Keskustelut Tekniikka Piko 1100 hydraulihalkoja

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 40)
  • Piko 1100 hydraulihalkoja

    Onko kokemuksia kyseistä koneesta? Meininki olisi hankkia omalla hydrauliikalla traktorikäyttöisenä. Halottava tavara on pääasiassa päätehakkuulta moton pätkimiä pystyyn kuivaneita kuusia ja mäntyjä. Jaksaako kone puristaa kieroon kasvaneen ja kuivuneen pituudeltaan metrisen kuusipöllin halki? Isoimmat tyvipätkät sellaista kokoluokkaa, että juuri jaksaa nostaa. Tr-käyttöisellä ruuvilla ne rusahtaa kyllä halki mutta ajattelin omaa turvallisuuttani jatkossa.

  • Pähkäilijä

    7 tonnin puristusvoima kuullostaa turhan onnettomalle Pikossakin jos sillä meinaa lumppien kanssa tapella. Esitteestäkään ei näkynyt paljonkos männänvarsi on paksu

    http://www.veljeksetpirttinen.fi/hydrhalk.htm

    7 tonnin puristusvoima on ihan ok 50 cm puulla, meillä Hakki-Pilke 2x on 5.5 tonnia ja 4 halkasitessa tulee ongelmia pahimpien oksien/ 2 haarasten kanssa joten sitten sahaamaan jos ei muistanut pudottaa teriä alas että halkoisi vaan kahtia.

    Isommille juntturoille on kotitekoinen 60mm männänvarrella oleva. Hidas mutta voima ei lopu. Sillä kun saa puun neljään osaan mahtuu se sitten Hakkiinkin… Toinen joku mikälie 40mm varrella oleva 50/100cm halkova kone on liian tehoton ellei puu ole suoraa.

    Jätkä

    Männän varren vahvuudella hydraylisessa halkojassa on vaikutusta männän paluuliikkeeseen. Voiman ratkaiseen männän pinta-ala, joka on helppo laskea ja sitten kertoimeksi hydraylipaine, joka saadaan voimayksiköstä, esim 170 kiloa / neliösenttimetri.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Minulla 7t halkoja 50 cm puulle tai käytännössä alle 40 cm puuta sillä halon. Ihan hyvin siinä tuo 7t riittää, mutta jos pituutta jatketaan metriin ja erikseen vielä isolle puulle tarkoitettuna, niin enemmän pitää voimaa olla.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Noissa kompakteissa halkojissa taitaa olla vaikea korottaa maksimipainetta, varsinkin, jos niissä on pienitehoinen sähkömoottori, joka lakkaa vääntämästä.

    Minulla on myös mainostettu 7 tonnin puristusvoimainen pikahalkoja, mutta ei se 50 senttistä yli 20 senttiä paksua koivun tyveä pysty työntämään kerrallaan halki. Se kuitenkin lyöttämällä halkeaa, vaikka puu onkin ”kiharaa”.

    Ei oikein urakkamienen kone.

    Klapikone kyllä (mekaaninen) tempaisee tuollaisen silmänräpäyksessä kahtia katkaisten sen jopa 60 senttiä pitkäksi, mutta vain kahtia.

    mehtäukko

    Aikoinaan tein tr. käyttöisestä Varmo -laatikkoleikkurista (rehun) halkojan.

    Pillillä loota pois ja sylinterin liikeradan sisäpuolelle paksusta levystä kirves.

    Ei ole niin paksua tyveystä löytynyt, ettei kerralla halkea.

    Tolopainen

    En alkaisi metristen pöllien  kanssa värkkäämään, kun sellaiset klapit ei mihinkään mahdu ja painoakin turhan paljon. Maksimi pituus tuossa halkaisijassa joka on minulla traktorin perässä on 60cm, eli 50cm pituinen pölli halkeaa helposti, oksaisia koivuja joutuu ohjaamaan niin, että terä leikkaa ensin ohuempia siivuja reuna-alueelta. Tavallinen pölli menee helposti neljään osaan. Olen lukinnut palautusvivun, niin että toisella kädellä voi pitää halkaistavaa pölliä ja toisella ohjataan männän liikettä. Ei siitä kaksivipu ohjauksella mitään tulisi, liian hidasta.

    Jätkä

    Jos aikoo halkoja myydä, niin halkoja pitää olla. Klapit ovat asia erikseen.

    Tolopainen

    Jaa epäilen, että kuusesta ja männystä tehdyt halot menevät omaan käyttöön polttopuuksi. Miksi pystyyn kuivuneista puista pitäisi edes tehdä halkoja.

    Jätkä

    Havupuut kannattaa kyllä polttaa itse, jos ei keksi niille muuta käyttöä.

    Myyntiin vain koivua, sekä vain leppää, puhdasta haapaa ja muut sekapuuna jos ei itse tarvitse.

    Teen järeää halkoa siksi, kun se on vähätöisempää, enkä halua ison, oksaisen koivun pölleistä tehdä millään laitteella klapeja. Ainoa vehje olisi kenttäsirkkeli.

    pitopuu

    Onko tämän Piko 110 TR (?) männänvarren paksuus jo selvinnyt. Kertoisko joku mullekin.

    Kiinnostaisi toisaalta Hapa TR100+ joka toimii omalla hydrauliikalla ja saa myös sähkömoottorilla varustettuna. Onkohan sähköllä toivottoman hidas vai voimaton?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 40)