Keskustelut Metsänhoito Moton leimaamat puut

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 63)
  • Moton leimaamat puut

    Merkitty: 

    Aina yksittäisiä vahinkoja sattuu kun tehdään, se on selvä.

    Kävin katsomassa naapurin palstalle tehtyä ensiharvennusta, ehkä 15 aarin alalla oli lähemmäs kymmenkunta pilkkaa mäntyjen kyljissä, eikä alaa oltu jätetty edes tiheäksi. Eikä mitään naarmuja vaan kauas loistavia valkoisia n. 10×5 cm leimoja. En ole ennen nähnyt vastaavia märstejä, enkä toki soisi näkevänikään.

    Kohde oli esimerkillisesti ensiraivattu, eli näkyvyys piti olla hyvä. Koneen tyypistä en tiedä, olis skorppari vai joku muu…

    Montako silmin nähtävää leimausta mielestäsi voi leimikossa olla, esim. yksi kymmentä jätettävää puuta kohti, 1/30 tai 2 kpl/ha, montako?

  • Planter Planter

    On ollut Sampoa ja Ponssea ym tekemässä ensiharvennusta. Kaikki näyttää kuitenkin riippuvan siitä hemmosta, joka istuu kopissa, jos on motivaatio paikallaan, tuntee koneensa ominaisuudet ja rajoitukset, on jälki hyvää.

    Jätkä

    Kyllä avainasemassa on kuljettaja. Kasvatushakkuissa on ”nähtävä tulevaisuus” tehtäessä valintoja. puut ovat usein jonkinlaisissa ryhmissä ja aloitettaessa ryhmän harvennus usein jo ensimmäinen puu vaikuttaa kaikkiin muihin puihin.

    Ajourasta puhuttaessa en oikein ymmärrä, miksi yritetään väkisin liian kapeaa uraa tehdä, kun palstalla puiden väli on usein n. 3,5 metriä., niin neljä metriä uraan ei ole kovin paljoa enemmän, varsinkin, jos tieuran reunaan jätetään harkitusti puurivi.

    Aina pitäisi kuitenkin muistaa, että normaalimetsässä ei ole yhtäkään niin arvokasta puuta, että sen takia pitää tehdä uraan mutka.

    Parhaan puun vieressä on yleensä toiseksi paras, joka tilaa saatuaan on äkkiä korvannut poistetun.

    Tolopainen

    Kun poistat uran vierestä puun uran leveys onkin sitten seitsemän metriä kuten se käytännössä  usein on tai kymmenen.  Alle nelimetristä uran leveyttä ei metsäkoneiden hakkuun jäljiltä löydy. Keskimääräinen tiheys voi olla 1100. Mutta jakautuma on mitä sattuu.

    Jätkä

    Juurikin tuosta Tollon mainitsemasta syystä uran reunat pitää tehdä huolella. Ne täytyy olla niin, että ensin aina varmistetaan ne puut, jotka otetaan varmasti uralta pois ja ura riittävän leveä, mutta ei liian leveä.

    Konekuskit tekevät usein uranvierustan liian harvaksi, taikka eivät osaa valita siihen jääviä puita. Siksi heille olisi terveellistä hakata nuorta metsää moottorisahan kanssa muutama aika, ehkä viitisen vuotta, että tulisi puiden valintaan ja jäävän metsän hahmottamiseen ihan rutiini.

    Väitän, että kuski, joka tekee oikean tyyppiset valinnat, yleensä tekee myös määrää.

    mehtäukko

    Tuosta kuskin ”terveellisyydestä”  ei voi olla kahta mieltä. Yleisesti ottaen  jos moton kuljettajaksi raivaisi monipuolisesti,sahaisi manutöinä,ajaisi tekeleitään riittävät määrät.

    Sitten vasta motolle.Sitä määttiijä arvostaisi uusia asioita.

    rööri roope

    Kunnon konekuskit kouliintuu kun tekevät manuaalisesti pari vuotta valitsemansa alan töitä.esim motokuski manuhakkuita,kaivurikuski manuistutusta ja niin edelleen.

    Yleensä konekuskit on aika nyhvöjä kun eivät kaiken lisäksi oo saanu alaansa työopetusta kyseisille koneille.

    rööri roope

    Näinhän se on Rane.Ei se harvesterin puikoissa olo oo helppoa varsinkaan konekuskeilla jotka eivät ole saaneet kunnon opetusta eikä opastusta.Se on monasti että nuori kaveri tuodaan  eka kerran koneen kanssa palstan renaan ja siitä vaan ala hommiin.

     

    Rane2

    No joo,tuo kouliintuminen toimisi myös toisin päin.Jos palstan kommentoijat tekisivät muutaman vuoden itse harvesterinkuljettajan töitä niin varmasti kommentoinnissakin olisi enemmän järkeä.

    wanhajätkä

    En tosiaan ymmärrä haamu-uran ideaa jos varsinainen uraväli on 20m. No eipä sillon puuta tuu enemmän ajouralle…mutta uria tuplamäärä. ei se haamuurakaan sinne ihan haamuna tule vaan vaatii se pienikin kone haamu-uralta jonkinmoisen uran…ja polkee juuristoa. Miksi pitäs….sitä en ymmärrä.

    En tietenkään tarkoita mitään isoa varsinaista aukkokonetta vaan keskikokoista esim 1270 timperiä 746 hakkuupäällä.

    mehtäukko

    Haamu-ura on haahuilua juuri noilla Wanhanjätkän mainitsemilla teeseillä ja hyvin usein muutenkin. Kun maasto on monipolvista ja -mutkaista, pistot paikkaan jossa se on asiallinen hoitaa monen nikaran työskentely-alan. Niissäkin moton puinti sivuilleen ajokoneen ulottuville säästää kuorman kanssa poukkoilun ja monet kolhutkin.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 63)