Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 105)
  • Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

    Merkitty: 

    Hei

    Olen harkinnut mönkijää metsätöihin lähinnä tavaroiden kuljetukseen mutta myös tuulenkaatojen ajoon yms pienimuotoiseen työhön. Lisäksi mönkijää käytettäisiin lumitöihin ja ehkä hieman huviajoon maastossa. Luulin jo löytäneeni normi Can Am Outlanderistä tai Polaris Sportsmanista soivan pelin, kunnes muutama lehtijuttu herätti mielenkiinnon 6×6 malleihin.

     

    Osaisiko joku kokemuksesta kertoa 4 ja 6 pyöräisyyden eroista. Onko esim maastokelpoisuudessa 6×6 aivan ylivoimainen ja tuoko se ongelmia jossain?

     

  • Tikkula

    Itellä ei ole mönkijää, enkä ole paljoa ajanut. Muistan lukeneeni jostain lehdestä testiä 6pyöräisestä. Siinä kehuttiin 6 ojanylitys kykyä että se on paljon parempi, kuin myös vetokyky. Kannattaa jututtaa jannuja jotka käyneet vasta armeijan. Siellä on ajossa kumpiakin, ja päässeet vertaamaan

    Kalle Kehveli

    Yksi asia on myös paino, kun ajat mönkijän kiinni, se on myös kiinni kunnolla. Vinssille pitää löytyä vahva puu, kanto, tms. sen irroittamiseksi. Kevyempi lähtee paljon helpommin irti.

    Berza

    Aloittaja kysyi millainen mönkijä olisi paras metsäkäyttöön, eikä onko traktori parempi siihen.

    Jokainen  tietää itse tarpeensa ja ostaa hänelle itselleen sopivimman laitteen.

    Minulla on kokemusta vaan nelipyöräisestä, jolla ajelin muutaman syksyn kiinan kärryn kanssa hankintaa.

    Kärry vaihtui lopulta kuormain kärryksi, jolla kolme vuotta kuskasin puuta laaniin. Kutakuinkin 1000 k3 näinä vuosina tuli harrastettua.

    No hakkutavoitteet alkoi olla sen verran suuria, että lopulta traktorivarustuksen hommasin, mutta mönkijä on edelleen käytössä muussa metsätaloudessa.

    Mielestäni nelipyöräisellä tavallinen tallaaja pärjää mainiosti, toinen juttu on, jos todella paljon tavaraa joutuu kuskaamaan. Tällöin lava on varmasti kätevä olemassa. Tosin monenmoista kärryä löytyy mönkijän perään, joilla kuljetus myös onnistuu.

    jees h-valta

    Aika roima on hinnankin ero kun halvimmat neliveto-Linhait kustantaa alle neljä tonnia ja hinta lähes kolminkertaistuu parilla lisäpyörällä. Toki merkkikin on silloin paljon muodikkaampi joka tietty on monelle se kaikkein tärkein juttu.

    Metsuri motokuski

    Minusta enemmänkin kannattaa pohtia sitä minkälaisia eroja eri valmistajien mönkijöissä on. Esim Can Am on nivelien osalta ihan eri luokkaa kuin Polaris. Jos paljon ajaa maastossa niin ehdottomasti kannattaa tutustua eri mönkkäreiden rakenteisiin. Tässäkin on niin että harvoin halpa on paras.

    Sitten on eriasia jos vuodessa tulee ajoa muutama kymmenen kilometriä niin turhaan siihen on kallista mönkijää hommata. Itse olen noissa Lapin reissuila vaelluksilla huomannut että poromiehet pääosin käyttävät Can Amin ja Yamahan mönkijöitä. Uskon että ne eivät valitse tuotetta muun kuin luotettavuuden, ajettavuuden ja varaosahuollon vuoksi.

    Itselläni on Can Amm 650 vm 2006 eli aika iäkäs. Ajettu reilusti yli 3000 km . Siihen on kerran uusittu nokkaketju ja venttiilit säädetty. Samoin virtalukko on kerran uusittu ja pari vinssiä. YHtään niveltä ei ole vaihdettu mutta yhdet kumit kyllä. Meillä vinssit joutuu koville kun sillä pidetään talvisin asuntoalueen tiet aurattuna. Mönkkärissä on 220cm alueaura ja hyvin on homma hoitunut.

    Kalle Kehveli

    Polaris on mönkijöiden kunkku, CanAmi tarvitsee jalkapallokentän kääntyäkseen ja syö tulppia. Polaris rajussa käytössä 14 vuotta, eikä tehty muuta kuin öljyt vaihdettu.

    meetsuri

    No no nyt kyllä kalle kehveli puhuu höpöjä. Polarikselle 14 päivää on jo liikaa kovaa ajoa. Yamaha tai canami saattais kestääki tuon. Nykyään saa jo melko edullisesti vähän ajettuja maastomalleja, etten ainakaan ostais mitään kiinan ihmettä.

    Metsuri motokuski

    Samaa mieltä meetsurin kansa. Eipä tarvii paljon miettiä kun katsoo pollen alustaa niin kertoo jo paljon. Mutta jokainen tekee valinnan ja jos polle riittää niin silloinhan se on hyvä.

    arto arto

    Kyllä ne vanhat pollet kesti. Nykyiset ei sitten. Sama canan  kanssa apsi mallit ongelmia täynnä. Kyllä ne japsimönkijät ovat niitä metsien rymämis mönkäreitä. Vakio kumit pois ja muta/jänkä renkaat tilalle. Ei löydy sellaisia soita joista ei yli mennä. Onnellinen jamahan omistaja (Ei remppa vaan ajua)

    Berza

    Polaris on kaiketi Suomen myydyin merkki, kai se jotain kertonee ?

    Samoin maailmanmitassa taitaa olla ykkönen ?

    Voittanut lähes kaikki testit ja vertailut Suomessa ja muuallakin.

    Jos pelkkää kestävyyttä ja vähävikaisuutta arvostaa, kyllä se taitaa Hondaan kääntyä.

    Mielestäni länsimerkit/japanilaiset ovat kaikki lujaa tekoa ja kaikilla näillä merkeillä on kannattajansa, kuten myös moittijansa.

    Kiinan vehkeilläkin ajaa, kun on vaan varautunut suojakumeja vaihtamaan ja sietämään pieniä korjauksia.

    CF moto  on näistä varmatoimisin, myydyin mönkijämerkki Euroopassa, ainakin näin mainostavat.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 105)