Etusivu Keskustelut Metsänhoito Onko Huski 555FXT hintansa väärti

Tämä aihe sisältää 116 vastausta, 21 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Alexi 2 kuukautta sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 113)
  • Onko Huski 555FXT hintansa väärti

    Olisi tuollaista alustanraivausta6 – 7 hehtaria,jossa suuri osa poistettavasta puusta lähes kuitukokosta.Maahankaato.Tarvitaan 225 terä..Nykyinset sahat Stihl 480 ja ikivanha Jonsered 45

    Tutut suosittaa stihl 490 hankintaa,kestää,ei murheita.Huski kuitenkin 150e halvempi.Muttakuinka Huski mahtais kestää.Olen kyllä joistain murheita tuolla moottorisapuolella kuullut Huskista.Kokeilin tuota 555 ja oli ärhäkkä kiihtymään

  • arto

    Nyky markkinoiden kestävin saha.

    Jätkä

    Tuollaisen alueen takia ei kannata uutta sahaa enää hankkia. Tilhin 480 – jos se on kunnossa, riittää kyllä mainiosti tuohon parin viikon savottaan.

    On olemassa kaksi eri kuppikuntaa tuon terän koon suhteen. Totuus on se, että 225 millisen terän vapaana oleva terän säde on n. 12 millimetriä isompi kuin 200 millisessä terässä.

    Kuitenkin isommassa puussa pienempi terä leikkaa isomman vääntönsä ansiosta isoa puuta ”paremmin” kuin 225 – terä. Kannattaisi ajatella myös sitä, että puu ohenee kannon korkeutta nostettaessa. (pidemmät kannot)

    Jos poistettava puusto on ”lähellä kuitukokoa”, niin tyvellä ei onnistukaan aina katkaisu yhdeltä puolelta.

    Myös Tilhin 480 – malliin voi asentaa 225 – terän, kun vaihtaa myös sektorisuojan.

    Monet Tilhi-sahurit ovat pettyneet todella hyvin kiihtyvään Huskuun, kun tyhmyyttään päästävät kierrokset laskemaan puiden välillä alas ja kiihdytettäessä kytkin sutii ja kuluu väärinkäytön takia liian nopeasti loppuun = kallis remontti.

    480 edellyttää huolellista säätöä ja korkeiden tehokierrosten käyttöä, jolloin sekin on mukava saha sahata.

    tamperelainen tamperelainen

    Minulla on juuri tuo Tilhi 480 ja ostin syksyllä kaveriksi Huski 555FXT.Pähkäilyä oli Stiilin suuntaan.Hermostuin saksalaisen voimattomuuteen,kierroksia pitää maanitella.Käyntiin saa kiskoa

    Jos isoa puuta pitää kaataa niin 555 on hyvä,sekannattaa ostaa ehdottomasti lämpökahvoilla ja siihen tulee automaattisesti muukin talvivarustus.Iso tankki plussaaPaino sitten kyllä lisääntyy n 1.5kg versus 480

    Ålä osta sitä 545,vaikka se paperilla näyttää ok-sahalta.Ei kulma kestä(225mm) ilmeisesti isojen puiden kaadossa,kestää kyllä 200mm-terällä

    Pitää olla hyvä 225mm ja 200mm saha,niitä sitten käytetään kohteen mukaan

    tamperelainen tamperelainen

    Jos 480Tilhiin asentaa 225 terän,niin juuri sen huonot ominaisuudet korostuu .

    Jätkä

    Kun terä on kunnossa (teroitus ja haritus) ja on säätänyt 480:n koville kierroksille, eikä anna kierrosten laskea alle kymppitonnin, sillä on ihan hyvä sahata 225 – terälläkin.

    Nimimerkki: On tullut kokeiltua erilaisia ”ammattisahoja”.

    Pete

    Samat kokemukset Tilhin 480:stä jo 12 vuoden ajalta. Ei mitenkään erityisen ärhäkkä saha. 225mm terä ollut kiinni suurimman osan ajasta ja sähäkkyydestä ei voi puhua. Sahaa säilytän aitassa ja käyntiin se lähtee aina sujuvasti. Luotettava saha. Pienkonebensaa olen käyttänyt lähes pelkästään (1,99euroa/litra sis alv) Yhtä työmaata varten ei kuitenkaan kannata uutta sahaa hankkia.

    Vois ennakoida, että kohta 555 FXT saa kohta autotune moottorin kun 545:seen se juuri vaihtui. Odottaisin itse sitä. Enkä pelkäisi lastentauteja. Nyky Husqvarnan suhtautuminen jälkimarkkinointiin vaikuttaa hyvinkin asialliselta. Jos alkusarjan sahassa on jotain paranneltavaa, niin laittavat kyllä kuntoon.

    Jätkä

    Tihillä on yksi sahamalli, joka on ärhäkkä ja se ei ole raivuri.

    Tilhin raivurilla ja HVA:n ammattiraivurilla pitää sahata aivan eri tyylillä. Tilhistä voisi sanoa, että se on laiska. Mutta se kyllä pitää hyvin kierrokset, kunhan pumppaa kaasua, HVA kiihtyy niin raakasti, että tyhjäkäynniltä pitää ”varovasti kiihdyttää”, että terä ehtii mukaan, eli siinä on myös se kaasun lirputtaminen silloin, kun terä ei leikkaa, eli pidetään molemmissa kierrokset ”aina” yli 10 000 varvissa, kun kone on käynnissä. ja silloin kun terä syötetään puuhun, siellä pitää olla lähemmäs 15 000 varvia.

    Jos pakoputki on karstoittunut, on vika käyttäjässä!

    tamperelainen tamperelainen

    Pete:Onko tuo Autotune sellainen parannus,että kannattaa odotella?Ostin 3v sitten Stihl 241 Mtronic ja kolme kertaa se on jo ollut säädettävänä käyntihäiriöiden takia.Enempi kaipaisin karalukkoa ja kestovoideltua kulmaa.

    Nykyisessä Huski 555;ssä on samaa rähinää kuin sain kokea Huski 154;n kahvoissa.Oli klassikkosaha

    Puolipuristin pitää olla aina hyvässä sahassa,säästää vetopyörää ja narua,toimiiko nämä jousihärpäkkeet pidemmän päälle?

    Pete

    En tietenkään osaa sanoa. Onhan sahamaailmassa käynyt vissiin useinkin niin, että uusi malli on heikompi esitys kuin vanha. Ihan loputtomasti näin ei ole kuitenkaan jatkunut. Täytyy varmaan odotella ja kokeilla itse ennen ostopäätöstä. Metsälehti varmaan testaa näitä heti kun tulee tarjolle. 545 autotunesta voi varmaan ainakin jotain johtopäätöksiä tehdä 555 suhteenkin. Halkojen teossa on käytässä 560 autotune ja on aivan uskomaton saha, siitä ainakin vain hyviä kokemuksia. Kampikammio tosin halkesi kun oli alkusarjan saha, mutta se vaihdettiin vahvistettuun ilman mutinoita.

    tamperelainen tamperelainen

    Hivenen aiheen vierestä.Nuo metsäalan lehtien raivaus-ja moottorisahatestit melko keposia sutaisuja,joista paistaa pinnallisuus.Enempi uskon tämän palstan vakio”kolumnistien” mielipiteisiin.Esim Peten mielipide H560autotunesta.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 113)