Keskustelut Tekniikka Raivaussaha

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 56)
  • Raivaussaha

    Minkäs laisia raivaussahoja käytätte? Itsellä käytössä 555fx ja 545fx. 555 pääsääntöisesti käytössä ja on toiminut kuin unelma mutta tämä pienempi ollut murheenkryyni. Kulmavaihdetta ja askeliputkea menee kuin liukuhihnalta välillä tuntun että vaihdan 460stihliin mutta ei oikeen onnistu se liipaisin kaasu.

  • lastunraapija

    Stihlin sivuilta voi lukea, että M-Tronicin prosessorille tulee tiedot sylinterin lämpötila-anturilta ja sytytykseltä tieto kierrosluvusta. Näistä sitten leivotaan se säätö. Olisikohan mukana vielä tietoa kaasuläpän asennosta, mistä tietopläjäys ei kuitenkaan hihku? Mitään palamistapahtuman kontrollia ei ole. Nykyautoissahan kaasuläpän asennon tunnistin ja pakokaasupuolella lambda-tunnistin ovat olennaiset osat systeemin toimintaa. Tuon lämpötila-anturin perusteella onkin selvää, miksi pitää kiekottaa reippaasti, ennen kuin Stihlillä mittaustulosta tulee. Voittaakohan tämä oikeasti kokeneen konemiehen korvan ja näppituntuman koneen aikanaan kuluessa? Jos kampiakselin tiivisteet alkavat vuotaa, niin silloinhan vanhan kokemuksen mukaan sylinteri ja mäntä alkavat liian laihaksi käyvän seoksen vuoksi kuumenemaan ylettömästi. Osaakohan tämä digisäätö jopa kompensoida tätä vaihetta tai sitten edes panna hommaa huoltovaihteelle?

    sitolkka

    Mitä jos anturit valehtelee? Tai ei toimi kunnolla.

    Tolopainen

    Ei lämpötila anturit kovin kauan tärinässä kestä. Onneksi on vielä vanha kaasarikone. Nykytekniika on tehty lyhytikäiseksi, ei muuten voi myydä jatkuvasti uutta.

     

    Jätkä

    Tehokäynnin säädössä on vain yksi ihan oikea jippo. Lämpöisen koneen huippukierrosten säätö. Kierrokset säädetään niin koviksi kuin mahdollista. sitten rikastetaan seosta kaasu pohjassa, kunnes kone alkaa röpeltämään. – Se on siinä!

    Tietokoneohjattua ei pysty säätämään, mutta hän, joka hallitsee kaasuttimen säädön, ei tietokoneavusteista sahaa kaipaa.

    koillis lappi

    Oikein. Jätkä.

    sitolkka

    Yhdyn täysin edellisiin mielipiteisiin.

    Metsuri motokuski

    Elkää nyt tuomitko. Itse olen sahannut noilla prosessiohjatuilla raivaussahoilla niin kauan kun niitä on ollut tarjolla. Hyvin ovat toimineet kaikilla keleillä ja pitänyt jopa leivässäkin kiinni.

    oksapuu

    Niin…

    Olen pitänyt periaatteena etten osta 0-sarjan koneita. Aikoinaan ostin ”hyllyyn” odottamaan Ms200 ja Fs480 Tilhit. Nyt nuo alkaa olla loppusuoralla, seuraavat onkin sitten jo ”tietokone”sahoja…

    Jätkä

    Kyllä minusta sahan käyttäminen huollossa on aina melkoinen operaatio. Jos se vielä vie esim työpäivän, on se jo sitä luokkaa, että toista kertaa se saha ei sitä tee.

    kuusessa ollaan

    Huskun järjestelmä tunnistaa myös kaasuläpän asennon. Saha muutoin säätää jatkuvasti itseään, ilman että edes sahaaja huomaa sitä…järjestelmä tekee sen niin, että se laihentaa tai rikastaa tilannetta sekunnin murto-osaksi ja seuraa kierrosluvun muuttumista, päätellen siitä mikä on esimerkiksi ilmanpuhdistajan läpäisykyky kullakin kaasuläpän asennolla.

    Suositus käyttää saha kerran vuodessa huollossa lienee sitä perua, että valmistajat koko ajan kehittävät uusia parempia versioita ohjelmistoista, joilla saha ”päivittyy” paremmaksi. Tuttu sahasi jo yhden 550 loppuun, totesi uuden vastaavan olevan jo paljon räväkämpi uutena, kun edellinen saha koskaan. Se juontaa uusimmasta ohjelmistosta…
    Huskun ”kiekotuskin” perustuu samaan, kun sahaa rasitetaan kaasuläppä täysin auki 2 sekuntia, järjestelmä tekee tuon testin. Sitä ei havaitse sahaaja, järjestelmä taas katsoo miten paljon kierrokset muuttuu. Tuolla tavalla voi pakottaa sahan säätämään itsensä.

    Noista ominaisuuksista johtuen nämä sahat toimivat koko kierrosalueella aina ihanteellisella seoksella, riippumatta putsarin tukkoisuudesta. Sen havaitsee vain tehojen laskusta, joka voi olla niin pieni, ettei sitä kovin helposti edes havaitse. Tästä syystä kuuleman mukaan on jopa unohdettu puhdistaa sahat kunnolla. Jos jollain on vanha uusien stihlien musta kangasputsari, voisi purkaa sen ja katsoa kuinka uskomattoman suuri on sen kangasosan pinta-ala. Ongelmallisiin sopivan kosteisiin talviolosuhteisiin on sen tilalle saatavissa myös perinteisellä muoviverkolla varustettu versio, ilman laskotustuksia.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 56)