Keskustelut Luonto Metsät ja hengellisyys

Tämä aihe sisältää 57 vastausta, 26 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Avatar husse 1 viikko sitten.

Esillä 5 vastausta, 51 - 55 (kaikkiaan 55)
  • Metsät ja hengellisyys

    Merkitty: 

    Ajankohtaisena uutisena maailmalta valitettava kirkon tuhoutuminen tulipalossa, katolilainen Notre Dame. Tapahtuma on ollut ykkösuutinen täällä Suomessakin, kun kulttuurihistoriallisesti mittaamattoman arvokas kohde ja Pariisin yksi tunnistettava symboli vahingoittunut palossa.

    Suomessa lähiaikojen vastaavina tapahtumina on Ylivieskan ja Tuupovaaran kirkkojen palot.

    Vanhan kirkon tilalle kuitenkin tehdään uusi. Rakennetaan uusi ja parempi. Kiertokulku etenee, uusiutuminen. Kuin metsässä; vanha metsä hakataan ja perustetaan uusi ja parempi paikalle.

    Miksi vanhan rakennuksen tuhoutuminen koetaan peruuttamattomana vahinkona, mutta vanhan metsän tuhoutumista ei? Muutaman sadan vuoden päästä on Ylivieskassakin taas vanha kirkko. Ihmisten kauhistellessa kirkonpaloa, voisi todeta lakonisesti saman jargonin, kuin vanhojen metsien hakkuuta puolustellessa.

    Ovatko uskonnot vieroittaneet ihmiset oikeasta ja konkreettisesta maailmasta? Metsä ja luonto on todellisuutta mitä meillä olisi. Uskonto on vain ihmisen keksimää kuvitelmaa. Palvotaan rakennuksia ja kirjoituksia, unohdetaan mitä meillä oikeasti on.

    Luterilainen etiikka on kannustanut suomalaisia uudisraivaajan asenteeseen. Miehen mitta ja teko on ollut kaataa vanha metsä pois ja raivata pelto tilalle. Silloin oli yltäkylläisyyden aika luonnon ja metsien osalta, metsää riitti. Nykymaailmassa vanhat metsät ovat huvenneet vähiin, tilanne on toisenlainen. Vanhojen metsien palaset ovat kuin vanhoihin kirkkoihin verrattavia harvinaisia ja arvokkaita perintökohteita.

    Vanhassa luonnonmetsässä ihminen voi kokea hengellisyyttä kuin kirkossa. Puut ovat kuin kirkon tai temppelin pilareita, puun juuret maanalaiseen ja elävä latvus kohti taivasta. Ihmisiän lyhyys verrattuna metsän ikään on puhuttelevaa. Vanha metsä on seisonut siinä samanlaisena paikallaan jo sata vuotta aiemmin, ja on siinä myös sitten kun aika ihmisestä jättää. Metsä on luonnon luomaa, puhuttelevaa on nähdä pitkällisen ajanjakson hitaan prosessin luomia ja kasvattamia puita ja luonnonmuodostelmia. Talousmetsä on ihmisen luomaa, samanlaista tunnetta ei koe nuoressa talousmetsässä.

    Itse ainakin tunnen suurta surua ja jotakin peruuttamatonta tapahtuneen, kun vanha metsä hakataan nurin. Mieluummin säästäisin vanhan metsän palasen, kuin yksittäisen kirkon pahasen. Mittaamattoman arvokkaita toki molemmat.

    Mitä muut keskustelijat ovat mieltä?

  • Biohorror

    Otsikon lukemalla tuli ensimmäisenä mieleen pyhät puut muinaisuskoissa. Jos vertaan Notre Damea johonkin elävään, niin se olisi yksittäinen ympäristöään huomattavasti kookkaampi tai muulla tavoin ympäristöstä erottuva puu. Esim tsaarinpoppeli tai keskellä peltoaukeata repsottava käkkärämänty.

    Vain muutos on ikuista. Jos miettii rakennuskantaa, niin yksittäinen vanha puutalo ei paljon keskellä betonilähiötä paljon mieltä ylennä. Metsässäkin vanha tammi keskellä mätästysalaa olisi melko korni. Odotetaan viisikymmentä vuotta ja puutalo tai tammi voi istua näissä tapauksissa eri konteksteissa.

    Hengellisyyshän on Notre Damesta ja luonnonmonumenteista kaukana. Kyse on puhtaasti siitä kenellä on jotain erikoista, jolla on tarina ja mitä ei voida valmistaa muualla.

    Hähhää, meidän pihassa kasvaa on valtakunnan ja ehkä koko maailman monihaaraisin salava, jonka juurelle kuningas seurueineen pysähtyi helpotukselle!

    Jätkä

    Kuningasvesi  ov´n tuote, johon liukenee ainakin kaikki metallit. Siksi kuninkaalla ei voi olla kultaista yöastiaa. Kuinka syvä reikä pihalle Salavan juurelle syöpyi? Onko se vielä siellä?

    Kurikassa on Kusikivi, joka on kuninkaallisen henkilön merkkaama. Siinä ei kylläkään näy mitään syöpymää.

    Biohorror

    Tarun mukaan kuningasvesi ei läpäise suomalaista savipatjaa ja liekö juuri orsiveden korvannut kuningasvesi, mikä on Salavan saanut vesomaan ja sallinut 500-vuoden kunnioitettavan iän. Salava voi hyvin!

    Visakallo Visakallo

    Tarkkana pitää Tolopainen olla myös noiden metsäyhtiöidenkin suhteen!

    pihkatappi pihkatappi

    Kerrytä eläkesäästöjä, osta stihlin saha ja sijoita kaikki ylimääräinen Metsäliittoon. Et tarvitse muita jumalia.

Esillä 5 vastausta, 51 - 55 (kaikkiaan 55)