Keskustelut Tekniikka Saha ei käy kyljellään?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 70)
  • Saha ei käy kyljellään?

    Husse 346XPG käynti-/kaasutinongelma: normaaliasennossa toimii hyvin, ottaa kierroksia ja vääntää hyvin. Kyljellään kaatoasennossa vääntö, voima loppuu, ei tahdo saada puuta poikki. Missä vika? Kalvot? Kone on vm -05, muuten suht hyvin huollettu ja säädöissään. Vika ilmeni ”yhtäkkiä” kesken savotan…

  • petep

    Mistä välistä Huskut työntää teräketjuöljyä alleen säilytyksessä ollessaan?

    Tolopainen

    Varmaankin öljyletkusta, läpivienti menee ainakin Tilhissä säiliön alaosasta. Kun letkun vetää pihdeillä ulos suodatin jää säiliöön ja on hankala saada sieltä ulos.

    Jätkä

    Saha kuin saha vuotaa vähän öljyä käytön jälkeen, ellei öljyä ole sahattu ihan loppuun, eli pumppukin on kuiva.

    Säiliö ei vuoda, korkki on ehjä? Huohotin on yläasennossa. Ainoa paikka, mistä voi vuotaa, on pumpun kautta, mutta silloinkin männän täytyy olla just` määrätyssä asennossa. Öljy tulee säiliöstä letkua pitkin ja liitos on melkolailla tiivis. Pumpun jälkeen on liitos, joka on tiivistetty O-renkaalla – siitä voi hiukan tulla.

    Pistä sahan alle sanomalehteä ja sen alle muovi, niin ei paikat sotkeennu. Yleensä ottaen en ole koskaan kokenut vuotamista ongelmaksi. Auton perässä saha on muovilaatikossa Gompikannun kanssa.

    Tolopainen

    Katso sähköiselta puolelta, vai pitääkö olla jokin erikoistyökalu. Kun katsoin äsken Huskin  kytkimen irroituksen, olipa köpöstä touhua, jokin erikoisavain laitettiin tulpanreikään ja kytkimen päähän ja nuo on muka ammattimiesten sahoja.

    Jätkä

    Kun urakuulalaakeri on upotettu rungossa olevaan reikään ja laakeri on ns. suojattu laakeri, eli siinä on tiiviste itsessään, ei laakeria saa irti rikkomatta sitä.

    Se tehdään lyömällä ulosvetäjän sakarat tiivisteen ja kuulahäkin läpi kumpikin eri puolille laakeria, kääntämällä sakaroita 90 astetta, jolloin ne tarttuvat kuulien uriin. Sitten pannaan ulosvetolevy paikoilleen ja kierretään kartiokärkisellä pultilla, jonka kärki laitetaan kampiakselin päässä olevaan koloon. Laakeri tulee pois paikoiltaan.

    Kytkin, joka on kierteellä kampiakselin päässä, irroitetaan ilman männänlukitsinta (= kylmä tulppa) ruuvitaltalla ja vasaralla kopauttamalla nuolen osoittamaaan suuntaan.

    Kyllähän joku harrastelija voi purkaa sahan jotenkin muuten, mutta noin me ammattilaiset teemme.

     

    Tolopainen

    Kun ostaa Tilhiin uuden vetopyörän siellä on tuo työkalu mukana, ei tarvitse naputella mitään, lähtee avaimella kiertämällä, kun lyijymötikkä pysäyttää männän, irroittamiseen käytetään 13 millin avainta.

     

    Jätkä

    Kuten sanottu: Harrastelija! Tilhin vetopyörän vaihtamisessa tarvitaan sen jälkeen, kun laippa ja ketju on otettu pois . vain esim ruuvitaltta tms, jolla lukkorengas irroitetaan akselin päästä, sitten prikka ja vetorissa onkin jo otettavissa.

    Tolopainen

    En tiedä mistä 50-luvun sahasta nyt puhut, mutta minun Tilhissä kytkimen sisäosan päässä on kiinteästi 13mm kanalla oleva mutteri ja se aukeaa avaimella kiertämällä vasten moottorin pyörimissuuntaa, kun mäntä lukittuu yläasentoon. Ei siinä mitään lukitusprikkoja ole kun käynnin aikana menee vain tiukemmalle. Eli kiertämällä irtoaa sisäosat ja senjälkeen voi vaihtaa vetopyörän ja irroittaa öljypumpun puhdistusta varten.

    Jätkä

    Harrastelijamallin saha!!!!

    Tolopainen

    Mistä tiedät mikä malli, kun Tilhin tekniikka on noin hukassa.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 70)