Keskustelut Tekniikka Monkija ja hydraulikarri metsatoissa?

Viewing 10 replies - 31 through 40 (of 57 total)
  • Monkija ja hydraulikarri metsatoissa?

    Onko kellaan kokemuksia monkijasta hydraulikarrin kanssa metsatoissa? Talvien ollessa tallaisia saanee ko yhdistelmalla puun pienemmin maavaurioin harvennukselta pois…

    Tilaksessa on big boss 6×6 ja ajatuksena paalle oli hankkia hydraulikarri.

    Tyon tuotto m3 per paiva harvennukselta?
    Vaatiiko 4m puomin vai parjaako 2.7m puomilla?

  • Halko

    Ei siitä mönkkäristä mettähommissa koskaan tuottoisaa saa, laskee sitä ihan miten vaan.
    Tietysti jos ei omalle ajalleen mitään laske ja sitä aikaa on, niin asia on toinen.

    Itselläni on traktorivehkeet, ihan maatalouden puolesta. Ja parireki+mkelkka. Kelkka saa kyllä olla verkkokalastuskulkineena, niin paljon mukavampi on kuljetella puita istuen lämpimässä hytissä.

    Berza

    Tuosta vakuutusasiasta vähän.
    Maa ja metsätalouden piirissä pyörii tuhansia ja tuhansia koneita ja laitteita, joissa nuo 20 metrin turvavälit ei ole ”käytössä”.
    Vakuutusyhtiön tehtävänä ei ole arvioda näittenkään koneitten turvallisuutta. Ei vakuutusyhtiö irtisanodu vaikkapa polttopuunsahaajan jalkaan sahaamisen korvauksista,sillä perusteella, ettei tällä ollut turvahousuja. Eikä myöskään turvaohjamattomalla traktorilla aiheutuneesta vahingosta.
    Jo itse eläminen on oma riskinsä.

    arttuu

    4 sivulle asti päästiin ennne kuin joku mainitsi OMAN TYÖN HINNAN.
    En muista tiedä, mutta minä en ainakaan ole saanut palkkatuloja kotona sohvalla makaamisesta vielä tähän päivään mennessä, joten mieluummin käytön ko. ajan johonkin hyödylliseen ja tuottavaan.

    Sitten aiheeseen. Uskaltaisin väittää että hommassa mitä minä teen eli ensiharvennusta mikä menee kaikki energiaksi teen homman mönkijällä käsipelin nopeammin mitä raktori+hyd.kärry yhdistelmällä (ajomatkat ei pitkiä HUOM!).
    Siinä ajassa mitä puita vetelisin yhteen pinoon kouraa varten nostelen ne jo kyytiin. Ja reittejä kun mönkijällä ei tarvi sen kummemmin miettiä kunhan vaan pujottelee puiden välissä on se huomattavasti nopeampi kuljetukseen kuin raktori. Ainut missä aikaa häviää on lastin purku.

    Yksi huomio lisäksi mikä monesti jää huomioimatta raktori/mönkijä keskusteluissa on se että kaikki metsänomistajat eivät asu ”tilalla” missä on isot suulit raktorien ja tukkikärryjen säilyttämistä varten (kuten minäkään en asu).

    Joka tapauksessa jokainen tietää omalle käytölleen/lompakolleen sopivan & parhaan koneen ja hommaa sen. Siksi minäkin ostin kömpijän.

    Caballista

    **
    Mitenköhän nosturin käyttö onnistuu jos sillä on 20 metrin suojavyöhyke eikä käytössä ole turvaohjaamoa?
    **
    Tuota turvaohjaamoa tarvitaan motoissa sahan ketjuluotien pysäyttämiseen. Kuormatessa ei tarvita turvaohjaamoa edes tukkirekkojen nostureiden kanssa.

    Olen kokeillut muutaman kerran miltä tuollainen oikea Logliftin tukkirekkanosturi tuntuu käyttää. Nosturin nostopuomi tuntuu tulevan syliin, kun nostaa puomin pystyyn ja liikkeet ovat rivakat. Kuitenkin sellaista saa käyttää ihan avoimelta penkiltä tolpan nokassa istuen.

    Tukkirekkojen kanssa käy välillä onnettomuuksia jäisien kuitukokoisten puiden lastauksessa. Ammattilaiskahmarien kyytiin mahtuu reilu nippu kuituja. Silloin keskimmäiset puut ovat pelkästään muiden puiden puristuksessa – välillä puristus ei riitä ja jäiset puut tippuvat nipun keskeltä kuskin päälle.

