Keskustelut Tekniikka Monkija ja hydraulikarri metsatoissa?

Viewing 10 replies - 21 through 30 (of 57 total)
  • Monkija ja hydraulikarri metsatoissa?

    Onko kellaan kokemuksia monkijasta hydraulikarrin kanssa metsatoissa? Talvien ollessa tallaisia saanee ko yhdistelmalla puun pienemmin maavaurioin harvennukselta pois…

    Tilaksessa on big boss 6×6 ja ajatuksena paalle oli hankkia hydraulikarri.

    Tyon tuotto m3 per paiva harvennukselta?
    Vaatiiko 4m puomin vai parjaako 2.7m puomilla?

  • Mika

    Tuulen kaadot olen vedellyt traktori vinssillä. Vinssi on näppärä harvennuksellakin, tosin alle 15cm puita ei kannata vinssailla. Mulla sellanen vanha Joutsalainen, jos joku auttaa niin toimii hyvin.

    Minun traktori kärriin menee 5 kuutiota (jos kolmosia) ja se tuntuu aika isolta kuormalta… 3 kuutiota mönkkäri kärriin, aika hurjaa. Miten ne kestää. Ittellä ei kokemusta mönkkäristä.

    msa9101

    Meillä on velipojan kanssa kimpassa Polariksen BigBoss 6×6 ja ollaan oltu vehkeeseen todella tyytyväisiä.
    Takana olevassa lavassa kulkee hyvin moottorisaha ja muut tarvittavat kamppeet.

    Molemmat ollaan tehty palstoillamme ensiharvennuksia ja polttopuunajoa ja puu liikkuu aivan eritavalla kuin edellisellä 4pyöräisellä mönkijällä. Suurin ero on varmaan siinä,että tuolla 6×6 se peruuttaminenkin täydellä kärryllä onnistuu ja kyllähän 6 vetävää pyörää liikuttaa kuormaa paremmin kun 4 pyörää.

    Kärrynä on Timber pro 1200, johon kuormaus on tehty ihan lihasvoimin. Kuitupuussa ja polttopuussa tuo riittää,mutta jos aikoo ajella enemmän tukkipuuta,niin puomi on varmaan paikallaan. Kärryyn menee n 2 kuutiota 3 metristä puuta.
    Ajourat on hyvä suunnitella etukäteen ja aina tietenkin on parempi,jos pystyy ajamaan harvennuksessa lenkin,tai suoraan läpi,mutta kuten edellä kerroin,kyllä se peruuttaminenkin ja kääntäminen siten onnistuu.

    Vahva Jussi on varmasti hyvä,mutta meidän kukkarolle se ei vaan valitettavasti sovi…

    Me asennettiin heti uutena mönkijään eteen puskuri,vinssi ja sivuille sivusuojaputkisarja. Etenkin nuo sivusuojat ovat hyvät,niin ei ole tarvinnut lokasuojia korjailla.

    Talvikeleillä takapyörissä on salmiakkikuviolla olevat ketjut.

    Veli hoitaa mönkijällä omakotitalonsa pihan ja tien n 200m lumityöt. Lumitöihin tarvitsee laittaa lavalle lisäpainoa,niin pito paranee.

    Jos olet suunnitellut 6×6 ostamista,niin osta pois. Kannattavuuteen en ota kantaa,mutta hyvää hyötyliikuntaa on tullut harrastettua ja siinä sivussa hoidettu metsiä kuntoon.

    Metsuri motokuski

    Elä nyt Taneli ota ”hernettä nenääsi”. Minusta aloittaja kysyi mielipiteitä asiasta ja on niitä muitakin mielipiteitä kuin sinun ainoa ja oikea mielipide. Olen edelleen sitä mieltä että mönkkäri ja peräkärry ei ole hintansa värtti jos sitä ajatellaan jonkilaisena ansion tuojana ja /tai käytetylle ajalle pitäisi joko hinta laskea. Toisaalta meidän perältä löytyy useamapikin noita traktorimiehiä jotka keräävät tuulenkaadot ja hintakain jää jopa sen vitosen alle. Tietenkään en koko valtakunnan tasolla asiaa tiedä.

    Itse ole käyttänyt mönkkäriä sahojen ja raivureiden viemisessä sekä taimilaatikoiden siirroissa. Niissä se on ollut oiva apu. Sitä en tiedä onko siinäkän kone hintansa värtti. Minulle se on ollut.

    Mutta niin kuin totesin, että jos kyseiseen välineeseen on mieltynyt niin perusteet ovat helppo keksiä sellaiseksi että hanke on mielekäs. Hyvä niin. Kauppiaat tykäävät.

    Berza

    Ketjun aloittaja kyllä kysyi mielipidettä tuohon mönkijä ja kärry yhdistelmään. Ei siihen, mkä on kannattavaa.? Toisille se saattaa olla hyvinkin järkevä ostos,siihen mihin sitä tarvitsee. Esim. omat metsälöni ovat paikoin niin hankalat, ettei suurella koneeella ole mitään asiaa sinne,eikä niitä sopivia naapurin isäntiä juurikaan ole aina tarjolla. Osittain tämänkin takia hankin oman yhdistelmäni ja sillä olen hitaasti mutta varmasti saanut puut tienvarteen. Tietysti olisi voinut perustaa suojelualueen yhtenä vaihtoehtona, mutta onko louhikkoisessa mäessä mitään suojeltavaa?

