Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 10,101 - 10,110 (kaikkiaan 10,263)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Nostokoukku

Jospa se talvi parantaa aurinkovoiman tuotantoa samoin kuin ennen vanhaan lapioitiin aina lumikinos kivijalan ympärille. Ei päässyt energia karkaamaan. Halkoakun tuotanto ainakin tehostui.  Jospa se on sama aurinkokennon kanssa. Puolimetrisen kinoksen alla se kenno on suojassa pakkasilta ja viimoilta. Pysyy energia tallessa.

Kalle Kehveli Kalle Kehveli

Kysymys onkin milloin sähköä tarvitaan eli talvella!

Visakallo Visakallo

Noissa talvituottolaskelmissa ei ole huomioitu sähköntuotannon suurempia kustannuksia talviaikaan. Lumen- ja huurteenpoisto haukkaa aika paljon sähköä kun kennoja lämmitetään. Mekaaninen lumenpoisto taitaa rajoittua vain kotipaneeleihin.

Leuku Leuku

Aurinkopaneeleja ei lämmitetä talvella mitenkään. Harjaamassa käydään tarvittaessa.

Nostokoukku

Kalannissa on aurinkovoimala, jonka pinta-ala on 200 ha. Suunnitteilla on 950 ha voimala. On siinä lumisateen jälkeen herjaamista. Ehtineekö kukaan kaikkia harjata ennen uutta lumisadetta.

Tolopainen Tolopainen

Käyttävät metäkoneeseen asennettua lehtipuhallinta, puhaltaa lumet pois hehtaarin alalta.

Nostokoukku

Jo on puhallin. Tuo lehtipuhallin täytyisi saada käymään meidänkin pihassa, kun on noita vaahteroita paljon. Vaimo aina nakuttaa syksyisin lehdistä. Ei se itse ehdi töiltään haravoimaan. Minulle on aina delegoinut haravoinnin. Olen yrittänyt lohduttaa, että tammikuussa ei enää kukaan päivittele pihan lehtimassoja.

Visakallo Visakallo

Lumenpoisto aiheuttaa joka tapauksessa kustannuksia, tehdään se sitten sähköllä, puhaltamalla, tai harjaamalla.

Visakallo Visakallo

Tuulivoimalat kuluttavat sähköä silloin kun ne oivat itse sitä tuota. Jos kaikki Suomen n. 2000 tuulivoimalaa olisivat pysähdyksissä, tarvittaisiin yhden ydinreaktorin tuottama sähkö niiden ylläpitoon.

Leuku Leuku

Niinkö tarvittaisiin? Paljonko arvelet tuulivoimalan lämmitystehon olevan?

Aurinkopaneleiden huurtuminen tai lumen alle jääminen ei ole kovin kriittistä, koska se tapahtuu aikana, jolloin tuotanto on minimissä muutenkin. Aurinko on matalalla, mutta heti kun se nousee lämmittämään, puhdistuvat panelit itsestään ja tuotanto alkaa. Näen tämän joka kevät oman 10 kW kattovoimalan kohdalla.

Esillä 10 vastausta, 10,101 - 10,110 (kaikkiaan 10,263)