Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Esillä 10 vastausta, 9,691 - 9,700 (kaikkiaan 9,802)
  • Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Merkitty: 

Valtava määrä lajeja on uhanalaisia. Ihmekös tuo kun , metsien hakkuita jatketaan samalla kaavalla kuin aina ennenkin.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka ei tajua , että laji kato iskee omaan nilkkaan! Itketään liiallisesta hirvi määrästä. Samaan hengen vetoon huudetaan , että kaikki sudet on tapettava.

Yksipuolinen puupelto , kuusen viljely altistaa puuston lukuisille kasvi taudeille ja hyöteisille , mm. kirjanpainajalle.

Apulanta ja räkäpetäjä porukka : koskaan et muuttua saa!

• A.Jalkanen A.Jalkanen

Jep.

Perko

Tietyillä jalostetuilla puulajeilla (erityisesti kuusella ja männylle) on havaittu heikentynyttä vastustuskykyä tuholaisia kohtaan monissa tutkimuksissa. Tämä johtuu usein kapeasta geneettisestä pohjasta ja yksipuolisesta jalostustavoitteesta (esim. pelkkä nopea kasvu).

Prof. Heli Peltola  (Itä-Suomen yliopisto)
    – Tutkimuskohteet:
    – Kuusen ja männyn tuulikaato- ja tuholaisherkkyys ilmastonmuutoksen alla.
    – Löytänyt, että nopeakasvuiset jalostetut kuuset kärsivät enemmän kaarnakuoriaisista.

Dr. Marion Petr (Metsäntutkimuslaitos Luke, Suomi)
    – Tutkimuskohteet:
    – Geneettisen monimuotoisuuden heikkeneminen   Suomen metsissä ja sen vaikutus tuholaisten leviämiseen.
    – Nostanut esiin, että kloonatut kuuset (esim. ”Stora Enson” -lajikkeet) ovat alttiimpia taudeille.

Luonnon puut ovat taistelleet tuholaisia vastaan miljoonia vuosia – ihmisen 100 vuoden jalostus on rikkonut osan tästä viisaudesta.  Artisti maksaa!!!

Kurki Kurki

Olisi hyvä nähdä tutkimukset. Ensinnäkin onko tuho kohdistunut kaikkiin Stora Enson kuusen taimiin viljelmässä vai vain osaan niistä. Jos näin niin jalostus jatkuu sitten niistä parhaiten kasvaneista, jotka eivät olleet alttiita tuhoille.

Nostokoukku

Pari vuotta sitten esitin palstalla epäilykseni jalostuksen heikentävän tiettyjä ominaisuuksia. Syntyi keskustelua ja ajatukseni tyrmättiin täysin. Mutta esim. kirjanpainajatuhot ovat viljelykuusikoiden ongelma. Olen kiertänyt kansallispuistoja Saaristomereltä Lemmenjoelle enkä niiden vanhoissa kitukasvuisissa kuusikoissa ole nähnyt juurikaan kirjanpainakjatuhoja.

Visakallo Visakallo

Kolilla on sen sijaan vanhoja kuusia kuollut kirjanpainajien toimesta todella paljon, ja tuskin ovat viljelykuusikoita.

Rane2
    mettämiäs

Koukulle tiedoksi, että olen joutunut kirjanpainajatuhojen takia hakkaamaan yli 7 ha kahtena erillisenä kuvion aukoksi. Olivat periaatteessa ihan samanlaisia kohteita eli luontaisesti syntyneitä kuusikoita liian kuiviin paikkoihin mäkien päälle eikä kummallakaan kohteella ollut mitään tekemistä viljelykuusikoiden kanssa. Hirvijahdissa olen seuraillut kiikarilla tutkaillen ruskeita kuusikoita; kaikki ovat olleet vastaavilla kohteilla. Luontoihmiset ”yhdistävät” usein kirjanpainajatuhot ” tehometsätalouteen”, mutta heillä onkin kommenteissaan ihan omat tavoitteensa….

PenttiAKHakkinen

Minua usein ihmetyttää nämä luontokato ja monimuotoisuus asiat.

Vähän aika sitten näytti hömötiainen olevan kirsikkapuussa. Omissa oloissaan näytti olevan. Jotain keskusteli. Lienekö yritti minulle jotain sanoa. Vai puolisolleen. Tiitiäisäänikin tuli ihan kuin oppikirjoissa.

Eilen pihaan ilmestyi harmaapäätikka. On se tänäänkin näyttäytynyt. Liekö liikkuu pesärosvona. Jostain syystä pienemmät linnut eivät sitä näyttäneet hätistelevän pois. Jos olisi ollut naakka tai varis niin jo olisi kuhina käynyt pihassa.

Apli

Sama homma täällä 3ha kallioisella mäen päällä oleva kuusikko meni viime kesänä hieman ennen aikaisesti aukoksi johtuen alkaneesta kirjanpainajatuhosta, naapurin kuusikolle kävi samoin, nyt sitten sinne istutetaan mäntyä tänä kesänä, naapuri pistää edelleen kuusta mutta kukin tavallaan.. Ruskeita kuusikoita näkyy vuosi vuodelta keskisuomessakin yhä enemmän..

Nostokoukku

Missä päin Keski-Suomea niitä ruskeita kuusikolta on? Olisi mielenkiintoista käydä katsomassa, kun en ole koskaan nähnyt kuin yksittäisiä kuusikeloja. Minun reviirini on kyllä aika pieni, mutta ei niitä täällä tosiaan ole.

Esillä 10 vastausta, 9,691 - 9,700 (kaikkiaan 9,802)