Keskustelut Tekniikka Raivaussaha

Tämä aihe sisältää 68 vastausta, 20 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Jätkä 2 päivää, 12 tuntia sitten.

Esillä 8 vastausta, 61 - 68 (kaikkiaan 68)
  • Raivaussaha

    Husqvarna 345 on ihan soiva saha varhaisperkaukseen mutta puuston järeytyessä työskentely menee nyhräämiseksi. Haussa siis rinnalle luokkaa järeämpi saha. Virroilla tarjouksessa Stihl 490-kokemuksia/mielipiteitä tuosta mallista?

  • Pavekka

    Tuli tommonen 345 fr tutkittavaksi. Jotakin käyntihäiriötä.  Vaikuttaisi kaasuttimelta. Mutta varsinainen kysymys olisi tärinästä. Onko tuossa mallissa joku ominaistärinä?  Piti tietyllä kierrosaluella mahdotonta resonanssia ja varmaan hajoasi kappaleiksi jos pitäisi siinä. Kaikissa raivureissa on oma tärinätaajuutensa mutta vaikutti että tässä varsin voimakas.

    Onko akseliputken holkkilaakeroinneissa jotakin tyyppivikaa mitä pitäisi tutkia?

    Pavekka

    … Päällepäin siisti laite, jos paljon käytetty ei ainakaan ulkonäkö paljasta.

    Jätkä

    Taitaa olla jokin tärinänvaimennin  epäkunnossa, taikka:

    – Kyllä sen aikakauden raivureissa oli kaikissa tuo resonoitialue, joka käytännössä hajoittaa sahan, jos sillä alueella sahaa.  Yleensäottaen se on hyvä varoitus, joka muistuttaa, että varveja lisää.

    Tuossakin Huskussa on bensaletku valittu kaikkein surkeimmasta materiaalista, mitä vain on mahdollista löytää. Meillä letkut olivat murtuneet joka talven jäljiltä.

     

    husku550xp

    Onhan terä kunnossa.? Tarkoitan nyt että eihän ole halki tai kiero mistään?

    Jätkä

    Jos terän takia tärisee, niin eipä taida tärinä loppua kierroksia lisäämällä.  Aikojen alusta lähtien on ollut ohje, että sahataan värinän yläpuolisilla kierroksilla.

    Joillakin ”Hypistelijöillä” tuota varahtelyä on ”joka rungolle” sekä kiihdyttäessä, että kaasua hellittäessä.  Silloin pitää säätää sahalle sellaiset kierrokset, kuin valmistaja on suunnitellut, ja käyttää niitä.

    Maapurin ukko oli ostanut elämänsä ensimmäisen R-sahan ja kurnutteli sillä varpuja tuossa rajamme pinnassa. Tilhin äänestä kuului, että se hieman värisi. toppasin mönkijän juttutuokiota varten ja siinä hän pahoitteli sitä, että saha tärisee. Käskin pyöräyttää terää = liekuttaako?  Liekutti, eli oli onnistunut laittamaan terän akselissa olevan olkapään päälle, eikähän se ollut lähellekään paikallaan. Hän oli tyytyväinen, kun pääsi niin helpolla.

    arto

    Onko akseliputken holkkilaakeroinneissa jotakin tyyppivikaa mitä pitäisi tutkia?…….Kyllä tärsistää ….Kyseisessä sahassa tärinävaimennus kuluu kannattaa vaihtaa moottorin pään kumit . Noita akselin holkkeja en koskaan ole vaihtanut. Jotenkin kylmänä täristää sitten lämmetyä lakkaa. Viime talvena kovilla pakkasilla tuntui että räjähtää koko saha.

    Pavekka

    Kyllä se jotain värähtelytaajuus juttua on eikä epätasapainoa koska häviää työkierroksilla. Oli vaan niin hurjan tuntuista horkkaa merkkivehkeessä. Jotenkin sijoitin lähteen akseliputkeen ja holkkilaakeria mietein jos akseli vatkaa väljässä holkissa. Pitääpi tutkia kumit kunhan saa sen uudestaan käyntiin.

    Jätkä

    Joskus takavuosina Tilhin raivuri (Ei ollut hääppöinen) – vatkasi niin pirusti kiihdytysvaiheessa heti uudesta alkaen, että teräkin näkyi monena. Laiska riepu, niin se kiihdytys kesti niin kauvan, että minä kyllästyin siihen puolessa tankillisessa.

    Silloin oli kuitenkin jo tarjolla Huskun 50-kuutioinen, joka ärjäisi heti täydet kierrokset. Se vavahti siinä vaiheessa alle sekunnin ja sitten seuraavan kerran, kun helläsi liian pitkäksi aikaa kaasun.

    Mikähän sen Tilhin numero oli? olisko ollut 250? – vai 280, mutta kyllä siitä sai joku huutokaupasta vähäsahatun Raivurin – Ei oo ikävä sitä…

Esillä 8 vastausta, 61 - 68 (kaikkiaan 68)