Keskustelut Tekniikka Saha ei käy kyljellään?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 70)
  • Saha ei käy kyljellään?

    Husse 346XPG käynti-/kaasutinongelma: normaaliasennossa toimii hyvin, ottaa kierroksia ja vääntää hyvin. Kyljellään kaatoasennossa vääntö, voima loppuu, ei tahdo saada puuta poikki. Missä vika? Kalvot? Kone on vm -05, muuten suht hyvin huollettu ja säädöissään. Vika ilmeni ”yhtäkkiä” kesken savotan…

  • Tolopainen

    Kampikammion ilimavuoto, osta Tilhi. Niin sahaat 20v, tarvitsee uusia ketjuja, tulppa ja käynnistysnaru.

    isotee

    Eikö tuo kampikammion vuoto sitten oireilis myös pystyasennossa?

    Tolopainen

    Hyvä kysymys, seos tuossa kuitenkin menee laihaksi ja kone haukkoo jostain liikaa ilmaa. Tai sammuttimen johdosta eriste rikki ja ottaa tuossa asennossa runkoon kiinni.

    isotee

    Voisko liittyä samaan kun on myös ruvennut vuotamaan teräketjuöljyä seisoessaan? Joku runkopultti tms löysällä, tuo selittäis kyllä jos se kampikammio vuotaa? Tosin edelleenkin tuon pitäisi oirehtia myös muissa asennoissa. Epäilen että on joku seosvika kuitenkin, jos olis sähkövika s.o. sammuttimen johto niin pätkis terävämmin kun ei saa kipinää. Nyt kyllä käy tasaiseen mutta voima puuttuu kaatoasennossa, sanoo vaan ”moo…” mutta ei jaksa vääntää…

    pihkatappi pihkatappi

    Mulla oli muutama vuosi sitten talvihakkuulla 357:n kanssa tilanne päällä, saha ei enää käynyt kunnolla, kuului vain ’moo’, pienen säätelyn jälkeen kuoli kokonaan. Vaihdoin ms200:n loppu leimikolle ja sahaa korjailin sitten kevväämmällä. Kaasuttimen kalvot vaihtui ja ei auttanut, tuntui että mikään ei auttanut. Sitten huomasin että bensakorkin avaamisen jälkeen kävi vähän aikaa, vaihdoin bensatankin venttiili nappulat ja alkoi toimia.

    Jätkä

    Kampiakselin tiiviste vuotaa. Alan mies vaihtaa laakerin tiivisteineen sahaa isommasti purkamatta. Kytkin ja öljypumppu pois, oikeanlainen laakerin ulosvetäjä, jolla laareri tiivisteineen pois, Lohkon lämmitys ja uusi laakeri koputellaan paikoilleen, hilut paikoilleen ja Eikun sahaamaan kaikissa asennoissa.

    petep

    Kuinka kauan ammattimiehellä menee tuollaiseen remonttiin aikaa?  Onko merkkihuollossa noita ammattilaisia vai onko ne jossain nyrkkipajoissa töissä .

    Jätkä

    Ainakin HVA:n korjaamotyökaluihin on kuulunut laakerin ulosvetäjä. merkkiliikkeessä pitää olla merkkikohtaisen koulutuksen saanut ammattilainen.

    Nyrkkipajalla ei kyseistä työkalua välttämättä ole, mutta jos on, niin alle tunnin se varmasti onnistuu sielläkin, jos saha on puhdistettu siltä osin.

    Työtä voisi helpottaa purkamalla itse kytkin ja öljypumppu pois.

    Tarvittaessa voin neuvoa öljypumpun irroittamisessa.

    Tolopainen

    Noita laakerin ulosvetäjiä saa muutamalla kympilla esim. Biltemasta. Youtubesta varmaankin löytyy ohjeita hankalan öljypumpun irroituksee. Ei sahaa kannata yhden laakerin vaihdontakia korjaamolle viedä, noin pienen laakerin irroitus onnistuu helposti. Kun laittaa takaisin jäähdyttää laakeria pakkasessa ja hiukan lämpöpuhalitemella lämmittää kampikammiota.

    Kutkimen kiinitysmutterissa on vasenkätinen kierre ja tulpanreiästa pitää laitta työkalu, joka pysäyttää männän, eli sellainen muovinpätkä johon on prässätty lyijymötikkä.

    Jätkä

    Eipä ainakaan Bilteman kuvastossa ole.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 70)