Keskustelut Tekniikka Saha ei käy kyljellään?

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 70)
  • Saha ei käy kyljellään?

    Husse 346XPG käynti-/kaasutinongelma: normaaliasennossa toimii hyvin, ottaa kierroksia ja vääntää hyvin. Kyljellään kaatoasennossa vääntö, voima loppuu, ei tahdo saada puuta poikki. Missä vika? Kalvot? Kone on vm -05, muuten suht hyvin huollettu ja säädöissään. Vika ilmeni ”yhtäkkiä” kesken savotan…

  • Jätkä

    Tollo:”-En tiedä mistä 50-luvun sahasta nyt puhut, mutta minun Tilhissä kytkimen sisäosan päässä on kiinteästi 13mm kanalla oleva mutteri ja se aukeaa avaimella kiertämällä vasten moottorin pyörimissuuntaa, kun mäntä lukittuu yläasentoon. Ei siinä mitään lukitusprikkoja ole kun käynnin aikana menee vain tiukemmalle. Eli kiertämällä irtoaa sisäosat ja senjälkeen voi vaihtaa vetopyörän ja irroittaa öljypumpun puhdistusta varten.”

    Joko olet Tollo vääntänyt kampiakselin poikki kytkimen mutteria ”Irroittaessasi”? Tähän asti nuo kytkimen keskiöt ja mutterit ovat auenneet moottorin pyörimissuuntaan. Taitaa Tollolla olla saha, joka on tehty peilikuvaksi.

    Kurki

    Huskuun en saanut koskaan matalakiertoista tyhjäkäyntiä, vaan terä pyöri vaarallisesti lähes aina. Oli käynnistymisongelmia. Piti käyttää tenua, ettei kaasutin olisi jäätynyt jne.

    Nyt noita onelmia ei ole, kun olen vaihtanut merkkiä. Kolmas  200e hintaluokkaa Stihl 170 nyt menossa. Tosin tuo vetonaru jäätyy pakkasella ja joutuu joskus sitä sulattelemaan.

    Jätkä

    Jos oli kyse sylinterin alapään pahvitiivisteestä, niin se on aiheuttanut monen sahan kiinnileipomisen. Seos menee liian laihaksi kovilla kierroksilla, kun kone imee tiivisteen raosta pelkkää ilmaa seoksen joukkoon Pitäisi olla arton sinne tunkema muovilimppu, jolla sen vuodon tukkisi.

    pihkatappi

    Mulla on nyt reilu tuhat tuntia sahattu Stihin 460 raivuri, joka kiertää ja vääntääkin noin 10 minuuttia ja sitten alkaa hyytymään ja sammuu kesken leikkuun. Ei ole korvausilma ongelma, pakoputkikin on hehkutettu puhtaaksi, tulppa on uusi. Sylinterissä hieman kulumaa, mäntä näyttää ihan hyvältä sekä tuo sylinterin tiiviste. Ei viitsi vaihtaa sylinteriä, kun epäilen ettei se auta, taitaa mennä varaosiksi, ostan varmaan ens talvena taas uuden, yksi toimiva 460 on ja sitäkin varten varaosat. Onko jollain vastaavaa vikaa ja helppoa korjausta siihen, esim. Jos onkin tuossa joku lämpötila-anturi tms. En ala isoon remonttiin, kun kilometrejäkin alkaa jo olemaan.

    Metsänmies

    460 Stihleissä on sähköinen kaasuttimen säätöjärjestelmä. Tiedätkö pihkatappi, missä kaasuttimen magneettiventtiili sijaitsee? Se on helppo vaihtaa, eikä maksa, kuin jonkun kympin. Jos et ole sitä vaihtanut koko sahan historiassa, epäilen vikaa siinä. Noita magneettiventtiileitä joutuu aina silloin tällöin vaihtelemaan, mutta yleensä sen vian oire on, että saa liikaa bensaa ja meinaa tukehtua. Oletko varma, että tankki saa korvausilmaa? Myös tuo tuo ilman puute tuli oireista mieleen. Jos korkin aukaisun jälkeen toimii taas hetken kunnolla, vikaa löytyy tankin ilmanpuutteesta. Tietysti tulee vielä mieleen, että Bensaletku on puhki jostain kohdasta, tai tankin suodatin tukossa .