    Pähkäilijä

    17 §

    Ohjaamovaatimukset

    Päältä ajettavassa kaivurissa, kaivinkoneessa, traktorissa ja metsätyökoneessa tulee olla kuljettajaa säältä suojaava turvaohjaamo.

    Jos 1 momentissa tarkoitettua tai muuta umpinaisella ohjaamolla varustettua työvälinettä ajetaan jäällä, suolla tai muulla vastaavalla upottavalla alustalla, ohjaamossa on oltava hätäpoistumistie eri suuntaan kuin normaali poistumistie.

    Kuormainkäytössä olevan traktorin istuimen tulee olla käännettävissä kuormaimen hallintalaitteiden ja työalueen suuntaan.

    Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta traktoriin, jonka moottoriteho on enintään 30 kilowattia.

    Nosturin ohjaamosta säädetään 23 §:n 1 momentin 3 kohdassa.
    —————-
    näyttä lukevan tuolla

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080403#a403-2008

    arttuu

    eli 500 polles ei tarvitse koppia suojakseen. Isommissa kömpijöissä jo tarvii. Hymiö.

    Caballista

    Kiitoksia linkistä.

    Traktorimönkijöissä tehot taitavat jäädä alle säädetyn 30kW rajan. Loput mönkijöistä eivät ole metsätyökoneita vaan maastoajoneuvoja. Edellä linkitetty lain kohta ei kait koske niitäkään?

    Sivulta: http://www.trafi.fi/tieliikenne/
    katsastukset/ajoneuvoluokat

    ***
    ”Mönkijä”

    Ajoneuvolainsäädäntö ei tunne mönkijä-nimistä ajoneuvolajia. Jos kansanomaiselta nimeltään ”mönkijä” on EY-tyyppihyväksytty johonkin seuraavista ajoneuvoluokista, koskee ajoneuvoa rekisteröintivelvollisuus, kun sitä käytetään yleisessä tieliikenteessä:

    kolmipyöräinen mopo (L2e-luokan ajoneuvo)
    kolmipyörä (L5e)
    kevyt nelipyörä (L6e)
    nelipyörä (L7e).

    Muunlaiset mönkijät ovat maastoajoneuvoja, eikä niitä siten voida rekisteröidä yleiseen tieliikenteeseen.
    ***

    arttuu

    Kuten kirjoitin 500 polle jää alle 30kw kaikki muut menee yli. Esim 850 polles on jo 77 hummaa..

    Berza

    Kovasti on kommentteja tullut tähän ketjuun, muutamaa tapausta vaille kaikki kannustavia.
    Jos tämän keskustelun avasi vaikka 5 vuotta sitten, eipä juurikaan tullut muuta kuin ivailua mönkijää kohtaan.
    Yleensä arvostelijat oli niitä, joilla ei laitteesta itsellään ollut mitään kokemusta.
    Kaiketi mönkijöiden määrän nopea kasvu metsätaloudessakin on muuttanut selvästi tätä asetelmaa ja mönkijäkin hyväksytään nykyisin valtaosin ihan järkeväksi vaihtoehdoksi metsässä työskentelyn apuna .
    .

    Antsa

    Jos pistetään Ot:tä peliin niin joka jantterin nuhvissa,majorissa, 502 valmetissa ym. kääntyy jakkara taakse että pystyy patulla mättämään nenä työsuuntaan.????

    Tuo sääsuoja/turvahäkki on itellä mietinnässä joskin sen toteuttaminen vaatii tosiaankin hieman suunnittelua ettei käytettävyys kärsi.

    Tärkein eli ehdoton turvavaruste on metsurin kypärä ja saappaat.
    Noissa risuhomissa on pari kertaa tullu nasakasti korville kun joku pänninkiin jääny oksa on saanu vauhtia. Ja tarkkana pitää olla ettei pitkää pölliä pyöräytä niin että se tulee päälle. Vaan samat vaarat on tosiaan pölliauton nosturissakin ja kuormat vielä isommat.

    Sen verran vielä että meitsi tekee noita hommia pelkästään muille eli omaa metsää ei ole eikä maatilaakaan…

Viewing 10 replies - 31 through 40 (of 57 total)