Keskustelut Metsänhoito Moton leimaamat puut

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 63)
  • Moton leimaamat puut

    Merkitty: 

    Aina yksittäisiä vahinkoja sattuu kun tehdään, se on selvä.

    Kävin katsomassa naapurin palstalle tehtyä ensiharvennusta, ehkä 15 aarin alalla oli lähemmäs kymmenkunta pilkkaa mäntyjen kyljissä, eikä alaa oltu jätetty edes tiheäksi. Eikä mitään naarmuja vaan kauas loistavia valkoisia n. 10×5 cm leimoja. En ole ennen nähnyt vastaavia märstejä, enkä toki soisi näkevänikään.

    Kohde oli esimerkillisesti ensiraivattu, eli näkyvyys piti olla hyvä. Koneen tyypistä en tiedä, olis skorppari vai joku muu…

    Montako silmin nähtävää leimausta mielestäsi voi leimikossa olla, esim. yksi kymmentä jätettävää puuta kohti, 1/30 tai 2 kpl/ha, montako?

  • Rane2

    Ensinnäkin nämä konkurssiin menneet valmistajat eivät ole tehneet haamu-urakokoluokan harvestereita.Sampon pienempi malli on ainoa joka siihen sopii kokonsa ja painonsa puolesta.

    Kaikki Sampourakoitsijat eivät käytä haamu-uria vaan puikkaavat keulan ajouralta määrävälein.Tähänkin tyyliin Sampo käy hyvin.Osaavalle kuskille hyvä ja taloudellinen peli.Ei sovi kaikille.Jos niitä pilkkoja alkaa löytyä niin vikaa pitää etsiä kuskin asenteesta.

    Ja se värimerkkaus menee pitkäpuomisellakin ”väärinpäin” kun kauempana olevat puut puidaan puomin alle.

    Tolopainen

    Se että enskaa kannattaa yleensä koneella hakata johtuu 20m uraväleistä ja leveistä baanoista, joiden avulla hakkuukertymää saadaan kasvatettua 50%.Moottorisahalla ensiharvennuksen puumäärä jää huomattavasti pienemmäksi ja kun puut ajetaan 2,10m leveällä traktorilla 3m leveä tieura riittää ja niiden väli 30m, joka oli vanha hakkuuohje.

    mehtäukko

    Keskusteluissa on turhaa meuhkata arvuutuksilla että ONKO joku motokuski oivaltava vai ei tekemään pikkumotolla ajo-urat jo 2-harvennusta ja yleiskonetta silmällä pitäen!? Se pitäisi iskostaa nuppeihin kuljettajakoulutuksessa.

    Jos hän tekisi siten, että ajo-uran reunaan jääviä puita jättää siten epäsäännöllisesti, että seuraavassa harvennuksessa reunimmaisia napsien urasta tulee se 4-4,5 m:n levyinen, asia olisi mallillaan. Toisin hoskaten se on hyvin usein 5 jopa 7 metriin leveä.

    Tai ymmärtää tehdä sitten kerralla yleiskoneen ajo-uran.

    Ja jos/kun leimikosta otetaan parrua ja ylispuutukkeja, kyllä näistä haamulta tehtäessä värimerkkaus jää nurjalle puolelle,-oli miten oli. Samoin kaikki havut ja latvukset, jotka olisivat tarpeen ajo-uran juurenniskoille.

    wanhajätkä

    Tässä keskustelussa korostamme eri asioita. Ei sen kummempaa. Otsikossa puhutaan leimoista ja niitä jämerällä motolla tulee vähemmän. Minä korostan ajokoneen vaurioita ajouralla. Haamu-ura ei niitä pelasta. Päin vastoin. Samalta ajouralta ajetaan kaksinkertainen määrä puuta ja kun havutusta ei saada tarpeeksi niin toinen ja kolmas ajokerta painaa maanpinnan varsin tehokkaasti. Täällä meilläpäin se riski on kyllä pieni. koska routa-aikaa riittää ja juurikäävästä ei ole vaaraa mutta silti…

    Jätkä

    Jompi-kumpi ei nyt ymmärrä tuota luuloa, että samalle uralle tehtäisiin kaksinkertainen määrä puuta samoilla perusteilla. Kun pitäydytään 20 metrin ajouraväleissä, niin sehän ei ole mahdollista, ellei hakata aukoksi.

    Lisäksi nykyisin kasvatushakkuussa ajourat suunnitellaan sellaisiksi, että niitä pitkin ajokone kulkee vain 1 – 2 kertaa.

    En oikein ymmärrä väitettä, että urat rasittuvat enemmän, kun hakataan haamu-urilla.

    Metsuri motokuski

    Onhan se niin että isolla koneella on omat hyvät puolet ja pikkukoneella omat hyvät puolet. Olen aika paljon tehnyt Sampon jäljiltä kakkosharvennuksia ja nehän on helppoja tehdä. Käytännössä ajouravälit ovat melko tiukat ja pääosin harvennuksen teko on helppoa ja nopeaa. Sampoa mainostetaan paljon haamu-ura koneena ja pienillä ajouralevyksillä ja sitähän se on. Mutta kun tullaan sitten toiseen harvennukseen niin ajouria levennetään ja uravälit ovat isommalle koneelle turhankin tiheässä. Sampon käyntännön työskenetelyleveys on ihan muuta kuin tuoteselosteessa annettu puomi pituus. Itse olen huomioinut että käytäntö on maksimissaan 6 -8 m puolelleen. Jos maasto on haasteellisempi niin ollaan tuolla alarajalla. Isolla koneella päästään käytännössä noin 18 m  luokaan vaikka puomin pituus onkin yli 10 m. Loput pituudet hukkuvat koneen leveyteen. Isomman koneen hyviä puolia ensiharvennuksessa on ilman muuta että osa puista voi tuoda pystyssä ajouran väliin. Itse käytän kysesitä menetelmää paljon.

