Keskustelut Tekniikka Sähkö

• Tämä aihe sisältää 11,965 vastausta, 129 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , 9 tuntia sitten MJO toimesta.
Esillä 10 vastausta, 10,431 - 10,440 (kaikkiaan 11,965)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• MJO

Datakeskus pystyy nopeastikin pudottaa sähkötehoa 50% siirtämällä laskentatehoa ja palveluja toiseen keskukseen.

Jos datakeskuksia ei rakenneta Suomeen niitä rakennetaan jonnekin muualle. Esimerkiksi Ruotsiin tai Baltiaan. Me ollaan samassa samassa sähköverkossa ja pahimmassa tapauksessa niitä syötetään Suomesta siirtolinjat punaisina. Tätä digitasaatiota emme pääse pakoon ihan sama ollaanko mukana tai emme.

oksapuu

Olen tullut siihen tulokseen että sähkö tulee pistorasiasta ja katolta.

Jos oikein kovasti pelottaa niin voi hommata verkonvaihto kytkinen ja piskuisen agrekaatin niin kiertovesi pumput ja pakastimet pelittää…

MaalaisSeppo

Raskaalla teollisuudella on sopimukset mm Fingridin kanssa, että tarpeen tullessa rajoittavat sähkötehoaan. Saavat ko sillä tavalla halvempaa sähköä.

Ehkä tapana ei ole mitään pakottavaa lainsäädäntöä. Tuntuisi omituiselta, jos lailla rajoitettaisiin joidenkin sähkön käyttöä, muttei vastaavast pakotettaisi sähkön tuottajia sitä tuottamaan.

Visakallo Visakallo

Datakeskukset ovat nykyajan ”raskasta teollisuutta” juuri valtavan sähkönkutuksensa osalta. Miten sinä MaalaisSeppo näet parhaiten ratkaistavan Suomen sähköverkon vakaus jatkossa siten, ettei siitä koidu muulle yrityselämälle ja yhteiskunnalle liian suurta rasitusta?

Oksapuulle totean, että naapurini ratkaisi mahdollisen tulevan ongelman hankkimalla täysimittaisen varavoimalan, jonka teho riittää tarvittaessa kaikkien kiinteistöjensä lämmittämiseen ja muuhun ylläpitoon. Itselläni on vain tuo mainitsemasi kevyempi versio + takapihalla aika monta mottia säilöttyä aurinkoenergiaa.

oksapuu

Tällä kylällä sähkökatkot loppui siihen kun laittoivat kaapelit maahan ja muuntajat peltikoppiin.

On sillä siirtomaksulla jotain saatu aikaiseksi.

Visakallo Visakallo

Meikäläisen kotikylällä säävarmuus antaa vielä odotuttaa itseään, täällä taajaman reunalla on toki parempi tilanne. Kotikylällä oli sähköt poikki viime marraskuussa kymmenen kertaa, alkukesästä  selvittiin vain puolella siitä. Säävarmuutta paljon vakavampi asia on koko sähköverkon vakaus. Sen eteen joudutaan tekemään Suomessa hyvin paljon työtä ja investointeja, koska niin sähkön tuotanto- kuin kulutusrakenne ovat muuttuneet, ja edelleen muuttumassa rajusti.

Apli

Eikös sitä saa nykyään korvauksia kun sähköt poikki? Omalla kohdalla näin ei ole ollut kun hoitivat maakaapeloinnit, jopa mökille on tulossa maakaapeli, sähkölinjaa menee maahan noin 700m. Elenialla ilmeisesti rahaa..

MaalaisSeppo

Visa se kyselee muilta neuvoja. Esittäköön itse kaipaamansa ratkaisut. Itse luotan itseäni viisaampiin, ehkä Visakin sitä on. Datakeskukset kuitenkin toivotan tervetulleiksi.

Säävarmasta sähköstä on mekäläiselle ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Meiilä on haja-asutusalueella vapaa-ajan asunto, josta auemmin katkeili usein sähköt. Ei siitä oikeastaan haittaa ollut, kun polttopuita oli, mutta korvaukset juoksivat. Nyt ei enää katkoja ole ollut eikä korvauksia.

MJO

Sen eteen joudutaan tekemään Suomessa hyvin paljon työtä ja investointeja, koska niin sähkön tuotanto- kuin kulutusrakenne ovat muuttuneet, ja edelleen muuttumassa rajusti.

Näin maailma muuttuu kokoajan nopeammin. Se aina halpa ja itsestäänselvä energia saattoikin olla väliaikaista.

Visakallo Visakallo

Minulle sanotaan, että olen väärässä, tai en tiedä enkä ymmärrä näitä sähköasioita. Sen takiahan minä joudun niitä muilta kysymään!

Esillä 10 vastausta, 10,431 - 10,440 (kaikkiaan 11,965)