Keskustelut Metsänhoito Optimismia metsäalalle

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 184)
  • Optimismia metsäalalle

    Merkitty: 

    Tälläkin palstalla valitellaan monesti varsin pienistä ongelmista.  Ajatelkaa kuitenkin tulevaisuutta.  Puupohjaisilla tuotteilla tulee olemaan jatkossa entixstä enemmän kysyntää.

    Kilpailijamailla on ongelmia.  Keski-Euroopan kuusikot tuhoaa kirjanpainaja.  Kanadan ja Vanäjän metsiä palaa jatkuvasti joka vuosi valtavia pinta-aloja.  Eikä niiden uudistamisista huolehdita.  Ruotsin metsien hakkuut ovat jo kestävyyden äärirajoilla.  Siellä on massiiviset hirvituhot.  Kanadassa ja Venäjällä on ongelmina puuttuva tieverkosto.  Ruotsissakin se on harvempi kuin Suomessa, mikä haittaa myös metsäpalojen sammuttamista.

    Suomessa on maailman tihein metsätieverkosto.  Meillä on tehokkaita tuotantolaitoksia ympäri maata, joten kuljetuskustannukset ovat kohtuulliset.  Metsänhoitotyöt ovat tehokkaita, koska metsureiden ei tarvitse kulkea jalan pitkiä matkoja.  Jos millään niin Suomen metsätaloudella on loistavat mahdollisuudet tulevaisuudessa.

    Meidän pitää hyödyntää tätä etsikkoaikaamme.  Hoitaa metsiämme niin, että ne kasvavat entistä paremmin.  Lopetettava turhanpäiväinen pihistely hoitotöissä.  Panostettava entistä parempaan kasvuun.  Tämähän onnistuu vain jaksollisella kasvatuksella.   Siis jaettava oikeaa tietoa metsänomistajille.  Meidän jokaisen pitää huomata, että olemme vastuussa tuleville sukupolville siitä mitä teimme tai jätimme tekemättä.   Pyrittävä luomaan positiivista ilmapiiriä metsiimme.

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Lappiin olisi tulijoita ja miksei myös muihin luontomme helmiin kuten lounaissaaristoon sekä Järvi-Suomeen. Ehkä meidän pitäisi panostaa eurooppalaisiin maihin joista kävijät tulisivat junalla, laivalla tai omalla autolla.

    mehtäukko

    Mitä se luontomatkailu oikein elinkeinollisesti antaa? Ei yhtään mitään. Joku harhailija jostain jonnekin…!

    Kyllä käveleksijän akkunuppi täyttyy hallusinaatioista ja vain luonnossa olosta. Rahaksi niitä ei voi muuttaa saati elinkeinoksi kuini hyvin harvat.

    Visakallo Visakallo

    Lappiin olisi tulijoita, mutta tietyt tahot vastustavat jo matkailurakentamistakin sinne!

    Visakallo Visakallo

    Jos lentoliikenne joutuu nyt pysyvämmin vastatuuleen, ulkomaisten turistien tulo Suomeen vaikeutuu ja vähenee. Helsinki-Tallinna junatunneli olisi siten meille välttämätön. Se helpottaisi myös tavarakuljetuksia.

    Tolopainen

    Visakallo haluaisi Baltian rikolliset Suomeen. Laivaliikenne on halvin liikennöintitapa Suomesta Eurooppaan.

    Haba Haba

    Hyvä on virvokkeiden kulutus jos sitä täytyy junalasteittain hakea. Selittää myös juttujen tuuliviirimäiset ominaisuudet.

    Visakallo Visakallo

    Mitäs tuuliviirimäisyyttä Haba on jutuissa havainnut? Haba ei muuten ehtinyt viimeksi vastata, hankkiiko hän virvokkeensa julkisen puolen, vaiko yksityisen puolen rahoilla?

    Timppa

    Jos alkaisin järjestää luontomatkoja, niin rehellisenä ammatinharjoittajana kertoisin kesäaikaisista riskeistä:

    -ulkoa tullessa pitää riisuuntua alasti ja tehdä punkkisyyni

    -punkin purema saattaa kuitenkin jäädä huomaamatta ja kotimaassa iskeä aivokuume tai borrelioosi.  Siis taudit, joita paikalliset lääkärit eivät tunnista eivätkä tiedä hoitoa.

    -mustikanvarvustosta saattaa saada myyräkuumeen

    -hyttysen pistosta taas jänisruton

    -loppukesällä ja syksyllä riesana ovat hirvikärpäset

    Saisinkohan asiakkaita?

     

    Gla Gla

    Luontomatkailussa on kyllä potentiaalia, sen kertoo kansallispuistoissa kävijöiden määrän kasvu. Ja se, että suomalaiset lomailee Suomessa, eikä lennä ulkomaille, on vain hyvä asia. Paikkaa melkoisesti ulkomaisten turistien vähentymistä. Mennään vaikka vain pari vuosikymmentä taaksepäin, ei silloin ihmiset lennelleet nykyiseen malliin (ennen koronaa) ympäri maailmaa. Ei, ulkomaan matkailu on räjähtänyt täysin kestämättömälle tasolle. Tee siinä hiilinielua, kun muiden pitää päästä vuosittain lentokoneella Italiaan juomaan viiniä selittäen itselleen, miten vähän lentoliikenne oikeastaan suuriin päästöjen aiheuttajiin verrattuna kuormittaa.

    Jossain vaiheessa tulee kyllä mietittyä luontomatkailuakin, kun turisteille luonto on niin vaikea, että polut pitää sepelöidä. Toisaalta väkijoukkojen määrän takia sepelöinti on monesti perusteltua, muuten luonnonsuojelualue(!) kuluisi liikaa. Ja kun nyt koronan aikana suomalaiset ovat kansoittaneet luontokohteita yhä enemmän, mukaan mahtuu myös luonnosta vieraantunutta porukkaa, jolle perusasiat, kuten jätehuolto, avotulenteko ja käyttäytyminen yleensäkin luonnossa, on hukassa. Lieveilmiöitä esiintyy yleisesti.

    Muuten kyllä nykyinen kehitys menee reilusti terveempään suuntaan kuin ennen koronaa. Suuri hotelli erämaan laidalla ja lentoliikenne ei oikein istu minun näkemykseeni luontomatkailusta. Kuten ei sekään, että eräänkin kansallispuiston nettisivuilla kerrottiin, miten puistoon pääsee autolla. Maastopyöräilykohteena itseään markkinoiva puisto ei maininnut sitä, että tunnettu polkupyöräreitti kulki puiston läpi. Ilmeisesti oletusarvona oli se, ettei sinne luontokohteeseen kukaan sentään polkupyörällä tule. Matkaa rautatieasemalta olisi ollut vain 20 km. Tosin saisi meidän VR:mmekin alkaa edistää pyörän kuljettamista junassa. Muutaman kerran mahdollisuutta olen selvitellyt, mutta koska vastauksena on ollut, että saattaa onnistua tai sitten ei, käyttämättä on tämä vaihtoehto jäänyt.

    Visakallo Visakallo

    Luontomatkailusta kirjoitetaan kyllä hyvin lämpimään sävyyn, mutta millä tavalla se tuo työpaikkoja ja rahaa lopetettavien tuotannonalojen tilalle?

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 184)