    Sillä ei ole paljon merkitystä jäävätkö pöllinpään leimat ”metsään päin” sillä nehän kuitenkin puidaan erikseen omiin kasoihin. Tämän vuoksi ajouran reunasta tulee aina hiukan harvempi kun poisotettaville puille pitää olla varastotilaa. Mitä useampi tavaralaji tehdään sen enemmän varastotilaa ajouran varteen tarvitaan. Kokeneet ajokonekuskit osaavat jo kasoista hahmottaa eri tavaralajit ilman leimaustakin. Tässä vastaus jätkälle joka aiemmin asiaa kyseli.

    Jätkä

    Tuo 6 – 8 metriä puolelleen riittää varsin hyvin, koska laskelmieni mukaan haamu-uran ja ajouran väliksi tavoitellaan kymmentä metriä.

    Miksi ajouran vierukset pitää varata puutavaralle, ajokoneissahan on puomissa mittaa aivan varmasti ainakin 7 – 8 metriä, vaikka ajettaisiin silakkapuntarilla.

    Minun teoriani mukaan Haamu-urakoneella pitäisi ensin hakata ajourat ja niiden vierukset kahdenkymmenen metrin välein (keskeltä keskelle mitattuna). Sitten urien väliltä haamu-uralta loput. On kumma, jos syntyy ongelmia, vaikka hakkuukone on kin kapeahko. Sillä moraalilla moottorisahamies ei voi tehdä kunnollisia ajouria, koska mahtuu puolen metrin puuvälistä suht helposti.

    Oikean kokoinen kone metsään, niin jälkikin kestää arvostelun. Olen käynyt eräässä säätiön metsässä, joka piti harventaa juuri silloin, eli sulan maan aikaan. Vaatimus oli, että kalusto täytyy olla Farmi-track, sekä hakkuu – että ajokone.

    Väljennyshakkuuna poistettiin 2:n – jopa 3:n tukin puita. No Harmitrack ei pystynyt niitä operoimaan muualta kuin ihan tyveltä. Sittenkin piti puun kaaduttua ajaa kouraa eteenpäin.

    Ajo samanlaisella koneella ja pystypuut olivat kaikki kuusia. Metsä oli kuin äestetty ja kuorettomat juuret loistivat sammalten joukossa.

    Metsä oli raiskattu ja avohakattiin parin vuoden kuluttua.

    Puuki

    Jos ensiharvennus on hyvin tehty ja onnistunut ilman isompia puustovaurioita, niin useimmiten 2.harvennuksen ajourat voi ihan hyvin tehdä eri paikkaan kuin missä edelliset on.

    Sampo on  paljon parempi eh:lle kuin avohakkuille suunniteltu iso kone. Riippuu tietysti leimikostakin mikä minnekin sopii paremmin. Joillakin alueilla on paljon ensiharvennusikäistä ja -kokoista puustoa ja muutamalle pienemmällekin koneketjulle  riittää varmasti töitä.

    Harverimies olisi metsän kannalta  paras vaihtoehto eh:lla, mutta niitä ei kovin paljon ole liikenteessä.

     

    Jätkä

    Harverihenkilö ei pysty saamaan konettaan maksuun, jos aikoo syödäkin edes pari kertaa päivässä.Harverin kanssa tapahtuu juuri se wanhan pelkäämä keskittyminen havoille ajourille. Enskassa helpostikin Harverilla kerätään puut 60 metrin ajouravälein, jolloin tavaraa on kaksi – jopa kolme kertaa enemmän kuin normaalisti. Ajoura joutuu sen verran kovemmalle rasituksella!

    Harverin idea on ihan hyvä, mutta… enää ei taida olla kovin montaa alkuperäisessä käytössä.

    Tolopainen

    Harverilla ajetaan puut pois harvennettavalta alueelta kovemmalle pohjalle tai metsätien viereen ilman ajouria monissa paikoissa ja vasta kakkosharvennuksessa avataan ajourat, kun voidaan korjata niillä kasvavat puut tukkina. Isolla koneella tehtynä ajourat hakataan kuituna enskassa, eikä ne sen jälkeen tuota puuta koko kiertoaikana. Metsänomistajille myydään huonoa diiliä, kun sopivia koneita ei ole.

    Oli esimerkkivideossa harveri ollut jo yhdeksän vuotta omistajalla ja ajossa toinen kone, ei ollut nälkään kuollut. Yhtiöt haluavat ostaa hakkuuoikeuksia ja tehdä korjuun mielensä mukaan, ei tuollaista konetta hyväksytä yhtiön rengiksi. Se on suljettu puunkorjuun ulkopuolelle. Puut pitää myydä hankintana, jotka tuolla on korjattu, ei pääse lihapatojen ääreen tuolla urakoiva.

    Harveri on ensiharvennuksessa lähes yhtä tehokas kuin motokin ja jälki huomattavasti parempi ja metsä jää paljon tuottavampaan kuntoon kuin isomman koneen jäljiltä.

     

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 63)