Keskustelut Tekniikka Monkija ja hydraulikarri metsatoissa?

Esillä 7 vastausta, 51 - 57 (kaikkiaan 57)
  • Monkija ja hydraulikarri metsatoissa?

    Onko kellaan kokemuksia monkijasta hydraulikarrin kanssa metsatoissa? Talvien ollessa tallaisia saanee ko yhdistelmalla puun pienemmin maavaurioin harvennukselta pois…

    Tilaksessa on big boss 6×6 ja ajatuksena paalle oli hankkia hydraulikarri.

    Tyon tuotto m3 per paiva harvennukselta?
    Vaatiiko 4m puomin vai parjaako 2.7m puomilla?

  • Pähkäilijä

    Vuorenpeikko, myös etuperinkin 6 pyöräinen voittaa 8 pyöräisen nousukyvyssä. Olen huomannut että myös telivetoiset pölliautoilijat nostavat siltikin telin ylös jos paremman pidon tahtovat. Paino & pintapaine per vetävä rengas suurempi.

    Hiluxmetsuri

    Kyllä ne kaikki laitteet saa puukuorman kanssa kiinni maastoon. Auttaa kun kattelee ajolinjoja, välttää kosteikkoja ja mäkiä. Pienellä ennakkosuunnittelulla saattaa säästää tuntien turhan irrottelutyön.

    Vuorenpeikko

    ”Kiitos vuorenpeikko – näin itsekin pähkäilin tuota liikkuvuutta…eli 6×6 lienee lähes immuuni kaikille maastonmuodoille. Taitaa armeijakin käyttää vastaavaa tuotetta. Onko sinulla omaa vai kuultua kokemusta 6 x6 vs nelipyöräiset mönkijät?
    kärryn spekseissä lukee että taka-lava kestää 360 kg ja koukkuun saanee noin tonnin…eli 2m3 liikkunee varsin hyvin…”

    Omaa kokemusta. Tuota pihakoneen virkaa minulla hoitaa tuommonen 800cc big boss.
    Ihan immuuniksi en sanois, mutta raaka vehje se on etenemään, siitä ei pääse mihinkään.
    Tuollaisen kevyen kiinalaisen metsäkärryn saa kyllä lastata karikoita myöten täyteen.
    Noin 200kg on semmonen lavakuorma jolla bossi on vielä ihan siedettävä vietävä, enkä silläkään kuormalla mihinkään extreme-maastoon lähtisi. Olen kyllä kuskannut yli 250kg klapikuormia, mutta vain pihalla, eli siis jotakuinkin tasamaalla. Parhaiten palvelee mielestäni polttoaine, saha, eväs jne tarvikkeiden kuskaamisessa.

    ”Vuorenpeikko, myös etuperinkin 6 pyöräinen voittaa 8 pyöräisen nousukyvyssä. Olen huomannut että myös telivetoiset pölliautoilijat nostavat siltikin telin ylös jos paremman pidon tahtovat. Paino & pintapaine per vetävä rengas suurempi.”

    Onhan toki 6 pyöräisessä se etu että paino on keulassa yksillä renkailla. Kuitenkin, mikäli 8 pyöräisessä telat ja ketjut ovat niin tiukalla etteivät renkaat ala suttaamaan niiden sisällä, niin nousu loppuu siihen kun teli nousee pystyyn, ei niinkään pidon puutteen vuoksi.
    Itse en ole kyllä nähnyt vielä kertaakaan telivetoisen pölliauton nostavan teliä ilmaan, eikä niissä kaikissa teli taida edes nousta?

    ”Kyllä ne kaikki laitteet saa puukuorman kanssa kiinni maastoon. Auttaa kun kattelee ajolinjoja, välttää kosteikkoja ja mäkiä. Pienellä ennakkosuunnittelulla saattaa säästää tuntien turhan irrottelutyön.”

