Keskustelut Metsänomistus Metsästys

Esillä 10 vastausta, 1,051 - 1,060 (kaikkiaan 1,267)
  • Metsästys

    Merkitty: 

    Itse aion jatkos sekä itseni tyttöni ja viime aikaisten amerikan tapahtumien vuoksikin kieltää aseiden kantamisen omistamillani mailla,ruokaa kyllä saa kaupasta ja tukea sossusta,mutta mun mailta sitä ei haeta enää.

  • Gla Gla

    Näinhän se tuntuu menevän eli ne, jotka ei osu radalla tauluun, osuvat hirveen ja päinvastoin. Sitten on ne muutamat tänne kirjoittavat, jotka ampuu vaikka pystykorvalla 90 pisteen tuloksia ja osuu aina metsästyksessä oikeaan kohtaan. Ei haavakoita tai mahalaukauksia, saati kokonaan ohi ampumisesta.

    Jotenkin tuntuu siltä, että painotukset hiukan värittyy näissä jutuissa.

     

    Gla Gla

    ”Yksikin kiikarin ruuvi löysällä riittää siihen, että et osu välttämättä koko hirvitauluun saatikka 20 sentin renkaaseen.”

    Toki näin, mutta voi osuakin, jos kiikarin säätö on periaatteessa oikea. Patruunaakin voi vaihtaa ja silti osuu 23 sentin renkaaseen ilman kohdistusta. Tai jättää aseen putsaamatta.

     

     

    Nostokoukku

    Kaikille, jotka paljon metsästävät on varattu laatikkoon myös patruunoita joilla tulee huono osuma. Ei tietenkään voi yleistää, että paljon harjoittelevat eivät osu hirveen, mutta kuitenkin pahvin puhkominen ja hirvennahan reijittäminen ovat kaksi eri asiaa.

    Gla Gla

    Pahvin puhkominen on kuitenkin ainoa tapa parantaa ampumataitoa.

    Nostokoukku

    Se antaa rutiinia aseenkäsittelyyn, mikä on perustan ampumataidolle. Metsästäjää se ei kuitenkaan kaikista tee.

    Gla Gla

    Tietenkin siinä oppii vain ampumaan, mutta mielestäni se on pohja sille, että voi toimia metsästäjänä. En minä ainakaan tiedä, miten ilman rataharjoittelua voi olla hyvä metsästäjä.

    Metsuri motokuski

    Metsästys ja hyvä riistalaukaus on vähän eri asioita. Hyvän onnistuneen riistalaukauksen tekeminen on tietenkin monesta seikasta kiinni. Ainoa millä voi harjoitella hyvää riistalaukausta rauhoitusaikana on tietenkin harjoittelu ampumaradalla. Minä olen mielestäni ihan kohtuullinen ampuja mutta aika huono riistalaulaukausten ampuja. On monta hirveä kaatanut mutta on haavoittanutkin ja ampunut ohi. Mielestäni olen kohtuullisen hyvä metsästäjä varsinkin hirven osalta. Yleensä etsin melkein aina meidän seuran hirvet jahtialueelta. Olen nostokoukun kanssa samaa mieltä että ammunnan harjoittelu ja tarkka tauluun ampuja ei välttämättä ole hyvä metsästäjä. Mutta ei myös ole niinkään että huono ampuja olisi hyvä metsästäjä.

    Nostokoukku

    Minä tiedän, yli 50 vuoden kokemuksella metsästäjiä seuranneena. Hyväksi metsästäjäksi synnytään, ahkera opettelu auttaa mutta ei tee hyvää metsästäjää. Saamamiehet on sitten vielä luku sinänsä.

    Metsuri motokuski

    Lyön tuohon kokemukseen vielä 10 vuotta lisää niin voin sanoa että ahkeralla opettelulla ja ohjauksella voi tulla hyväkin metsästäjä. Metsästys on ihan sama kuin mikä tahansa laji. Pelkillä lahjoilla ei pärjää jos ei harjoittele, mutta tietenkin hyvät lahjat auttaa huomattavasti.

    Gla Gla

    ”ahkera opettelu auttaa mutta ei tee hyvää metsästäjää”

    En tajua, miksi tällaista pitää jankuttaa. Kyse oli siitä, että täällä kerrotaan, miten radalla hyvillä ampujilla lirahtaa vetelät housuun, kun hirvi sattuu kohdille. Sitten on niitä, jotka rimaa hipoen saa hirvimerkin, mutta ampuu ongelmitta metsässä hirviä.

    Kaipasin vähän realismia siihen, että tuo ei ihan oikeaa kuvaa porukan profiilista anna. Mutta ehkä on hauskempaa luoda juttuihin kontrastia jollain ääritapauksilla.

Esillä 10 vastausta, 1,051 - 1,060 (kaikkiaan 1,267)