Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 105)
  • Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

    Merkitty: 

    Hei

    Olen harkinnut mönkijää metsätöihin lähinnä tavaroiden kuljetukseen mutta myös tuulenkaatojen ajoon yms pienimuotoiseen työhön. Lisäksi mönkijää käytettäisiin lumitöihin ja ehkä hieman huviajoon maastossa. Luulin jo löytäneeni normi Can Am Outlanderistä tai Polaris Sportsmanista soivan pelin, kunnes muutama lehtijuttu herätti mielenkiinnon 6×6 malleihin.

     

    Osaisiko joku kokemuksesta kertoa 4 ja 6 pyöräisyyden eroista. Onko esim maastokelpoisuudessa 6×6 aivan ylivoimainen ja tuoko se ongelmia jossain?

     

  • Ola_Pallonivel

    Sitten aloittajalle tiedoksi, että mitä enemmän kuutioita koneessa, sitä enemmän ongelmia lämpöjen kanssa. Varsinkin noissa Polle ja Canami koneissa.

    Ei kannata ostaa isointa konetta, vaikka lompakko antaisi siihen myöten.

    Hinta sanelee aika paljon myyntiä eikä eniten myyty ole välttämättä paras.

     

    Jätkä

    En tiedä. Minulla on ollut jo yli kymmenen vuotta Polariksen diesel-mönkijä, joka varmasti olisi tänä aikana rekisteröity traktorimönkijäksi. Sillä on sinällään ajettu aika paljon ja ajettu metsässä, että metsäteillä / poluilla. Nuorisokin on sillä painellut, vaikka se kulkeekin Hyde-pumpun kanssa vain noin 60 km/h. Jos pumpun irroittaa, niin varmaan yli seitsemänkympin nousisi vauhti.

    Hydrayliikan kanssa voi puskulevyä nostella ja laskeskella ja käännellä vinoutta. ketjut kaikkiin pyöriin on, mutta viime talvena en niitä laittanut. Jos pitää talvella mennä hangille, menen traktorilla ja perälevy takaperin litistämässä lunta, seuraavana päivänä on kuin tietä ajaisi.

    Minulla on suojat kaikkien arkojen paikkojen edessä, eikä kannokossa ole muuta mennyt kuin rengas, kun nuoret kaahailivat raivaistyömaalla ja meni kolmekymmentäsenttiä korkea kanto kumista läpi. Tiedän sen siitä, kun kanto oli renkaan sisällä.

    En ole edes haaveillut mönkijän kärryyn hydr. kuormainta. kun kasaa pöllit suoraan metsäkärryyn, ei kuormainta tarvitse ja kun purkaa pöllit klapikoneen kuljettimelle, ei tarvitse siinäkään.

    Pavekka

    Haa. Mönkijä keskustelu. Monta vuotta tehnyt mieli hankkia kun ei ole koskaan ollut.  Missä tuo on hyvä?  Yksittäiset tuulikaadot ja kamat olen kuljettanut sarvitraktorilla.  Isommat pikkutraktorilla ja isommalla traktorilla.  Onko mönkkärillä joku luonteva kolo sarvijaakon ja traktorina välissä?

    arto arto

    Meillä traktori malli….Käyttö hupi. Metsäajelut. Marjaretket. talvella aurausta heittävällä lumiauralla. tr edut voi ajella tiellä edulliset vakuutukset. Kaiken lisäksi pääsee metsään ja sellaisiin paikkoihin jonne ei autolla pääse. talveksi telat ei hanki haittaa.

    Metät kunnossa!

    Ei ole kokemusta 6-pyöräisestä, mutta ainoa neuvo minkä voin hyvällä omalla tunnolla antaan on se, että jos metsätyötä on tarkoitus tehdä on 30-tuuman kumit (jos sopii ko. laitteeseen, minulla on 650 cm3 Arctic Cat) erittäin hyvät ja maavaraa on tuossa laitteessa em. kumeilla 41 cm. Vaikka on mutarenkaat ei ole tarvinnut kuuden vuoden käytön aikana yhtään vaihtaa tai korjata.

    Tolopainen

    Paljonko sitä metsätyötä on tullut mönkijällä tehtyä. Minulla mönkijä on ollut seitsemän vuotta ja kilometrejä on tullut hiukan yli 300km, eli ei paljon mitään. Eihän se mikään metsäkone ole, se on tarkoitettu ajamiseen raivattuja reittejä pitkin ja joutavaan möyrimiseen. Meysätyöhön on  erilaiset koneet, jotka tehdään teräksestä, turha sinne on muovilelujen kanssa lähteä. Moottorisahan ja polttoaineet sillä voi videä tieuraa pitkin palstalle, kärryä on turha laittaa perään. Mönkijällä ei tietenkään toisen maalla saa ajella ilman maanomistajan lupaa.

    Berza

    Tulkoon Tolopaiselle vielä mainituksi, että noin 1000 kiintoa aikoinaan mönkijällä muutaman vuoden aikana ajelin. Tänä syksynä vielä nuorempi väki Kiinan kärryn kanssa sillä pikku hankinnan ajaa.

    Jätkä

    Mönkijä ei ole mikään metsäkone. artolla oikea asenne: hupikone. Mutta: mielestäni olen sillä välttynyt kasauksessa aika paljolta kanniskelulta ja vetelyltä. Ajourat ole avannut, mutta urien väleissä olen kaadellut vain letkoihin, joiden viereen on kömpijällä päässyt helposti ja nostellut siitä heti pyörien vierestä kyytiin, siis yksi ote japölli kyydissö. kone käydä jytkyttää ja se on helppo siirtää 4 -5 metriä kerrallaan.

    Kun pikku-Tilhillä on tankillisen sipaissut, siitä tulee jo hyvä kuorman alku kömpijälle. Jos on hankalampi maasto, niin Taavetilla ketjut pyörissä pitää silloin ajella. Kärry on sama telikärry molemmissa.

    Tolopainen

    Se on oikein että saa nuorison töihin, ei ne meidän pojat ajelis.

    Tolopainen

    Mitäs järkeä tuossa Jätkän tohussa on. Vaikuttaa ihan amatöörin hommilta, me ammattilaiset emme koskaan koske käsin puihin, kun sitä varten on kuormaaja. Mönkijän kuormat pitäisi purjaa käsin pinoihin, sehän on aika työlästä kun kuitu nykyisin on viisimetristä, ei lyhempää viitsi tehdä. Niistä saa traktoriin kunnon kuorman eikä katkomisessa kulu turhaa aikaa.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 105)