Keskustelut Puukauppa Sahatavaran laatu heikkenee, kuka maksaa?

Tämä aihe sisältää 155 vastausta, 27 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Jätkä 2 vuotta, 10 kuukautta sitten.

Esillä 5 vastausta, 151 - 155 (kaikkiaan 155)
  • Sahatavaran laatu heikkenee, kuka maksaa?

    Merkitty: 

    Metsälehden paperiversiossa nro 24, oli juttu mänty-tyvitukkien laadun heikkemisestä.  Jopa joka kolmannessa tyvitukissa alkaa olla sisäistä vikaa ja ne menevät seksta-laaduksi.  Tämä on seurausta 70-luvulla uudistetuista männiköstä, jotka tulevat 2-harvennusikään ja tukkia alkaa kertyä niistä.

    Tilanne tulee pahenemaan edelleen, ainakin seuraavat 50 vuotta. Sahat toimivat niin ohuella katteella, etteivät pysty ottamaan sitä omaan piikkiinsä. Ongelma heijastuu varmasti kantohintoihin, mutta ei puuntuottajien katekaan kestä juurikaan laskua. Osansa saa siis varmaan koko ketju: sahat, puuntuottajat sekä puun korjuuta ja kuljetusta suorittava porras.

  • sikari

    Onko se maanomistajan vika, jos metsäjätit määritelleet niin huonot taksat ettei niillä pärjää. Kuitenkin niillä näyttää ihan hyvin menevän.

    Jätkä

    Lyhyt koulutusaika ei riitä tekemään nollatasolta lähtevästä oppilaasta ammattitaitoista kuljettajaa. Koulutuksen läpikäyneistä noin puolet jää alalle, mutta se ei todista, että he kaikki olisivat hyviä ammattilaisia.

    Varmasti joka pitäjästä löytyy muutama kuski, jota lähes kaikki metsänomistajat haluaisivat tekemään varsinkin kasvatushakkuita.

    Lisäksi urakoitsijoilla on kuskien väliset erot sekä määrässä, että laadussa selkeät.

    Luultavasti noita ammattitaidoltaan hyviä kuljettajia valmistuu oppilaista korkeintaan 20 %. Loput 10 % kehittyy riittävän hyviksi normaalissa kuudessa vuodessa.

    Hyvät tukkien tekijät ovatkin sitten asia erikseen.

    Planter Planter

    Haastattelin yhtä metsäkoneyrittäjää, sanoi tekevänsä 12 tuntista päivää, kuutena päivänä viikossa, jotta saa juustoa leivän päälle. Pakko siinä on pimeässäkin talviaikaan häärätä. Vertailun vuoksi: Kiky-sopimus nosti valtavan raivon, kun olisi pitänyt tehdä 15 minuuttia enemmän päivässä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Mittalaite osaa mitata rungon pimeässäkin. Jos joku vika jää tukissa huomaamatta, sehän sataa vaan myyjän pussiin.

    Jätkä

    Kyse ei ole vain jostain viasta, vaan siitä, että tukkirungosta kuljettaja ei näe kokonaisuutta ja pätkäisee esim. kolmen tukin rungosta kaksi hieman pidempää tukkia.

    Kerran ostomies leuhki, että motolla hakatuissa tukkierissä ei ole raakkeja ollenkaan. Sille firmalle ei kannattaisi myydä tukkeja.

    Nyrkkisääntö on, että jos on sadan tukin erä, ja siinä on yksi raakkitukki, niin kaikki on hyvin. Jos siinä ei ole yhtään raakkia, on kuitupinossa tukkia.

    Jos tukkierässä on laaturaakkia esim 10 %, niin mittalistat menee uusiksi. Sahalle tuodusta kuitulaadun tukista ei makseta edes kuidun hintaa.

    Kyllä myyjän pussista on pohja puhki .

Esillä 5 vastausta, 151 - 155 (kaikkiaan 155)