Keskustelut Tekniikka Raivaussaha

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 56)
  • Raivaussaha

    Minkäs laisia raivaussahoja käytätte? Itsellä käytössä 555fx ja 545fx. 555 pääsääntöisesti käytössä ja on toiminut kuin unelma mutta tämä pienempi ollut murheenkryyni. Kulmavaihdetta ja askeliputkea menee kuin liukuhihnalta välillä tuntun että vaihdan 460stihliin mutta ei oikeen onnistu se liipaisin kaasu.

  • pihkatappi pihkatappi

    Onkohan noissa prosessoriohjatuissa sahoissa sisäänajo, meinaan että esim. 10 tankillisen jälkeen alkaisi kiekumaan vasta täysiä kierroksia. En ole käytännössä huomannut, mutta tietäskö arto tai joku fiksumpi.

    arto arto

    Kyllä ne päivityksiä tarvitsee, autotunen kehittäjä kertoi että ne täytyisi huoltaa kerran vuoteen. Eli uudet päivitykset sisään.

    Jätkä

    Varsinaista sisäänajoa ei uusiin pienkoneisiin ole tarvittu vuosikymmeniin. Koneremontin jälkeen moottori, joka on hoonattu, tarvitsee totutusajon.

    Tuo autotunen päivitys tuntuu valmistajan keinolta rahastaa, ellei se tapahdu merkkiliikkeessä ilmaiseksi, sittenkin se on menetys.

    jees h-valta

    Pihkatappi on huomioinut oikein, kyllä on selkeä sisäänajovaihe ja tuo kymmenkunta tankillista pitää aika hyvin kutinsa. Kyllä on tahmeaa alkuunsa eikä toki silloin kannata yrittääkkään reuhtoa enempää irti. Kyllä se ero on tosi selkeä kun kone alkaa kiertää iloisesti ja kierrosherkästi. Kaikki Stihlin kaksataset ja erittäin selvästi tämä uusin 201:n on sitä vaatinut. Alkuun meinasi tuskastua ensimmäisellä metsäreissulla mutta seuraava jo antoi lupauksia paremmasta ja kolmannella kerralla olikin sitten ilo työstää jo.

    jees h-valta

    Ja pitää nyt huomauttaa että näissä ei ole prosessoriohjausta mutta aina pienkoneella tuppaa tahmeaa alkuun olla.

    sitolkka

    Ei oikein aukene tuo että miten se prosessori niitä päästöjä puhdistaa. Kerääkö se jotain pienhiukkasia? Mitähän noihin sahoihin vielä lisäisi, että niistä saisi enemmän digiä. Sekun on nykyään niin muotia.

    Jätkä

    Ehei! Uudet sahat ovat kyllä ihan valmiita oikeaan työhön. Niissä on Nicasil- pintaiset sylinterit, jotka ovat valmiiksi liukkaita, ainoastaan männänrengas hioutuu käytön aikana tiiviimmäksi. otimme käyttöön pahimpina vuosina n. 40 uutta pienkonetta, eikä niiden kanssa tarvinnut tehdä muuta, kuin säätää kaasutin kireämmäksi. Varvikellolla tarkistettiin, että huippukierrokset löytyy. Saattoi joskus joku saha lähteä suoraan takuuhuoltoon, jossa yleensä kaasutin tai sähkölaitteet uusittiin.

    Tuon perussäädön jälkeen ei koneiden käynti muuttunut, ellei Tilhin kaasutinongelmia oteta lukuun.

    Kun koneessa on Nicasil-pinnoitettu sylinteri, uudesta koneesta hioutuu vain männänrengas, joten vanhanaikainen sisäänajo on täysin historiaa.

    Kaikki paremmat sahat on tehtaalla koekäytetty ja yksityiskäyttäjän uusi saha kootaan ja koekäytetään merkkiliikkeen asentajan toimesta.

    Halpatuotteissa on sisäänajo, joka jatkuu niin kauan kuin kone on käytössä.

     

    sitolkka

    Tuo metallitekniikka on kyllä ihan aiheellista. Turha digi ei.

    arto arto

    Ei tehtailla koekäytetä kaikkia sahoja, sarjasta vaan muutama…..Ainakin hurrisahat tarttee sen sisään ajon.(suutinkoneet säädetty ei ottamaan täysiä kierroksia tehtaalla). Jos laukea siinä vaiheessa takuu korvaa. Sahassa muutakin kuluvaa kuin sylinteri.

    Jätkä

    Kun kävin Husqvarnan tehtaalla Huksvarnassa, siellä kaikki ammattikoneet koekäytettiin. Samalla sälli perussääti kaasuttimet, mutta ne eivät olleet lähellekään oikeissa säädöissä, eikä se ollut tavoitteenakaan.

    Halpamallit, joita Hussellakin on lukuisia, eivät koekäyneet.

    arto. Nykysahojen sylinterit eivät kulu. Laakereita ei tarvitse sisäänajaa.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 56)