Keskustelut Tekniikka Piko 1100 hydraulihalkoja

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 40)
  • Piko 1100 hydraulihalkoja

    Onko kokemuksia kyseistä koneesta? Meininki olisi hankkia omalla hydrauliikalla traktorikäyttöisenä. Halottava tavara on pääasiassa päätehakkuulta moton pätkimiä pystyyn kuivaneita kuusia ja mäntyjä. Jaksaako kone puristaa kieroon kasvaneen ja kuivuneen pituudeltaan metrisen kuusipöllin halki? Isoimmat tyvipätkät sellaista kokoluokkaa, että juuri jaksaa nostaa. Tr-käyttöisellä ruuvilla ne rusahtaa kyllä halki mutta ajattelin omaa turvallisuuttani jatkossa.

  • Visakallo Visakallo

    Videossa kiinnitti huomiota, että aika moni herroista käsitteli puita paljain käsin. Säästöä tietysti sekin, kun luoja korjaa kämmenahkat ilmaisesksi, mutta hanskat pitää ostaa kaupasta!

    Jätkä

    Kun nyt Visakallo otti asian puheeksi, niin minustakin työkäsineiden puuttuminenn tai väheksyminen on kyllä melko alkeellista toimintaa. Ei sillä, että ne pitäisi olla ”metsurin turvahanskat”, mutta käteen sopivat ja suojaavat.

    Nyt voisi tietysti nostaa haloon esim klapikoneen teräketjukatkaisusta, jota voimakas moottori kiskoo. Eikö siinäkin ketjuluoti ampaise kymmenkertaisella nopeudella, joka läpäisee suojukset ja vaarantaa koko kylän elämän?

    Pitänee kieltää moiset laitteet. Entäs sirkkelikatkaisu? Siinä kun kovapala lähteen, niin sillä on myös kauhea vauhti ! !

    Mutta kirveenterä vasta kauhea värkki onkin, jos se irtoaa varresta. Se kun kiitää ilmojen halki ja painoakin on, niin sehän voi halkaista kallon! !

    Käyttökielto, valmistuskielto ja käytössä olevat vehkeet palautettava valmistajalle.

    mulle

    suklaaosasto

    Mulle kyllä nyt vähän miettii,liekö tuo iso mukamas pohjanmaan herätysliikkeen Jäsen iso J olla ollenkaan tällä planeetalla,vuonna 2020.

    Mikään opettaja mitenkään voi noin julkku olla.

    Kaikille vinoilee alati,luulee olevansa Jeesus.

     

    Visakallo Visakallo

    J:n vuosikymmenten paineet purkautuvat nyt tällä palstalla.

    Jätkä

    Mullen möläytykset ovat kyllä palstan suola ! Visakullikin yhtyy häneen!

    Tilley

    Eikö klapikoneissa ole yleensä ihan kohtuu paksusta pellistä tehty suoja teräketjun luona?

    Muutenhan noiden koneiden turvallisuuteen on alettu enemmän kiinnittämään huomiota, noihin halpishydraulihalkojiinkin on monenlaista häkkiä ilmestynyt halkaisualueen ympärille. Jotka kyllä tekee koneen käytön mahdottomaksi suurilla pölleillä, ja suurin osa ne varmaan poistaa. Mutta sitten on omalla vastuulla sen jälkeen. Mutta juuri suuriin pölleihinhän noita koneita yleensä käytetään, pienet menee kirveelläkin.

    Jätkä

    Ketjunopeus on palstan aasintuntijoiden mukaan sitä luokkaa, että katkeavan ketjun osat läpäisevät vielä 5:n millimetrin teräslevyn parinsadan metrin päässä.

    Kuitenkin noita tappokoneita esitellään yleisötapahtumissa silputen niillä koivupöllejä, vaikka viattomat ihmiset ovat vain ihan muutaman metrin päässä.

    Max lähtönopeus sirulla on 144 km /h. Eli lujaa lähdetään!

    Metsuri motokuski

    Ketjuluoteja on osunut myös motojen tuulilaseihin. Tietääkseni kertaakaan se ei ole läpi mennyt. Tosin tuulilasi onkin motossa erityisen paksu turvallisuussyistä. Jos ilmakiväärin luodin lähtönopeus on noin 300 m/s piipunsuussa niin tuulilasiin tekemän jäljen perusteella nopeus on suurempi. Arvelisin aika lähelle pienoiskiväärin lähtönopeutta. Todellisuudessa nopeus laskee aika nopeasti kun ketjun pätkä ei ballistisilta ominaisuuksiltaan ole luodin luokkaa. Jos sitä motoa haluaa mennä katsomaan niin paras on tietenkin soittaa kuskille ja jos soittomahdollisuutta ei ole niin lähestyy konetta takaa päin ja odottaa kun kuljettaja huomaa tulijan. Yllättävän äkkiä kuskina huomaa että joku katsoo kun ihminen seisoo koneen takana.

    Tilley

    Trollaajien kanssa keskustelu on aina niin mieltä ylentävää. Vaikka esittäisi minkälaisia asia-argumentteja tai laskelmia täysin asiallisesti, vastaan heitetään jotain vitsiä. Miksi silti käyn näitä keskusteluja? Olen varmaankin masokisti.

    Asiaan: 5 mm teräslevyn läpäisy vaatii n. 500 m/s nopeuden. Ainakaan 200 m päässä ketjurikosta ei nopeus ole tuollainen. Eikä ehkä vieressäkään. Kuten toisaalla sanottu, 300 m/s pidetään riittävänä nopeutena, johon tulee varautua.  Mutta sitten tulee vielä kyseeseen suojakuoren kulma. Kaikki suorasta poikkeavat iskeytymiskulmat vähentävät läpäisykykyä. Uskon ja toivon, että klapikoneen suunnittelijat ovat ottaneet teräsuojuksen materiaalia ja geometriaa valitessaan huomioon suurimman mahdollisen ketjuluotienergian. Motossa sen sijaan ei ole käytännöllistä käyttää hakkuupään kokonaan ympäröivää suojaa, koska lähettyvillä ei pitäisi olla ketään ja sahaussuunnankin voi operaattori valita. Toisaalta klapikoneenkaan operaattori ei seiso vakituisesti sahauslinjalla. Ja alkaisi olla jo maailmanhistorian harvinaisia tapahtumia, että siinä juuri joku seisoisi silloin kun se ketju sattuisi katkeamaan. Toki yhtä harvinaista on, että moton ketju osuisi sivulliseen, koska tilaa lentää ohi on paljon. Motokuski on kyllä vaarassa, koska on lähellä, ja ainakin yksi kuolemaankin johtanut tapaturma on sattunut Kanadassa.

    Svedu Petteri

    Turha hankkia erityisen järeää konetta ääritilanteita varten. Jos on muutamia oksaisia pölkkyjä, niin avittaa niitä moottorisahalla.

    Kyllä 40 cm puut pitäisi mennä, jos vähänkin katsot miten halot. Ei isoa oksaa poikkipäin. Ensin kahteen osaan.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 40)