylillä käydä niin samalla ne trukkilavat tästä työpaikan pihalta koukkaa. Nuo metsäajot menee välillä sekaisin mutta eipä ne ole kyllä haitaksi olleet meille eikä verottajalle. Se auto ajoon otetaan mikä asiaan parhaiten soveltuu. Esim. Pohjois-Satakuntaan maaston haasteellisuus pakkaa teettämään nelikon tarpeen. Kerran olen avolavan joutunut sieltä vedättämään metsänaapurin traktorilla kovemmalle pohjalle. Sen jälkeen on aika paljon enemmän menty Touaregilla. Pääsee helepommalla jota olen tässä yrittänyt aiemminkin kertoa.

    Tolopainen Tolopainen

    Loppuipa käyttövoimaverosta kommentointi nopeasti, kun menee isosta painavasta bensarosvosta enemmän kuin pikkudieselistä.

    Jätkä

    Se on niin, että isoruokainen, vanha auto on ympäristörikos, jota koitetaan hieman saada korjattua noilla verotuksellisilla keinoilla. Toki tavoite on, että paaliin ja heti.

    jees h-valta

    Ihan yhtä lujaa menee isosta nykydieselistä iso käyttövoimavero kuten nuo kutoskoneiset dieselit ovat joita katseltua on tullut. Pakettiautoissa ja kuorma-autoissa on edullisempaa mutta työkalut vie työhalut. Onhan minullakin kaksi isokoneista bensa-autoa joista tämä avolava on huomattavasti edullisempi pakkaus. Tällaisilla veroilla nyt ei kovin paljon pitäsisi ohjaavaa vaikutusta olla mutta ihmeen pöhköjä ihmiset vain ovat juoksemaan näiden ”piperrysverojen” tapaan. Saapi meikis kuitenkin sitten ostella niitä edukkaasti.

    Hiluxmetsuri

    Metsuri motokuski:” Teillä on liian pienet moottorit vakkarille. Mulla on 3,2 litran diesel ja rapia 200 hv niin vakkari toimii mainiosti. On tasainen kyyti isompaankin mäkeen eikä tule ylinopeussakkoja kun vakkarilla ajelee.”

    Mulla on Hiluxissa 2.4l diesel ja hiukankin kun on enemmän kuormaa ja peräkärry perässä niin saa ylämäessä vaihtaa kolmoselle ja sitten mennään parhaimmillaan 60 km/h. Vaihdan automaattisesti alemmas ylämäessä. ?

    Takanatulijat oppii hissukseen, että taakse on ihan turha tulla perseilemään, vanha ei vaan jaksa enempää. Osa oppii pitämään etäisyyttä, osa ei kestä takana sekuntiakaan. Monesti olen ajellut bussipysäkille odottelemaan kun etenkin Audi ja Bemarimiehillä on vaikeuksia pysyä tiellä?

    jees h-valta

    Miten se ”vaikeus” ilmenee. Vai tarkoititko hiluxmetsuri että yrittävät ohi vaikka tien luiskaa vai mistä lie kyse?

    jees h-valta

    Minusta on vain hyvä ilmoittaa että olisi menohaluja joten väistätkö pois uralta hetkeksi. Miten tiedät hiluxi jos joku jää kauemmas että on ohi haluja? Mikä tuossa perässä lähellä ajossa nyt niin kauheaa on? Kyllä se korpeaa jos joku tahallisesti sulkee tietä hitaalla kulkemisellaan. Siellä perässä saattaa olla matkaa takana jo satoja kilometrejä ja halu olisi jo päästä pikkuhiljaa pois tienpäältä. Näistä ”jarruista” olen juuri aiemminkin kirjoitellut, enkä ylistävästi.

    Rane2

    Kauheaa on se että siellä perässä voi roikkua loppunajetuilla talvirenkailla tai jopa kesärenkailla varustettu hermoheikko hurjastelija.

Esillä 10 vastausta, 981 - 990 (kaikkiaan 5,990)