Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 11,941 - 11,950 (kaikkiaan 12,000)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• oksapuu

Noh…

Aurinkopaneeleihin ei muuta tukea saanut kuin sen kotitalous vähennyksen. Jotain tuottoakin on tullut kun sähkölaskut Huhtikuun alusta Marraskuun loppuun siirtyi saamapuolelle.

Vaan voihan sitä marmattaa, toiset tekee toiset puhuu…

Metsuri motokuski

Nostokoukku. Nyt kirjoitetaan sähkön tuottamisesta. Sinun lehtivihreä yhteyttäminen kun ei riitä mihinkään. Kirjoitin tuolla aiemmin että jos kaikki Suomen hakattava puu poltetaan , myös tukit, niin se riittää vain 20% energiantarpeesta. Vaikka nyt ollaankin metsänomistajia ja metsiin kallellaan niin ei ne vaan joka asiaan riitä.

Visakallo Visakallo

oksapuulle: Minä olen kirjoittanut koko ajan vain suurista aurinkopuistoista ja niille maksettavista investointi- yms. tuista. Minun aurinkopaneelit eivät kovin paljoa tuota sähköä loka-marraskuussa. Kevätpuoli on kyllä parempaa aikaa, jos ei vaan sada kovin usein uutta lunta.

Visakallo Visakallo

Kun toiselta puolelta maapalloa rahdatuilla jätteillä kannattaa Suomessa tuottaa kaukolämpöä ja sähköä, niin kyllä se silloin kannattaa myös suomalaisella energiapuullakin. Helen ei ole ainakaan tästä kertaakaan valittanut, ja onkin lisännyt puunkäytön kaikkien aikojen suurimmaksi yhtiön historiassa. Energiapuun korkeat hinnat olivat tilapäinen ilmiö, joka on nyt jo normalisoitunut. Samaan aikaan kuitupuun käyttö vähenee tehtaiden sulkemisten kautta pysyvästi maassamme. Siinä vaiheessa kun jo tekeillä olevat datakeskukset on kytketty Fingridin linjoihin, valtakunnasta häviää halpa sähkö. Suomi ei tule olemaan tässäkään suhteessa mikään poikkeus maailmalla. Kysymys on aivan normaaleista kysynnän ja tarjonnan lainalaisuuksista. Jostain syystä kaikkein yksinkertaisimmat asiat ovat joillekin yllättävän vaikeita hahmottaa.

Visakallo Visakallo

https://energia.fi/tilastot/sahkotilastot/sahkontuotanto-ja-kaytto/

Energiateollisuudella on erinomaiset tilastot kaikkeen Suomen energiantuotantoon ja kulutukseen liittyen. Kannattaa syventyä rauhassa, Saattaa aika moni ennakkokäsitys jopa muuttua…

Vuoden 2025 sähkön kokonaistuotannosta tuulivoiman osuus oli 24,4% ja energiapuun osuus 11,2%. Yllätyin tuulivoiman osuuden pienuudesta ja energiapuun osuuden suuruudesta. Ne eivät oikein kumpikaan täysin vastanneet julkisuudessa annettua mielikuvaa.

Metsuri motokuski

Eihän sinulla visa vaan sotkeudu lämmöntuotanto ja sähköntuotanto toisistaan.  Ei niitä italian jätteitä tänne keski-suomeen ajeta. Täälläkin on sähkön käyttäjiä.

Visakallo Visakallo

Ei sotkeudu, voit Metsuri motokuski itsekin tarkistaa asian noista hyvin seikkaperäisesti eritellyistä tilastoista. Itsekin epäilin hetken aivan samaa.

Metsuri motokuski

Joo. Ei tuo neljännes ollut yllätys. Sellaisen käsityksen olen myös itse saanut. Tuohan vain lisääntyy jatkossa eikä neljänneksen korvaaminen ole mikään helppo rasti.

MaalaisSeppo

Energiapuusta jauhetaan lämpöä ja sähköä. Enemmän lämpöä kuin sähköä, jolloin sähkössä sen osuus jää melko pieneksi. Tuulella vain sähköä.

Visakallo Visakallo

Puun osuus Suomen kokonaisenergian tuotannosta on n. 30%. Tästä lämmön osuus 19% ja sähkön 11%.

Esillä 10 vastausta, 11,941 - 11,950 (kaikkiaan 12,000)