    Jätkä

    Tilanne on outo. Siis JOS saha käy aluksi n. kymmenen minuuttia ihan kohtuudella, siinä on tehoja ja narusta koittamalla puristuksia, mutta ryytyy sitten?

    Jos tiedät Sylinterissä olevan kulumaa ja männän olevan hyvä, samoin sylinterin tiivisteen? – niin olet siis purkanut sahan aika pitkälle.

    Tilhissäkin on jo kevytmetallista tehty sylinteri, jossa on sisäpuolella pinnoite, jonka paksuus on olemattoman vähän. Jos siinä on kulumisen merkkejä, on sylinteri sökö, mutta ei sillä pitäisi myöskään olla hääppösiä puristuksia.

    Minuakin arveluttaa tuon tankin korvausilman saanti. Kun joskus Huskun moottorisahassa ilmaventtiili jäätyi, sahan sammuttua – ilman kuulosuojia kuuli tankin korkkia avatessaan ”tissahduksen”, joka kuului, kun tankin alipaine täyttyi ilmalla.

    Vuosikymmenten saatossa on tullut vastaan aika montakin tankkiventiiliongelmaa. Käytännössä olen ihmetellyt, miksi sitä ei ole hoidettu. R-sahassa toimisi hyvin jopa korkissa oleva ilmareikä, jonka alla läppäventtiili. Raivuria ei juurikaan käytetä kyljellään, eikä ylösalaisin. Ketjusahassa on eri juttu ja siinä saha on myös suunnilleen sylissä, joten se ei saa vuotaa senkään vertaa kuin Raivuri.

    arto

    Huskuun en saanut koskaan matalakiertoista tyhjäkäyntiä, vaan terä pyöri vaarallisesti lähes aina. Oli käynnistymisongelmia. Eihän se jaksa pyöriä tyhjäkäyntiä jos ei kytkin irrota. Vika poistuisi jos kunnostaisi rikkinäisen kytkimen.

    Jätkä

    arto on tuossa asiassa oikeassa, vaikka ei osaakkaan sitä oikein ilmaista.

    – Meillä on tullut tuo tyhjäkäyntiongelma aina muutaman kerran syksyisin, kun ”noviisit ovat aloittaneet MS-harjoitukset. Eli maastossa opetuslapsi valittaa, että saha ei jaksa käydä tyhjää.

    On tietenkin ilkeä kysymys, kun häneltä kysyy: -Oletko sahannut housuihisi? Vastaus on usein, että ”EN”, mutta vilkaisu vasemman reiden housuihin paljastaa, että palkoisia kuituja näkyy pienestä pintavauriosta lahkeessa.

    Viiltosuojaa on siis lähtenyt liikkeelle ja ne pitkät ja sitkeät valkoiset kuidut löytyvät kytkinrummun ja kampiakselin välistä. Kytkin on avattava ja puhdistettava, jos sillä vielä aikoo sahata.

    Saattaa kytkimessä esim laakeri kuivahtaa niin, ettei se enää toimi kuten pitäisi. Ammattikäyttöön tarkoitetuissa sahoissa on kytkimen laakerin voitelu mahdollista tehdä rasvaprässillä akselin päästä. Karvalakkimalleissa laakerin voitelemiseksi on kytkinrumpu irroitettava.

    Metsänmies

    Tuo Jätkän mainitsema korkkiventtiili sopii hyvästi raivaussahaan. Joku työkaveri on itsekin rakennellut sellaisen. Joku tippahan siitä voi tipahtaa ulos, mutta ei siitä merkittävästi valu.

    pihkatappi

    Tosiaan sen bensatankin korvausilma asian osasin testata, kun vastaava oli aikoinaan moottorisahassa ja oireet olivat samankaltaiset. Hyytyminen on juuri sellainen, että kone tukehtuu liian rikkaaseen seokseen. Tuo magneettiventtiilin vaihto oli ihan uusi asia, tai en muista kuulleeni. Kiitos vaan, täytyy katsella mitä uusi kaasutin maksaa tai miten se venttiilin vaihto onnistuu jne.

    Tuostahan raivurin kulutuksen kasvukin on voinut johtua, kun uudemmassa kesti tankillinen vartin pitempään, mutta sekin on kyllä muuttunut ajan oloon kuluttavammaksi.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 70)