    Tokihan se näin on.

    raivaussahaaja

    Minulla ei ole kokemusta mönkjöistä metsätöissä eikä muutenkaan. Mutta, on vain pistänyt nuo mönkijöiden metsäkärryt kovin heppoisena silmään. Niitä tuntuu olevan monen merkkisiä, kuten kuormaimiakin. Miten nuo kärryt mahtavat kestää pitemmän päälle puunajossa, kun ovat niin heikon näköisiä? Onko täällä kokemuksia? Jos itse hankkisin mönkijää metsäkärryllä, niin kiinnittäisin huomioita tuotteiden laatuun ja järeyteen. Tuossa voisi olla semmonen kärry, jota itsekin voisin harkita, jos tarvitsisi. Eli Kranman T1900 kärry, http://www.kranman.com/atv/griplastare/t1900-e-serie Tuo on Ruåttalainen, mutta löytyykö kotimaisia järeitä kärryjä mönkijöihin?

    raivuri

    Me ollaan täällä kylällä ostettu yhteishankintana tämä yhdistelmä.
    6×6 on ja siihen itse rakenneltu kärry, kun eräältä isännältä metallityöt sujuu…

    On ehdottomasti kannattanut. Tänä talvena ei ole montaa työpäivää ollut käyttämättömänä. Kaikkea järeiden tuulenkaatojen korjaamisesta aikaisten ensiharvennusten energiakuormiin.

    Itsellä on vaihtoehtoina myydä pystyyn tai tehdä hankintana ja ajattaa naapurilla/ ajaa omalla traktori+juontokouralla/ mönkkärillä. Vaihtoehtoja siis riittää. Mönkijä ollut käytössä varsinkin kivisissä paikoissa ja soilla ja tietenkin tuulenkaadoissa.

    Vaikka naapureita ollaan ja hyvissä väleissä niin viitosella ei puu liiku…

    AnttiP

    Moi,
    Kerron omia kokemuksia viim. 5v ajalta kun meillä on ollut 450cc 4×4 yamaha ja tukkikärry ilman kuormainta.

    -tehty noin 70k-m3 energiapuuta5ha nuoren metsän kemera kohteesta. Ei saatu edes anomalla kohdetta kaupaksi, …liian pieni kertymä per ha. Sinne olis jäänyt puut , nyt saatiin kemeratuet päälle, 32eur/m3 yhteensä. Työtä oli mutta so what, golfiako olisi pitänyt läiskiä?

    – ajettu uudelle palstalle 10 000 tainta 700m tieuraa pitkin, jota tuskin traktorikaan olisi päässyt, ed.omistajan hakkuut pilanneet tiet….kantamalla!!??

    – ajettu tuulenkaadot joka vuosi

    – koska metsät sijatsee uudellamallla ja ovet osaltaan koivuvaltaisia ja lähestymässä 1. harvennusta …uusin ”business” on se että jaettiin 500 mainosta lähiseudulle… ”Myydään polttopuurankaa”…70eur/ 2 pino-m3 = kärrilasti….ja kauppa käy, tee-se-itse miehet haluavat näyttää emännilleen että ei näitä sahoja ja klapikoneita turhaan hankittu… Aivan loistavan kannattavaa puuhaa, parikymmentä lastia toimitettu ja samalla tutustuu naapureihinkin. Vaikka pisimmillään ollaan ajettu 5km per sivu…ei haittaa, yleensä alle tuntiin menee lastin teko, ajo ja purku. Paras päivä oli 350 eur taskussa… Harrastuksesta…

    – mönkkäri on paras syy ja keino saada kaupunkilaislapset, poika varsinkin, metsään mukaan…tätä ei voi rahalla mitata..

    Että sellaista… Paras ostos ehdottomasti. Lisäksi sillä on mukava ajella,

    Koskenranta Koskenranta

    AnttiP puhut asiaa. Peukku ylös.

    Ostin tänä syksynä Can-Am 500 traktrorin. Kärry puuttuu vielä. Ihan omaa pikku palstaa, 5.8 ha varten harrastemielessä josta pitäisi kaataa pajut pois ja istuttaa kuusentainta tilalle. Hyvä kun mönkijälle tulee pääsemään mukavasti perille kun tietä ei ole. Tuo polttopuuranka olikin hyvä vinkki.

Esillä 7 vastausta, 51 - 57 (kaikkiaan 57)