Keskustelut Tekniikka Sähkö

• Tämä aihe sisältää 11,845 vastausta, 129 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 47 sekuntia sitten Rane2 toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11,761 - 11,770 (kaikkiaan 11,845)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Nostokoukku

Mikä on uusiutuva sähkö? Palaako sähkölaitteitteni kautta kulkenut virta jonnekkin ja mikä sen sähkön uusii. Joku kierrätyskondensaattoriko? Paperin uusiokäytön ymmärrän, kun sanomalehdestä tehdään vessapaperia, mutta sähkötekniikka en ymmärrä niin paljon, että käsittäisin uusiutuvan sähkön. Missähän vaiheessa uusiutuvaa sähköä kiertää verkossa niin paljon, että esim. tuurivoimaloita ei enää tarvita?

MJO

Jos jotain ihan yleistietoon perustuvaa asiaa ei tiedä. Miksi siitä tietämättömyydestä ylpeilee?

Olihan aikoinaan koulussa, niitä jotka ylpeilivät 4-5 arvosanoista. Minusta se oli säälittävää.

Visakallo Visakallo

Nostokoukku: ”Mikä on uusiutuva sähkö?”

Olisko tuolla pihan perällä oleva kantikas aurikosäkövarasto sellainen, mistä sitä uusiutuvaa sähköä löytää? Varasto näkyy pientyneen sydäntalven aikana, mutta kohtapuolin alkaa taas uudelleen lataus, kunhan hieman lumet tästä vähenee. Puolisoa olen jo alkanut hieman innostaa tälle uudelleenlataus ajatukselle!

Apli

Nyt alkaa meidän aurinkopaneleita omistavien hyvät ajat, jo jonkin aikaa panelit ovat tuottaneet sähköä mukavasti(: Paneleiden hinnat ovat jatkaneet laskua, pari naapuriakin ovat huomanneet saman..

Nostokoukku

Sellaisena olen niitä omianikin pitänyt. Täytyi vain varoiksi hienovaraisesti kysyä sähköasiantuntijoilta viimeisimpiä tuulia sähkön prändistä. Sähkövarastojeni latauksesta alkaa olla 1/ 3 osa purettu, mutta sormet jo syyhyää päästä niitä taas lataamaan. Kun kevätaamuna kuuluu ensimmäisen kerran rastaiden säksätys, se on sitten menoa. Olemme vaimon kanssa niin tasa-arvoisia, että kumpikin tekee ne työt jotka parhaiten osaa. Vaimo ei sotkeennu sähkövarastojen lataukseen ja minä en pese pyykkiä.

MaalaisSeppo

Pykkiä minäkään en juuri pese. Metsävaatteet kylläkin. En kotota vaan metsäpalstan lähisaunan koneessa. Esipesu ulkona isossa astiassa. Kohta on pesun aika.

Visakallo Visakallo

Ostin metsävaatteita varten oman pesukoneen ja laitoin sen vähennyksiin.

MaalaisSeppo

Minä käytän perikunnan konetta. Pari pesukertaa vuodessa.

Visakallo Visakallo

Heh, MaalaisSepolla on tosi puhtaat metsät. Kyllä täällä joutuu metsätyövaatteet pesemään viikoittain, ja huonoilla keleillä useamminkin.

MaalaisSeppo

Eihän puusta tartu metsärytkyihin ongemajätettä. Riittää, kun on aamulla kuivat. Kotio en niitä tuo. Vaatteitten vaihto metsäpalstan läheisellä saunalla. 3 haalaria ja 4 pusakkaa. Niillä pärjää talven yli.

Parin viikon päästä pesu. Ensin liotus ulkona saavissa liotusaineella ja sitten koneeseen.

Esillä 10 vastausta, 11,761 - 11,770 (kaikkiaan 11,845)