Keskustelut Tekniikka Sähkö

  • Tämä aihe sisältää 6,269 vastausta, 101 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , 6 tuntia sitten AvatarApli toimesta.
Esillä 10 vastausta, 711 - 720 (kaikkiaan 6,269)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • jees h-valta

    Tuohan varsinainen älyn jättiläisen välähdys on ollut. Tolopaisen idealamppu on sammumaan päin.

    Tolopainen

    Jos verkosta ei saa sähköä, sitä voi nykyisin tuottaa itse. Turha jäädä tuleen makaamaan. Kiinalaiset tekee halvalla hyviä koneita.

    Apli

    Kalliista energiasta uhkaa tulla valtiolle jättilasku, uusi asumistuki, pieni tuloinen kansanosa ei pysty maksamaan energialaskujaan ja ne menee valtion maksettavaksi.

    Nostokoukku

    Valtio saakin maksaa. Sehän tämän hintarysän on virittänytkin.

    Tolopainen

    Valtio maksaa jo köyhempien asumiskulut, tyypillinen pienituloinen on sinkku kerrostalossa, jolloin sähkön hinnan nousu ei merkitse juuri mitään, kun sähköä kuluu muutama kymmenen kWh kuukaudessa. Saattaa useimmilla olla määräaikainen sähkösopimuskin vielä voimassa. Kerrostalossa kiinteistöveroon on kulunut rahaa suurin piirtein saman verran kuin taloyhtiön sähkölaskuun.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kirjoittajien olisi syytä lukea Planterin viestin lopussa oleva ytimekäs yhteenveto sähkötekniikan suureista ja niiden mittayksikköjen lyhenteistä.

    Jos kirjoittaa että tarvitaan XX KWh:n virta niin ei asiassa paljon tolkkua ole.

    Tolopainen on siis varannut polttomoottorikäyttöisiä agregaatteja ladatakseen sähköautoa??? Minä kyllä olen sen verran yksinkertainen että käytän mieluummin sen polttoaineen suoraan polttomoottoriautossa. En leiki maailman pelastajaa sähköautolla, jota ladataan polttomoottorikäyttöisellä agrekaatilla.

    Luulisin että löyttyy myös liitäntäkaluja, joilla voi siellä erämaamökillä ladata sähköautoa suorempaan paneelien tuottamalla tasavirralla, ettei sitä tarvitse invertterillä muuttaa 230V vaihtovirraksi ja taas latausvehkeillä auton akulle sopivaksi tasavirraksi.

    Naapurilla hybridiauto, latailee sitä 5A virralla lämmityspistorasiasta.

    Taloyhtiöissä tulee uusi pulma hinnoitella lämmityspistokkeet, kun joku lämmittää vain moottoria, toisella on sisätilalämmitinkin ja kolmas ”tankkaa” sähköautoaan. Onneksi meidän taloyhtiössä on autokatoksen lämmityspistorasiat suoraan kunkin huoneiston mittarin kautta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Tolopainen

    Minä kirjoitin vain esimerkin, että ongelmat voidaan aina ratkaista rahalla. Sehän on vain köyhien ongelma, että sähköt katkeaa. Jos asuu kolhoosissa, siellä on kolhoosin ongelmat.

    Nuakka

    Vähemmän on puhuttu miten paljon sähköinfraa on uusittava kun autojen lataus yleistyy.  Puhutaan älykkäästä sähköverkosta, käytännössä se on paksumpaa kaapelia ja isompia pääsulakkeita.Alussa kun taloyhtiössä on vain muutama sähköauto, selvitään pihan avaamisella. Seuraavassa vaiheessa lähdetään katua pitkin etsimään muuntamoa. Vaan ei ollut uusi kaapelikauha hukkaostos.

    Tolopainen

    Sehän riippuu siitä paljonko latausvirtaa tarjotaan, jos jokaiselle 8A, mitään investointeja ei tarvita. Jos autolla ajetaan päivittäin n.100km, sähköä kuluu n.17kwh, eli kotilaturilla ehtii hyvin tuon ladata 8A virralla seuraavaksi aamuksi. Yleensä ajetaan paljon vähemmän ja työpaikallakin on yleensä latausmahdollisuus.

    Planter Planter

    Tolopainen on oikeassa, jos ei ole kiire, nykyinfralla pärjää eläkeläinen.

    Hidas lataus on tapa ladata sähköautoa latauskaapelilla normaalista kotipistorasiasta. Tarvittava ohjauselektroniikka on latauskaapeliin asennetussa ohjausyksikössä.

    Hitaan latauksen standardin mukaan latausvirta pitää rajata kahdeksaan ampeeriin, jolla saadaan 1,8kW teho (230v x 8A) mikä tarkoittaa karkeasti 100km ajomatkan latausta noin 10 aikana.

    Mennään takaisin sinne mökille, jossa ei ole verkkosähköä, vaan aurinkösähköjärjestelmä. Jos sinne on myyty 1,8kW tehoinen aurinkosähköjärjestelmä, se ei suinkaan tarkoita, että sillä voisi ladata sähköautoa.

    En omista sähköautoa enkä aurinkosähköjärjestelmää, mutta inverttereistä on näppituntumaa. Myrsky vei sähköt ja nopeammat hamstrasivat aggregaatit kaupoista. Näytti, että katko venyy pitkäsi, kuten kävinkin, lähes viikoksi. Huushollin kaksi pakastinta piti pelastaa. Löysin IKH:lta 12V/230V invertterin teholtaan 300W, eli tämä auton akun perään. Pakastimien liitäntäteho on noin 100W.

    Ei kuitenkaan käynnistynyt pakastin. Pakastimen kompressori ottaa niin suuren käynnistysvirtapiikin/tehon, että invertteri menee polvilleen, kytkee kaiketi jonkin suojapiirin päälle. Sen invertterin laitoin hoitamaan valaistusta ja 200W lamppuja sen perässä toimi hyyvin, myös pihavalo naapurien kiusaksi. Ei sieltä kuulunut aggregaatin pörinää, mutta valot paloivat???
    Invertterityyppisestä aggregaatista on myöhemmin sama kokemus. 2,2 kW invertteriaggregaatilla ei käynnistynyt 1,8kW paineilmakompura.

    Onneksi löytyi toinen 600W invertteri, jolla pakastimet lähtivät hyrräämään, keittiöstä tuli aplodit. Vanhaa toyotaa piti muistaa käyttää välillä ja laittaa vanhan manuaalisen nokka kohti alamäkeä, jos lipsahtaa akku tyhjäksi, niin saa mäkistartilla käyntiin.

Esillä 10 vastausta, 711 - 720 (kaikkiaan 6,269)