Keskustelut Tekniikka Metsätien puomi

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 43)
  • Metsätien puomi

    Merkitty: 

    Ajattelin laittaa puomin metsätieni alkuun. Oliko vinkkejä hyvästä?

    Hyvä paikka olisi kiinnittää puomin tuet tasaiseen kallioon tien molemmin puolin täkkipulteilla. Onko kokemuksia? Toinen tapa valaa betonikakut tukia varten maahan, mutta routa voi tulla ongelmaksi. Mistä puomin saisi edullisesti?

  • Timppa

    Ei meilläkään ole puomeja harrastettu.  Onneksi roskaaminen on ollut vähäistä.  Tosin kerran joku älypää vei vanhan sohvansa tien varteen.  Olisi pitänyt varmaan rahdata se jollekin hirven passipaikalle.  Olisi ollut mukava ottaa välillä nokoset.

    Kamerakyltti meilläkin on.  Joskus on kuulemma joku toinen älypää pistänyt purukumia  jonkun toisen tien varressa lukkoon.   Sitä varten pitäisi olla mukana voimapihdit.

    Korpituvan Taneli

    Tuntuu puomeihin tarvettakin olevan. Juuri luin paikallisesta nettiryhmästä kuinka tulvaturistit ajavat tulvan pehmittämät yksityistiet kohtuuttomaan kuntoon.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    MaalaisSeppo

    Keskeneräinen tie minulla. Ainakin tilapäinen este täytynee pykätä. Puukasa ehkä riittää.

    Visakallo

    Puomissa on se huono puoli, että se houkuttaa varkaita. Ajattelevat, että puomin takana on jotain arvokasta jota kannattaa lähteä katsastamaan. Nykyajan varkailla kun on mukanaan Wurthista ”hankittu” akkukäyttöinen metallisaha tai -rälläkkä, tai kaasupillit. Jos halvinta ratkaisua tosiaan hakee, niin kelirikkoajaksi kivi tai puu tielle. Kamerat ovat siinä mielessä hyviä, että poliisi ja oikeuslaitos tarvitsevat näyttöä tekijöistä jotka ovat varkaissa käyneet. Tähän ei vielä riitä yksi kohde, mutta jos kymmenkuntakin kohdetta saadaan haalittua kasaan, niin tekijät voidaan jossain tapauksissa saada tuomiolle. Maksamme luonnollisesti yhteisestä pussista heille jokaiselle asianajajan. Siihen ei kelpaa mikään oikeustieteen kandi, vaan pitää olla kokenut ja kallis juristi. Muutaman kuukauden jälkeen ovat tosin taas vapaalla jalalla, kun ovat linnan täysihoidossa opiskelleet lisää uusia ”menetelmiä”.

    Hiluxmetsuri

    Naapurin kanssa meillä on toimiva ratkaisu turhan ajon estämiseen. Palstan liittymätienpätkän alussa on kolme kunnollisen kokoista kannon juurakkoa. Siitä ei mennä kuin traktorilla, jossa on juontokoura (naapuri) tai maastoautolla ojan kautta (minä). Muut kulkijat kävelevät.

    Jätkäpätkä

    Kyllä monesti yksityistiestä tai täysin omalla maalla olevasta on syytä olla tarkkana. Ei sen tarvitse olla kuin harmiton marjastaja joka ei viitsi 300m kantaa marjasankkoa vaan ajaa pajerollaan sen kevytrakenteisen metsätien läpi, syntyy sentin painanne, seuraavalla sateella siinä on vähän lammikkoa, tulee seuraava auto joka painuu pari senttiä enemmän, vähän isompi lammikko, rossipyörät ja mönkijät, metänomistaja ja jää kiinni omalle tielle. Tarvitaan kaivuria ja soraa, riittäneekö kieltomerkki ja riistakamera kun aletaan hakea maksajaa? Ei taida riittää, mutta jos on puomi ja sen läpi ajetaan, on ajaja rikollinen ja maksaja, riistakamerankin käyttöön on oltava vähintään tien jokaisen osakkaan suostumus, riittäneekö sekään? Joka suvi näistä paljon kirjoitellaan, mutta mielestäni syystä.

    Visakallo

    Kauppalehden mukaan kansallisessa metsäohjelmassa metsäautoteitä pitäisi kunnostaa vuodessa noin 2 000 kilometriä. Toteutunut luku on jäänyt 600–1 200 kilometriin. Metsäautoteitä on noin 125 000 kilometriä. Luonnonvarakeskuksen mukaan rakentamis- ja kunnostuskilometrit ovat puolittuneet kymmenessä vuodessa. Metsäautoteiden lisäksi teiden huonokuntoisuus näkyy ja tuntuu seutu- ja yhdysteillä.
    Tilanteen haastavuutta lisää se, että puunkuljetuksessa ollaan siirtymässä yhä raskaampiin ajoneuvoihin. Rekkojen paino on noussut 45 tonnista jopa 85 tonniin. Tehtävään osoitettuja Kemera-tukia on jäänyt käyttämättä. Etelä-Suomeen suunnattua tuen tasoa ollaan jopa lisäämässä 50 prosenttiin kunnostuskustannuksista. Pohjois-Suomessa vastaava luku on 60 prosenttia.

     

     

    Visakallo

    Miestä syytetään toisen miehen tappamisesta Porvoossa viime lokakuussa. Ennen ampumista miehet olivat riidelleet yksityistien käytöstä. Poliisi kertoi , että henkirikoksen uhri oli 70-vuotias paikkakuntalainen mies. Itä-Uudenmaan käräjäoikeus aloitti tapauksen käsittelyn torstaina 26.4.   Yle

    Mottimasa

    Tänäpäivänä ajelin muutamaa n.10 vuotta sitten peruskorjattua metsäautotietä ja totesin että nyt olisi oikea aika valuttaa ohut sorakerros pintaan millä sais lanattua tien tasaiseksi. Nopeasti katoaa pinnasta lanattava aines, raiteet olivat jo painanteella ja vettä, lammikoita oli, runko pehmenee nopeasti. Täytyisi saada tuki nyt eikä sitten kun ei enää henkilöautolla pääse. Tarpeeksi isoa 50 mursketta tiehen niin loppuu läpiajot ja huviajot, pysyy tie kunnossa.

    Jätkä

    Miestä syytetään toisen miehen tappamisesta Porvoossa viime lokakuussa. Ennen ampumista miehet olivat riidelleet yksityistien käytöstä. Poliisi kertoi , että henkirikoksen uhri oli 70-vuotias paikkakuntalainen mies. Itä-Uudenmaan käräjäoikeus aloitti tapauksen käsittelyn torstaina 26.4.   Yle

    Kun värkkäilee puomeja ja esteitä tielle, saa helpohkosti riidan aikaan. Varsin hyvä alku on, jos pistää kiviä ja kantoja tielle, varsinkin niin, että niissä rikkoo autonsa.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 43)