Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 11,921 - 11,930 (kaikkiaan 11,968)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Visakallo Visakallo

”Ehkä aurinkosähkö kuitenkin kannattaa, kun siihen investoidaan.”

MaalaisSeppo varmastikin painottaa sanoja ”ehkä kannatta”? Mitä minä olen sitä alaa seurannut, ei se kyllä mikään kultakaivos ole juuri missään ollut. Ne investoinnit toki jatkuvat, joihin on tukipäätökset saatu, sillä muutenhan jouduttaisiin takaisinperintään. Konkurssi on tietysti siinä mielessä hyvä tapa lopettaa tuotanto, ettei sallaisia rahoja mitä voitaisiin periä takaisin enää ole.

Visakallo Visakallo

Minulle oli pieni yllätys, että jo reilusti yli puolet Suomen kaikista asunnoista lämpiää sähköllä, eli  siinä on mukana myös ilma- ja maalämpöpumput, yms. Tämä osaltaan selittää sen, että tammi-helmikuussa tehtiin kaikkien aikojen sähkönkulutusennätys.

MaalaisSeppo

Konkursseja tulee monella toimialalla, eikä se todista, että koko toimiala on kannattamatonta. Niin on myös aurinkosähköalalalla.

Iranin tapahtumat todennäköisesti parantavat päästöttömien energiainvestointien kannattavuutta. Raaka-aineen hinta ei ainakaan nouse. Onneksi kesää kohti mennään ja surinko- ja tuulisähköä tulee enemmän kuin viime vuonna. On kuitenkin varauduttava, että kriisi ja ainakin sen vaikutukset jatkuvat vielä pitkään.

Olisi mielenkiintoista tietää marmatuksen sijaan, mikä on Visan ehdotus sähkön tuotantopalettiin.

Visakallo Visakallo

Kun uutta sähköntuotantoa ei nyt ole mahdollista nopeasti saada, ainoaksi keinoksi jää datakeskusten sähköverotukipäätöksen kohtuulistaminen. Kaivosveroakin uskallettiin nostaa reippaasti, niin en usko rohkeuden loppuvan tässäkään tapauksessa.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Jos kohtuullistaisi sen sähköveron, niin datakeskuksia ei tarvitsisi tukea. Onko järkeä ottaa toisella kädellä ja palauttaa toisella?

Ratkaisu: datakeskuksia saa rakentaa vain sellaisen määrän jolle riittää sähkön tuotantoa? Tuottakoot itse tasaisen sähkön itselleen jos sitä on pakko saada, tai joustavat käyttöasteessaan, jos se on teknisesti mahdollista.

Vedystä puhutaan paljon tulevaisuuden energiavarastona mutta voi mennä vielä pitkään ennen kuin se on taloudellisesti kannattava vaihtoehto.

Blastr Steel aikoo edetä Inkoossa vihreän teräksensä kanssa. Siinäpä sitä sähköä taas kuluu…

Visakallo Visakallo

Googlella oli silloin niin hyvät lobbarit.

Metsuri motokuski

No mitkä ne ovat visa keinot jolla sähkönmäärää lisätään ? Kerrotko vielä mitkä investoinnit eivät tarvitse tukieuroja jotta ne tulisivat toteutetuksi.  Jos datakeskus on se suomen myrkky niin mitkä olisivat ne työpaikat jotka nykyään jätetään toteuttamatta jotka voitsisiin toteuttaa ?

Tuo arvostelu on helvetin mukavaa mutta kun ei tarvii itse päättää mistään eikä vastuuta mistään kantaa niin arvosteleminen on helppoa.

Nostokoukulle sen verran että minä en halua maksaa ydinenergiasta yli 10 senttiä kwh. Minä haluan maksaa sähköstä mahdollisimman vähän.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Teknisen palvelualan yritykset ml. tekoäly tarvitsevat tulevaisuudessa paljon sähköä, samoin vihreä teollisuus (vaikka paperin vähenevä tuotanto vapauttaa kapasiteettia). Kasvu saisi kuitenkin olla hallittua – mm. datakeskusten sijoittelun ja määrän puolesta. Jollakin pitää olla sähkökokonaisuus hallinnassa, onko se joku sitten vaikka elinkeinoministeriö ja EK yhdessä tai mikä koalitio lieneekään. Sähkö liittyy moneen, mm. huoltovarmuuteen ja puolustukseen.

kmo kmo

Jos ja kun investointitukia on tarjolla niin tyhmiähän ne investoijat olisi jos eivät tukia hakisi. Yhtä lailla metka tukia hakee suunnilleen kaikki tukiin oikeutetut, tarkoittaako se että taimikoita ei raivattaisi jos tukia ei olisi tarjolla?

MaalaisSeppo

Datakeskusten verokohtelusta olen Visan linjoilla. Huojennettu verokohtelu pois eikä mitään investointitukia. Verotuskäytännön pitäisi näillä näkymin muuttua heinäkuussa.

Vedyn suhteen pitäisi kiirehtiä pilotointia. Jotakin on jo meneillään, mutta vedyn jatkojalostus esim lannoitteeksi vaatisi pilotointia. Myös määräaikainen verohuojennus jatkojalostuksen osalta olisi paikallaan. Lannoitepula voi tulla, mutta bittejä piisaa.

Esillä 10 vastausta, 11,921 - 11,930 (kaikkiaan 11,968)