    Kannattuvuudesta vielä, jos en laske omalle työlleni hintaa, olen hyvinkin jo saanut tulona sen, mitä kalustoni maksoi. Oman työn hinta on hyvä kunto ja mieli, josta kannattaa vähän saada siipeenkin.

    Tuo 6 pyöräinen on hyvä peli, missä ei tarvitse ketteryyttä..Toisenlaiseen maastoon olisin saattanut sellaisen hankkiakkin.

    Rane

    Ranella ei ole minkäänlaista kokemusta mönkijällä ajelusta mutta tuommoinen Lennartsfos Hjulhästen vaikuttaisi varsin pätevältä vaihtoehdolta mönkijä/kuormainperäkärry yhdistelmälle.Oli vuosi takaperin Koneviestin koeajossa ja ihan hyvänä pitivät.Videoiden perusteella sen peruuttaa tosi näppärästi ahtaaseenkin paikkaan ja kuski pyörähtää helposti kuormaus ja ajoasennon väliä.

    Polle-Olle

    Jännä peli tuo mönkijä, kun se niin kovasti nostattaa tunteita. Ei tämä ole ensimmäinen lukemani mönkijä vastaan traktori väittely. Eiköhän molemmille tuota puuta piisaa ajettavaksi. Pääasia että puu liikkuu, toivottavasti kysyntää riittää tulevaisuudessakin.

    Korpituvan Taneli

    Polle-Olle:
    ”Ei tämä ole ensimmäinen lukemani mönkijä vastaan traktori väittely. ”

    Juu, sellaisia on tullut luetuksi ennenkin. Tämä ketju tosin on mönkijä vastaan naapurin kuviteltu traktori.

    Se mitkä ne vaihtoehdot ovat mönkijän suhteen tiedetään kohtuullisen tarkkaan. Se tilanne on aika yhteneväinen eri puolilla maatakin vielä.
    Mutta se vastapuoli tuntuu olevan joidenkin kuvitelmissa, vielä se avulias naapurin äijä, joka tekee kossupullosta vaikka mitä. Ilmeisesti ei joka puolella ole vielä tultu oikein päivänvaloon pimeän naapuriavun hämäristä. Ainakin taksat joista puhutaan viittaavat siihen.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Pähkäilijä

    Mitenköhän nosturin käyttö onnistuu jos sillä on 20 metrin suojavyöhyke eikä käytössä ole turvaohjaamoa? Tokihan se onnistuu mutta pesevätkö vakuutusyhtiöt kätensä jos jotain sattuu?

    Antsa

    Moro.

    Tommonen yhistelmä toimii siinä missä muutkin mettäkoneet. Puolitioista vuotta on tullu hiljakseen tommosella askarreltua ja väittäisin että mönkkäri/mettäkärri yhistelmä häviää traktorille joko vähän tai ei yhtään, paikasta tavarasta ja kuskista riippuen.

    Risuja eli energapuuta on tullu ajettua enimmäkseen ja tänä syksynä tuulenkaatoja paikoista joita ei voi traktorilla tai mettäkoneella sotkea.
    Eli työmaat on ollu puistoja,rantoja ym. ns herkkiä paikkoja.

    Kuormatila on meitsillä n.0.8 m3 per metri ,eli kolmemetristä kamaa kulkee n.2.5 pinomottia.

    Kuorma väli on ollu n.20 minuuttia vähän paikasta riippuen.

    Tänä syksynä kun ajettavana on ollu ihan tukkimittaistakin tavaraa, on ongelmaksi tullu se että kuormista alkaa tulla takapainoisia lyhyen kärrin ja riittämättömän telinsiirron liikevaran takia. 4.6 metrinen puu kestää vielä kyydissä mutta läheskään täyttä kuormaa ei sillä enää saa. Tämäkin ongelma ratkennee yhdellä pajapäivällä.

    Tuolta sammy´s atv:n työkäyttö osiossa on meitsin topicci missä olen näitä mönkkärihommia pähkäilly.

    Tuulenkaatoja korjaillessa kaataa nosturilla kannot takaisin,vetää puut rinteistä ja tekee muutkin apuhommat ihan sujuvasti ilman että tarvii aina kiivetä koppiin ja takaisin. Eli tommonen on ihan hemmetin hyvä metsurin työkalu.

    Puomia on tällä hetkellä n.5.4 metriä. Hydraulinen telinsiirto ja 31″ korkeat renkaat. Vetoa ei vielä ole mutta se siihen vielä tulee jahka kerkeää värkkäämään. Ja veturina Honda Rincon 650 joka on momentinmuunninkone, eli ei variaattori niinkuin mönkkärit yleensä.

    Ja nosturia käyttää tällä hetkellä 18 heppanen brigsi jossa on perässä 11 cm3 pumppu jolla päästään maksimissaan 40 litran minuutti tuottoon.

    Tämmöstä. T. Antsa

    Haavikko

    Kiitoksia hyvista kommenteista ja erityisesti antsalle ja msa… lle omien kokemuksien jakamisesta.

    Jos tuolla nayttaisi saavan pari kuormaa tuntiin kuitua, yht noin 3m3 kiintoa) , minulle tuote on tassa mielessa riittavan kannattava -en tekisi sita ansiotyokseni. Suurin osa ajasta menee kuitenkin raivatessa ja harventaessa.
    Visiona kevyemmat ajokoneilla saattaisi olla kuusikoissa paikallisesti kysyntaa, mikali talvet kuihtuvat parin kk pituisiksi, jolloin kuusikuidun voisi ajaa pois jo sulan maan aikaan.

Viewing 10 replies - 21 through 30 (of 57 total)